הקצה של עדי-קשת כהן
עדי קשת כהן, צילום: מיכאלה להט

מאמרים

הקצה של עדי-קשת כהן

האלבום שהיא הכי מצפה לו ב־2021 וההופעה שריגשה אותה עד דמעות: העורכת האורחת של השבוע משתפת

צוות "הקצה שלי" 21.01.2021

בין טיפות נוקשות וברקים רועמים, נפל על אוזנינו משהו חדש וטוב השבוע, מסעיר ונעים בעת ובעונה אחת: אלבום הבכורה של עדי-קשת כהן הגיע ביום שישי האחרון למלא את מקום אלבום החורף המשובח שלא ייצא לנו מהפלייליסט בקרוב.

עדי-קשת כהן היא מוזיקאית וזמרת־יוצרת מהסוג ששם את הלב על השולחן בלי הקדמות לא נחוצות. היא הולכת בדרכן של גיבורות מוזיקליות כמו פיונה אפל וביורק בעודה מתעטפת בהשראות מגוונות, יפהפיות ועל־זמניות, מה שהופך את אלבום הבכורה שלה Battleships לקלאסיקה מיידית – נדמה שהשירים האלו היו מאז ומתמיד בפלייליסט החורף הכי אינטימי ואהוב עלינו.

לכבוד האלבום החדש, הזמנו את כהן להצטרף אלינו לתוכנית השבועית "הקצה שלי" ולהכין לנו שעה של מוזיקה כדי לשמוע קצת מאיפה הגיעה ההשראה. קיבלנו ממנה שעה שהיא כשלעצמה פלייליסט חורף קלאסי ומרגש שתוכלו לשמוע כאן:

20.1.2021

אבל אנחנו תמיד רוצים לשמוע עוד, אז לכבוד האלבום החדש, ביקשנו מהעורכת האורחת של השבוע ב"קצה שלי" לספר לנו על עצמה מהצד השני של המשוואה כמאזינה, ולהכיר קצת מהמוזיקה שמזיזה לה את הלב:

מה האלבום האחרון שהפתיע אותך?

"כשמדברים על הפתעות ברמה של מה לעזאזל אני שומעת – קופץ לי לראש האלבום 22, A Million של בון איוור. זה כבר היה ממש מזמן, אבל אני זוכרת חוויה חזקה כשהקשבתי לו כמה פעמים ברצף כשיצא, ועף לי המוח מרוב חופש, יצירתיות, אומץ וסקרנות ששמעתי בו. מצד שני, לא כל כך הקשבתי לו מאז כאלבום! חוץ משיר או שניים שעדיין אוהבת, נשאר לי בעיקר הזכרון של החוויה מלשמוע אותו לראשונה".

מתוך 22, A Million של בון איוור

התגלית המוזיקלית הכי טרייה אצלך?

"מוזס סאמני. הכרתי את השם דרך ג׳יימס בלייק. חייבת להודות שמכירה רק כמה שירים שלו בינתיים, עוד לא התעמקתי. אבל קלטתי שמדובר ביצור יצירתי, מוזיקלי, מלא גרוב, ולא שגרתי".

את מי הכי היית רוצה לראות בהופעה?

"כמובן שפיונה אפל. מה לעשות. ברור כשמש… שרק תחזור להופיע זאתי".

מתי בפעם האחרונה התרגשת משיר עד דמעות?

"אני בוכה משירים כל הזמן… אבל הפעם האחרונה שבכיתי בהופעה נגיד, הייתה כשראיתי את אלון עדר מופיע באינדינגב. כשכל הקהל שר ביחד 'לבד לא טוב ביחד רע' שטף אותי פתאום גל של תדהמה, איך מוזיקה זה הדבר הכי טוב, מחבר ואמיתי שקיים. התרגשתי נורא, ירדו לי דמעות ויצאתי עם תחושה שיש טעם ויש איכות ויש אנשים ויש אהבה בעולם, שלא תזיק".

מוזיקה שאהבת בעבר וחזרת לשמוע בתקופה הזו?

"Blue של ג׳וני מיטשל היה האלבום האהוב עליי בגיל 15 או 16. הייתי הולכת לישון איתו כל לילה, אני כנראה יודעת אותו בעל פה. לאחרונה חזרתי קצת לג׳וני וגם לאלבומים אחרים שלה".

מתוך Blue של ג'וני מיטשל

הסוד המוזיקלי האישי שלך?

"Coco – Empty Beach. אני לא יודעת מה יש בשיר הזה אבל הוא שובר לי את הלב וזה ללא ספק השיר שהקשבתי לו הכי הרבה ב־2020".

ואחת לשנה החדשה: מה האלבום שאת הכי מצפה לו ב-2021?

"הבנתי ש־Weyes Blood אמורה להוציא עוד אלבום בשנה הקרובה. האחרון שלה מ־2019 היה יפהפה.
חוץ מזה אני רוצה רגע להרים למה שקורה פה בארץ, כמויות אדירות של מוזיקאים ויוצרים משוגעים ומוכשרים שקיימים פה מסביבי ומסביבנו. יש יותר מדי מעולים כדי למנות כרגע, אז אני אגיד רק את מי שיודעת שבאמת הולך להוציא אלבום השנה: קובארי הולכת להוציא אלבום רביעי ממש השבוע, אם כבר מדברות על כנות ויכולת לחדור בישירות לחיים. אבנר טואג מ־Pattie עובד על אלבום סולו בעברית ששמעתי פיסה ממנו שממש ריגשה אותי. ענת מושקובסקי עם E.P. בצרפתית, Totemo עם הר של מוזיקה שהולכת להשתחרר בקרוב, ובטח בקרוב נראה בייבי בום אלבומים עולמי בגלל כל הסגרים האלה. יש לי למה לצפות בקיצור".

משהו שתרצי להוסיף?

"אלבום הבכורה שלי Battleships יצא השבוע ואפשר להאזין לו במגוון הפלטפורמות דרך הקישור הזה. הרבה מהאמנים והשירים שסיפרתי עליהם כאן מופיעים בשעה שערכתי ל'הקצה שלי', בין שירים ואמנים נוספים שהכי השפיעו עליי (וכמובן יש עוד השפעות ממש גדולות שלא הסתדר להכניס), שיר אחד של יואב ארבל שהפיק את (רוב) האלבום הזה ויש לו השפעה עצומה עליו, וגם כמה תגליות מהשנים האחרונות. מוזמנות להאזין גם לה".

מוזמנות/ים להאזין לשעה בעריכתה של עדי-קשת כהן בתוכנית "הקצה שלי" המשודרת כל שבוע ביום רביעי ב-18:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • עירית רוז שרון. צילום: אדוה דרור
    פוסט  

    ביקורות

    עירית רוז שרון שרה למאמינות ולמדמיינים

    אלבום הבכורה של היוצרת מציג עולם קסום עם כלים חיים ושירה תיאטרלית

    מלי רחום 24.04.2024
  • פוסט  

    מאמרים

    פרידה מריוט! שהביאה את המהפכה לרדיו הקצה

    ניצן פינקו מסיימת את שידוריה בקצה, ואנחנו חוזרים לתוכניות האייקוניות ביותר שלה

    צוות הקצה 22.04.2024
  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024