מיקסטורה: תכלה שנה וקללותיה
מיקסטורה. מוזיקה מחוץ לאזור הנוחות. Photo by Katie Rainbow on Unsplash

ביקורות

מיקסטורה: תכלה שנה וקללותיה

מוזיקה חדשה (וחדשה יחסית) ששווה לשים אליה לב. בלי הגבלות ז׳אנר, סגנון או ארץ מוצא

תום גבעול 09.01.2022

בתיאוריה מוזיקלית מיקסטורה היא שימוש באקורדים מסולם מקביל לזה שכרגע מנוגן על מנת לייצר גיוון. בדמיון שלי הטור הזה יהיה מקום שאנשים יכולים למצוא בו מוזיקה חדשה שהיא קשורה ל, אבל לא בדיוק מ, אזור הנוחות שלהם. מקום שבו מטאליסטיות יכולות להתאהב במוזיקת קלאב, קלאבריות יתחברו פתאום לאינדי רגיש וכו׳ וכו׳. כל ריליס שנכנס לרשימות האלה עבר סינון של הטעם שלי – אז יש לכם על מי לסמוך! תרגישו חופשיות לבדוק ריליסים מז׳אנרים שאתן אוהבות, אבל עוד יותר מזה מומלץ דווקא לדגום ריליסים מסגנונות שאתן לא מאזינות להן בדרך כלל. אשמח מאוד לשמוע איך היה לכן, נגיד בהודעה בפייסבוק או דרך טוויטר.

עכשיו בקשר לשנים וקללות וכאלה. לא היו חסרות קללות ב־2021, אבל אחת מהן היא בהחלט הכמות הלא הגיונית של מוזיקה מופלאה שיצאה ללא הפסקה. בקושי רב חילצתי 100 אלבומים שאהבתי במיוחד, אבל יש לפחות (לפחות!) עוד 100 שמתחרים חזק על מקום ברשימה הזאת עד לרגע זה, וזה כשרק סופרים אלבומים באורך 30 דקות ומעלה. אז חלאס, אני משאיר את הרשימה הזאת מאחור בדיוק כפי שפורסמה ומסתכל קדימה.

הרשימה שלפניכן כוללת ריליסים מ־2021 שגיליתי מאז שנגמרה עונת הסיכומים יחד עם כמה ריליסים ראשונים בהחלט מ־2022. החל מהרשימה הבאה אתמקד רק בריליסים שיצאו (לראשונה או ב-Re-issue) בשנה הנוכחית. לטס גו!

Aleksi Perälä – CYCLES 1 日 & CYCLES 2 月

אלקטרוני/אמביינט

האמן הפיני הפורה שלא להאמין ממשיך להשתמש ב״רצף הקולונדי״ על מנת להציף את העולם בתדרים מרפאים, הרמוניות מקוריות ומלודיות שלוקחות את המאזין למקומות חדשים, כאלה שלתיאוריה המערבית המיינסטרימית אין גישה אליהם. כדי להתחיל להשתכנע שלא מדובר פה על סתם דיבורים, שווה להציץ בעמוד הבנדקאמפ של הבחור ולהתרשם מהכמות והאיכות של החומרים שהוא משחרר ללא הפסקה. אחרי שסגר את 2021 עם החלק הראשון של אסופת המחזורים, הנה הוא פותח את 2022 עם החלק השני. תודה לרוני פיאלקוב (ימי שני בקצה!) שמנגן קטעים באופן עקבי מהפרויקט הייחודי הזה, מתנה שלא מפסיקה לתת.

Blood Williams – Brain Wash Moisturizing Cleanser

טראפ

EP בכורה ליוצר סופר מבטיח שמגיע רגע אחרי סרטון פרומו אניגמטי ביותר. פופ עתידני עמוס בהזיות קוויריות קשות, ויש גם קטע נוגה ויפה באמצע שלגמרי מבליט את כל הטירוף שמסביב.

BBE – BBE Staff Selections 2021

האוס/היפ־הופ/ג׳אז

הלייבל האנגלי האולטרה־מלכותי מסכם את 2021, ואיתה 25 שנות קרייט דיגינג חסר פשרות והפצת מוזיקה מושלמת לרביצה על ערסל מול חוף טרופי, ריקודים במועדון אפטרים חשוך ומיוזע וכל סיטואציה שבין לבין. קומפילציה עם כמעט 40 קטעים ממגוון סגנונות (סמבה, רגאטון, אפרו, סולפול, ועוד ועוד), מאוחדים חזק באמצעות הגרוב שבלב וההבנה שבסוף זה הכל ג׳אז.

Delfonic & Kapote – Illegal Jazz Vol. 1​-​5 Bundle

האוס/ג׳אז

ומעניין לעניין באותו עניין, כל חמשת החלקים של סדרת הרי־אדיטים הלוהטת מבית Toy Tonics (לייבל שדואג לשמור בברלין על מרחבים בטוחים לאנשים שלא מעוניינים בטכנו ניסורים וייסורים, אלא בדיוק בוייב ההפוך) במארז אחד ובמחיר חברי ביותר. הם כתבו שם משהו על זה שהם מפרסמים את האוסף הזה לזמן מוגבל, אז אם אהבתם שווה לשקול לרכוש ולשמור בצד לימים קרים.

