הקצה של דריה ורד
דריה ורד, צילום: אורית פניני

מאמרים

הקצה של דריה ורד

על געגועים לפשטות של ניק דרייק ועל אוסף הקאברים שעשה לה את השנה: העורכת האורחת של השבוע משתפת

צוות "הקצה שלי" 17.01.2023

קורה לכן הרבה שאתן מרגישות שמצופה מכן לאלף את הסוררת שהיא הנשמה ששוררת בכן? זה משתנה מאדם לאדם אבל במידה כזו או אחרת, ננחש שלא קשה לרובכן ואף לרובכם להזדהות עם הצורך לאלף את עצמכם, או עם הדחף שבא בה בשעה, למרוד בכל ניסיון אילוף של מי ומה שאתם. מה שלא יהיה מחול השדים הזה שרקדנו לא פעם ולא מאתיים, ב"מאלפת את עצמי", דריה ורד שמה אותו תחת זרקור ושרה אותו בצורה חדה וחורכת בדיוקה, כמעט סינמטית, עם פזמון סוחף שנשמע כמו צילום סלואו־מושן של הרגע בו רוכבת גוברת במאבק שליטה של סוס שמורד בכל כוחו.

מאלפת את עצמי הוא גם שם האלבום השלישי והחדש של דריה ורד, שיצא בשבוע החולף ונקרא על שם השיר הנהדר שהיה גם הסינגל הראשון מתוכו. אולם העוצמה המעודנת, המילים הכנות והצורבות והקול של ורד, שיודע ללטף ולשחרר זעקה באותה נשימה, ממשיכים ומרגישים לאורך כל האלבום. גיטרה, בס, תופים וכינורות, פופ־רוק קלאסי שמחזיר לימי הניינטיז הכה יפים של הרוק בישראל, בלי יומרות מיותרות – בפשטות הממגנטת של האמת שלה, יש כל כך הרבה כוחות.

דריה ורד הוציאה עד היום שלושה אלבומים כיוצרת וזמרת, אך בחיי היומיום שלה, תמצאו אותה מאחורי הדלפק או בהתרוצצות מאחורי הקלעים בתפקיד מנהלת במאפייה, זו שתמיד אסופה, סגורה על עצמה ונדרשת לצרכים ולציפיות של כולם. חיים כפולים שכאלה, שכל־כך הרבה מאיתנו מנהלות, מחשבות קיומיות שהופכות לשירים במגירה, ובמקרה של ורד, ליצירה, שחושפת בה צד מרשים מסוג אחר לגמרי. אדם בן אמיתי, שהפיק גם את שני אלבומיה הקודמים, אחראי להפקת האלבום המחמיאה והמדוייקת לשירי האלבום החדש, מהגיטרה שנותנת קונטרה מחוספסת לקול הצלול שלה ועד לכינורות שיודעים להיכנס בדיוק כשהדמעה צריכה עוד איזה בעיטה קטנה כדי לצאת החוצה.

ביום שני הקרוב, ב־23.1.23, דריה ורד תגיע להופעת השקה מיוחדת באוזן תל־אביב לכבוד צאתו של מאלפת עצמי, בה תארח את גיל בר־הדס. לכבוד האלבום החדש והמרשים שלה, שמחנו להזמין אותה לבחור לכם שעה מהמוזיקה המרגשת שמרימה את רוחה ומעוררת בה השראה, עם קלאסיקות של אליוט סמית', The Cardigans, ברנדי קרלייל ועוד, יחד עם כמה מהשירים הנפלאים שלה:

11.1.2023
הקצה שלי מסכמת את 2022: ההמלצות הכי מוצלחות, התשובות הכי מצחיקות והסיפורים הבלתי־נשכחים

אבל אנחנו תמיד רוצים לשמוע עוד. אז לקראת מופע ההשקה לאלבום החדש, שוחחנו עם העורכת האורחת של השבוע על מוזיקה מהצד השני של המשוואה, כמאזינה, כדי ללמוד עוד על המוזיקה שחדרה מתחת לעורה ומניעה אותה לכתוב, לשיר ולעורר השראה בעצמה.

התגלית המוזיקלית הכי טריה אצלך?

"האמת היא שרק לפני שנה בערך, אדם בן אמיתי הכיר לי את ברנדי קרלייל. לא ממש רציתי בכלל להכיר משהו חדש, מפאת קוצר זמן או סבלנות למשהו לא מוכר, ולא הבנתי בהתחלה מה הסיפור סביבה. לקח לי זמן להכיר אותה ולאט לאט להבין את הגדולה שלה, כזמרת מבצעת וכמוזיקאית ענקית. אני חושבת שהיא בין הגדולות שיש היום".

"בין הגדולות שיש היום". ברנדי קרלייל בהופעה במסגרת פסטיבל Austin City Limits

מוזיקה שאהבת בעבר וחזרת לשמוע בתקופה האחרונה?

