הקצה של רועי צמח
רועי צמח, צילום: גוני ריסקין

מאמרים

הקצה של רועי צמח

על היוצרת שהכירה לו סצינה שלמה ואלבום שייצר רגע קולקטיבי של "WTF?": העורך האורח של השבוע משתף

צוות "הקצה שלי" 28.08.2022

לפני שהקיץ יפנה מקומו לסתיו באופן רשמי, נמליץ ואף נפציר בכם ובכן לאמץ לחיקכן את זיכרון סוף הקיץ החלומי והמתוק שהוא האי.פי. החדש של רועי צמח. חמישה שירים, חמש זמרות, מפיקה אחת והמילים והלחנים המקסימים של צמח, שביופיים העדין ילוו אותנו גם אחרי שהקיץ ייגמר.

Sidewalks and Fever Dreams הוא שיתוף פעולה של המשורר והיוצר רועי צמח עם המוזיקאית, היוצרת ואשפית הסינת'פופ עדי שחם, אשר הפעם גם מוכיחה עצמה כמפיקה מוזיקלית ורסטילית ומבטיחה. השניים שיתפו פעולה לראשונה כבר באלבומו הקודם של צמח תמיד אפשר לחלום בשיר המעולה 'האויב הבלתי נראה', אותו שחם גם מבצעת בקולה. הניצוצות שנוצרו משילוב הכוחות הובילו את השניים להמשיך לפרוייקט משותף, שנוצר בימי הסגרים, בתהליך שהיה עבורם ייחודי ובלתי נשכח.

האי.פי. החדש כולל 5 שירים ששרות 5 זמרות ויוצרות האהובות עלינו כשלעצמן, שמשמח מאוד לשמוע בהקשרים חדשים ויפים שכאלה: סטלה גוט, Flora, עדי קשת־כהן, סיון "צוף" דהן וגלי אלון. כל אחת מהן מגישה זווית רגישה שונה בשיריו של צמח, מ"Shadows" המתקתק ששרה גוט, דרך "New York Skies" ששרה פלורה שממלא בחשק לרקוד לבד בחדר ועד ל"Breathe In, Breathe Out" האפלולי והאמביינטי בביצועה המכשף של צוף דהן.

רועי צמח הוציא עד היום שני אלבומים אשר גם בהם אסף מבצעים שונים ואהובים לשירים שכתב, ביניהם דן תורן, גדי רונן, טל גורדון וחנן בן־סימון. זאת בנוסף לארבעה ספרי שירה, בה האורבני פוגש את האישי, האבחנות חדות והרגשות מחלחלים עמוק. לראשונה ביצירתו המוזיקלית, באי.פי. החדש שיריו של צמח כולם באנגלית – שפה שכלל אינה זרה לו כמי שנולד בניו־יורק ושמזדהה עם זהותו האמריקאית עד היום, המשתקפת בשיריו כנוסטלגית, כמו בית הרחוק מהעין אך תמיד קרוב ללבו.

האווירה האינטימית, הנוגה והמעודדת של האי.פי. המיוחד הזה מלווה ומלטפת אותנו מאז שיצא בתחילת החודש, ב־3.8.22. לא נתנו לקיץ הזה להתפייד לפני שאירחנו את צמח בתוכנית השבועית "הקצה שלי", לשעה של מוזיקה לבחירתו, מלאה בשירים שתמיד מצליחים לגעת בנו, עם Grandaddy, Air, Radiohead ועוד בין כמה מהשירים החדשים שלו:

24.8.2022

אבל אנחנו תמיד רוצים לשמוע עוד. אז שוחחנו עם העורך האורח של השבוע כדי להכיר אותו גם מהצד השני של המשוואה, כמאזין, ולשמוע עוד על המוזיקאים שמלווים אותו ומזינים את יצירתו בהשראה.

מוזיקה שאהבת בעבר וחזרת לשמוע בתקופה האחרונה?

"במצבים של צלילה נפשית חופשית, אני נשען על The Carpenters. הם כמו חבר ותיק שתמיד שם, עם יד מוכנה להניח על הכתף, והקול הצלול של קארן קרפנטר הוא כמו ציפרלקס לנשמה – היא שרה תמיד כאילו יש לה דמעה בקנה הנשימה".

"כמו חבר ותיק שתמיד שם". The Carpenters

מהו האלבום האחרון שהפתיע אותך?