Geshem – Nomad Fire

פסיכדליה/גרוב

המון המון תודה לסיכום השנה של אסף קפלן, שמשדר כאן בקצה את שחרזאדה, על שמנע ממני לפספס את הטריפ המהמם ומלא החן הזה. גשם הם יונתן אלבלק, שוזין וסולמונק, גיבורי גרוב מקומיים מהמעלה הראשונה. אני מקווה שהמלצה זאת תמנע מעוד כמה אנשים לפספס את הדבר הנפלא הזה שקורה כאן ממש מתחת לאף.


Greenleaf – Echoes From A Mass

סטונר־רוק

התודה הפעם היא לסיכום השנה החיוני של דני אחירון מהמגזין Slowly Growing Deaf, שמקבץ ביחד המון פנינים מאזורי המטאל, פאנק ורוק על שלל סוגיו (יש גם גרסה להאזנה ממש פה בקצה!). אחת המציאות הגדולות ביותר שלי שם היא האלבום הזה, שצפוי לענג אנשים שאוהבים Queens Of The Stone Age ומוזיקה קשורה. לא למעשנים בלבד.


Impulse – embraced

אלקטרו

סינגל חדש להרכב ברלינאי ותיק שהיה רדום למדי כמעט 20 שנה וחזר לפעילות שוטפת ב־2021. נשמע כאילו הם לא מתכוונים לעצור שוב וטוב שכך!


International Music – Ententraum

רוק/פולק

להקות אינדי מהעולם דובר הגרמנית, לפחות לפי ניסיוננו המוגבל ביותר עם הסצנה, נוהגות להתמקד ולהתמקצע במטען רגשי ספציפי מאוד: או שהן נטו בקטע של דאחקות וסטלות (למשל Bilderbuch או Pudeldame) או שהן בקטע של לשאת על כתפיהן הלבנבנות והעייפות את נטל העולם כולו בפאתוס שלא היה מבייש את גתה או ניטשה.

בשנה שזה עתה חלפה יצא לו אלבום מבית פיטר רובל ופדרו קרשנטי (שבקונסטלציה קצת אחרת עושים מוזיקה יפהפייה תחת השם The Düsseldorf Düsterboys), שמובילים בעוז את הקטגוריה השנייה, והוא מתפקע מחיוכים מרירים ודמעות בקצה העין.

אינטרנשיונאל מיוזיק, למרות השם דווקא מדובר בתופעה מאוד גרמנית בת זמננו

Shabab Al Quds – Ghosts Of Jerusalem 01: 3000

דארק וייב/אוריינטלי

הרכב אלקטרוני/פואטי בוייב קודר במיוחד של האמן הירושלמי חוזליטו שפעל במשך כמה שנים בתחילת שנות האלפיים והשאיר אחריו מספר דמואים בהפקתו ואחזקתו של רוקי בי (Tropikal Camel). והנה כמעט 20 שנה אחרי שהוקלטו לראשונה, הקטעים הללו קמים לתחייה בהפקה מחודשת והופכים לריליס הראשון בלייבל החדש Tribak.

Various Artists – Multi Culti Solstice II

האוס/דארק דיסקו

בזמן שסיכמנו את 2021 התרחשה לה ״נקודת ההיפוך החורפית״, אירוע מרגש לכל הדעות, גם לאלו בינינו שאינם פגאנים בשום צורה. הלייבל האהוב Multi Culti חוגג את המעבר מחושך לאור ומקור לחום עם אוסף קטעים טריפיים, בומיים ושופעי נגיעות אוריינטאליות משמחות.

Various Artists – Italo Funk Vol​.​2

האוס/איטלו

האוסף המרשים ביותר שתפס את אוזננו לאחרונה בכל מה שקשור לאנרגיות איטלקיות, שהן כידוע מצרך הכרחי לחיי לילה בריאים ושמחים. בהזדמנות זאת נזרוק גם Heads up לפצצה איטלקית מבית סם רופלאו, אוסף גרסאות מורחבות ל־EP שראה אור בקיץ האחרון, שיצא (כמו המקור) אוטוטו ב-Toy Tronics שכבר הוזכרו לעיל.

עד כאן להפעם, Keep it locked on .KZRadio!

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • פוסט  

    סיכומים

    בעל המאה: 100 אלבומים מהשנה החולפת שלגמרי שווים את הזמן שלכם

    אלבומים מעולים בלבד מ־2021 שמומלץ לקחת הלאה אל השנים הבאות

    תום גבעול 12.12.2021
  • עירית רוז שרון. צילום: אדוה דרור
    פוסט  

    ביקורות

    עירית רוז שרון שרה למאמינות ולמדמיינים

    אלבום הבכורה של היוצרת מציג עולם קסום עם כלים חיים ושירה תיאטרלית

    מלי רחום 24.04.2024
  • פוסט  

    מאמרים

    פרידה מריוט! שהביאה את המהפכה לרדיו הקצה

    ניצן פינקו מסיימת את שידוריה בקצה, ואנחנו חוזרים לתוכניות האייקוניות ביותר שלה

    צוות הקצה 22.04.2024