"שאלה מעניינת. אני בתקופה של חזרה לניק דרייק, אולי כי רציתי קצת תמימות או רוך. הרגשתי שאני שומעת המון הפקות בומבסטיות ושכמעט כל מה שמסביב, בטח מה שפופולארי, הוא גדול ומהיר, אז חיפשתי אצל ניק דרייק קצת נחמה ועדינות. קודם כל, בסאונד הטבעי של השירה שלו יש משהו עדין וקל, כמעט לא מתאמץ, ויחד עם ההגשה הטבעית שלו ועם המון דגש על מלודיה, דבר שגם חסר לי בחלק מהשירים המושמעים של היום, כל כך כיף לחזור אליו. הוא מרגיע אותי, תמיד מעניין אותי ומנחם".

מי האמנ/ית או הלהקה שעשו לך את השנה ב־2022?

"דני גלבוע הוא לחלוטין דמות השנה שלי במוזיקה. זו תשובה קצת פחות סטנדרטית, כי מדובר באוסף של קאברים: דני הוא מוזיקאי ויוצר שבכל שבוע נותן במה למוזיקאי אחר לבוא ולשיר איתו קאבר בפינה בעמוד היוטיוב שלו שנקראת 'קאבר אחד בשבוע'. הפינה הלכה וצברה קהל קבוע שהאזין לה, ודרך הפינה נחשף גם ליוצרים חדשים, אותם מוזיקאים שהתארחו, וגם לקאברים לשירים שלא בהכרח הכירו. בתוך כל השנה המורכבת הזו, יחד עם עננת הקורונה שהייתה שם באמצע, דני הוציא את האלבום של הקאברים שהקליט ובחר. אני מצדיעה לו, על הדבקות במטרה, על רוחב הלב ועל נתינת הזכות למוזיקאים מכל השכבות להגיע ליותר אוזניים דרך הפינה שלו (גם אני השתתפתי). דני, שאפו עלייך".

שיר שחזרת אליו הרבה במהלך השנה החולפת?

"ניסיתי למצוא אמן אחר, אבל אני מודה שאני מקשיבה המון לאדם בן אמיתי. נכון, הוא המפיק המוזיקלי שלי ואנחנו מכירים מתחילת הדרך של שנינו (מהתיכון), אבל האלבום החדש שלו עם למהלא הוא נהדר ממש, ויש שם שיר אחד שאני חוזרת אליו המון בשם 'יש כמוך אלף'. שיר נהדר, עצוב, מצוין, הכל קורה שם מבחינתי – לחן, עיבוד, מילים, איה כורם שהיא לא פחות מנהדרת. מי שלא מכיר, מומלץ".

אדם בן אמיתי ולמהלא, מתוך אלבומם החדש שיצא בשנה החולפת

את מי הכי היית רוצה לראות בהופעה?

"יש לי בעיה חמורה, אני מאוד לא אוהבת הופעות גדולות. קשה לי להיות צפופה בין אנשים, זה מכניס אותי לחרדה שממש יכולה להתפתח לקוצר נשימה. אבל אם אני זוכרת נכון, לאונרד כהן עשה כאן הופעה בצוותא, בזמן שביקר כאן באחת המלחמות (אחרי כיפור), ואמא שלי ישבה על הבמה… זה נשמע כמו הופעה מכשפת, הלוואי והייתי בה".

הסוד המוזיקלי האישי שלך?

"אליוט סמית'. לא יודעת אם יש מי שלא מכיר אותו, אבל אני שרופה עליו, פשוט מכלול של אמן, מוזיקאי, גאון".

מה האלבום האחרון שהפתיע אותך?

"אלבום הבכורה של גיל בר הדס. הכרתי את השם של גיל, אבל לקח זמן עד שצללתי להאזנה מלאה לאלבום שלו, צריך לזה זמן וסבלנות. כשחיפשתי מישהו שיתארח בהופעה שלי השם שלו עלה, ואז ממש האזנתי לאלבום מהתחלה ועד הסוף, ונהנתי מהמילים, הסיפורים, ההלחנה וההפקה. מבחינתי, גיל הוא מוזיקאי נטול מניירות, אמיתי, נקי, עדין ומצוין".

ביום שני הקרוב, 23.1.23, דריה ורד תופיע באוזן תל־אביב בהופעת השקה חגיגית לכבוד צאת אלבומה החדש בה גם תארח את גיל בר הדס. לרכישת כרטיסים לחצו כאן.

מתוך מאלפת את עצמי, אלבומה החדש של דריה ורד
מוזמנות/ים להאזין לשעה בעריכת דריה ורד בתוכנית "הקצה שלי" המשודרת כל שבוע ביום רביעי בשעה 18:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • עירית רוז שרון. צילום: אדוה דרור
    פוסט  

    ביקורות

    עירית רוז שרון שרה למאמינות ולמדמיינים

    אלבום הבכורה של היוצרת מציג עולם קסום עם כלים חיים ושירה תיאטרלית

    מלי רחום 24.04.2024
  • פוסט  

    מאמרים

    פרידה מריוט! שהביאה את המהפכה לרדיו הקצה

    ניצן פינקו מסיימת את שידוריה בקצה, ואנחנו חוזרים לתוכניות האייקוניות ביותר שלה

    צוות הקצה 22.04.2024
  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024