"דווקא משום שהיום הכל זמין ונגיש בכל פלטפורמה קיימת, בעבר היה לי הרבה יותר קל להיות מופתע מאלבומים חדשים. בהקשר זה, נדמה לי שכל בני דורי ששמעו בפעם הראשונה את Kid A של רדיוהד כשהוא יצא, שיחררו איזה 'WTF?!' קולקטיבי לאוויר. בדיעבד התברר, כמובן, עד כמה זה אלבום גאוני שהקדים את זמנו, אבל אז זה בהחלט היה… לא צפוי".

מהי התגלית המוזיקלית הכי טריה אצלך?

"הרכב מעולה בשם Working Men's Club מיורקשייר, צפון אנגליה, מאוד משמח אותי בשנה האחרונה. הם כמו ילד האהבה של New Order ו־The Fall, עם מכונת תופים שיכורה. שילוב מושלם של סינת'פופ וטכנו עם טקסטים קודרים, כמו שרק אנגלים יודעים לעשות".

את מי הכי היית רוצה לראות בהופעה?

"דייויד בואי בטור של זיגי סטארדסט, Blondie לפני התהילה במועדון ה־CBGB ופרינס בטור של Purple Rain. למרות שככל שאני מתבגר (אוקיי, מזדקן), נוטה להעדיף הופעות קטנות במרתפים ממוזגים על פני מופעי פארק המוניים וצפופים".

מתי בפעם האחרונה התרגשת משיר ששמעת ברדיו אקראי?

"הכניסו קלישאת 'כשאתה מסיים נסיעה ונשאר באוטו כדי להקשיב לשיר לא־מוכר עד שהוא נגמר' כאן. זה קרה לי לפני כמה חודשים, כששמעתי ברדיו בדרך להורים שלי, שיר מופלא בשם 'Bell Toll' של מוזיקאי סקוטי שלא הכרתי ושמו C Duncan. קסם אמיתי. התודה מגיעה לנועה ארגוב הנפלאה, ששידרה אותו בתוכניתה 'אוסף פרטי'".

"קסם אמיתי". מתוך Alluvium אלבומו החדש של C Duncan שיצא במאי האחרון

הסוד המוזיקלי האישי שלך?

"הסוד הוא… שאני מעריץ ABBA גדול. בניינטיז הגראנג'יות והשנונות היה מאד לא 'קול' לאהוב אותם, אבל ציניות לאורך זמן, לא טובה לעור הפנים. לכן, הגיע הזמן לצאת מהארון ולהצהיר בקול שאבבא הם גולד, ו'Fernando' הוא אחד השירים המושלמים שאי־פעם נוצרו".

מה ההמלצה המוזיקלית הכי מוצלחת שקיבלת לאחרונה?

"ההמלצה הכי טובה שקיבלתי בשנתיים האחרונות הייתה מעדי שחם, המפיקה המוזיקלית של ה־EP החדש Sidewalks and Fever Dreams, שפתחה לי את האוזניים לסצינה שלמה שלא הכרתי, של מוזיקאיות אינדי ישראליות מעולות שיוצרות ומוציאות סינגלים ואלבומים באנגלית. מדובר בחבורת יוצרות מוכשרת שעובדת קשה, ופשוט עושה קסמים מתחת לרדאר של המיינסטרים".

משהו שתרצה להוסיף?

"מוזמנות/ים להאזין לאי.פי החדש Sidewalks and Fever Dreams, שהפיקה מוזיקלית עדי שחם למילים ולחנים של עבדכם, ושרות בו הזמרות המעולות גלי אלון, פלורה, סטלה גוט, עדי קשת־כהן וסיון צוף דהן. עשינו אותו בזמן הקורונה, במרתפים בין הסגרים, וזו הייתה חוויה שלא אשכח כל החיים. אני מקווה שתהנו".

מתוך Sidewalks and Fever Dreams, האי.פי. החדש של רועי צמח
מוזמנות/ים להאזין לשעה בעריכת רועי צמח בתוכנית "הקצה שלי" המשודרת כל שבוע ביום רביעי בשעה 18:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • עירית רוז שרון. צילום: אדוה דרור
    פוסט  

    ביקורות

    עירית רוז שרון שרה למאמינות ולמדמיינים

    אלבום הבכורה של היוצרת מציג עולם קסום עם כלים חיים ושירה תיאטרלית

    מלי רחום 24.04.2024
  • פוסט  

    מאמרים

    פרידה מריוט! שהביאה את המהפכה לרדיו הקצה

    ניצן פינקו מסיימת את שידוריה בקצה, ואנחנו חוזרים לתוכניות האייקוניות ביותר שלה

    צוות הקצה 22.04.2024
  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024