הקצה של Spirits
Spirits, צילום: ג'ייק נודלמן ויואב טריפמן, עיצוב: טל גורדון

מאמרים

הקצה של Spirits

על החצוצרן מיפן שמעורר בה השראה והמורה המבריק מהאוניברסיטה בדרום־אפריקה: העורכת האורחת משתפת

צוות "הקצה שלי" 09.01.2023

לא בכל יום תמצאו אותנו מתלהבים מאלבום ג'אז חדש, ונדיר למצוא אלבום ג'אז ישראלי טרי שמלהיב אותנו (למרות שלמרבה השמחה, בשנים האחרונות זה דווקא קורה יותר ויותר). אמנם נראה ש־2022 שמרה לנו לפחות עוד הפתעה חגיגית אחרונה אחת בקנה, עם Spirits ואלבום הבכורה של הרכב הג'אז שפשוט לא מפסיק להפתיע ולשמח בכל האזנה.

ההרכב, בהובלת החצוצרנית טל גורדון, הוציא בסוף נובמבר החולף את אלבום הבכורה שלו, Body Language, וסחף אותנו אל עולם עשיר בצבע ומלא חיים כבר משמיעה ראשונה. השורשים העמוקים בתורתם של ענקים כמו ווין שורטר והרבי הנקוק מורגשים היטב, אך מלבלבים בצבעים משובבי נפש ומפריחים חיים חדשים בהשראות הבופ־ג'אז הקלאסיות, שזורחות הרחק מעבר לעולמות מהן הן מגיעות.

למקרה שתהיתן, לא מדובר בטל גורדון הנפלאה שחוזרת אלינו לפחות כל גשם עם אחת מבלדות הניינטיז המקומיות האהובות עלינו ביותר, אלא במוזיקאית נפלאה אחרת בשם טל גורדון, יוצרת וחצוצרנית צעירה שעלתה לארץ לפני מספר שנים מדרום אפריקה. גורדון הקימה את ההרכב Spirits במהלך 2021, אליה חברו עומרי אלקיים על הגיטרה, אלי אור על הבס, רון אבידן על התופים ואלון שוורץ על הקלידים.

לכבוד צאתו של Body Language, שמחנו להזמין את Spirits להתארח בדצמבר החולף בתוכנית השבועית הקצה שלי, ובכנות, נדמה שלא יכולנו לסיים את השנה עם תו מז'ורי ומלא אושר ועושר מזה. בימים אלו ההרכב נערך לקראת הופעות ההשקה לאלבום החדש: ב־14.1.23, שבת הקרובה, בפסטיבל NoFest בשדה יצחק, ב־23.1.23 בהודנא־בר בפלורנטין תל־אביב וב־11.2.23 בהופעה חגיגית בתיבה, יפו (פרטים נוספים בעמוד הפייסבוק של ההרכב). בינתיים, צללנו להיכרות מעמיקה עם ההרכב דרך שעה מהמוזיקה המכשפת שמשפיעה עליהם, עם קטעים נפלאים של Little Simz, Roy Hargrove, ספי ציזלינג ואיתי פורטוגלי לצד טעימות מאלבום הבכורה הנהדר שלהם:

14.12.2022
הקצה שלי מסכמת את 2022: ההמלצות שתפסו, התשובות ששעשעו והסיפורים שלא נשכח

אבל אנחנו תמיד רוצים לשמוע עוד. אז לקראת מופע ההשקה לאלבום החדש, שוחחנו עם מובילת ההרכב, טל גורדון, על מוזיקה מהצד השני של המשוואה, כמאזינה, כדי ללמוד עוד על ההשראה שמשלהבת את רוח החיים הנפלאה שנשמעת ביצירתה.

התגלית המוזיקלית הכי טריה אצלך?

"אני ממש אוהבת את Yebba. היא זמרת מארצות הברית, לפני כמה חודשים ראיתי שהיא פרסמה ביוטיוב לייב סשן שלה ב־Electric Lady Studios, וזה היה וואו. כשהיא שרה, היא משתמשת בקול שלה כמו כלי ועושה איתו דברים משוגעים, על התופים מנגן איתה Questlove שהוא מוזיקאי שחשוב לי ממש, ועל הבס מנגן איתה פינו פלדינו, ביחד הם עושים מוזיקה ממש מיוחדת, סול אבל גם היפ־הופ ואני אוהבת אותה ממש. נראה לי שהיא הולכת ונהיית גדולה יותר מרגע לרגע".

"היא הולכת ונהיית גדולה מרגע לרגע". Yebba בלייב סשן באולפני Electric Lady

מוזיקה שאהבת בעבר וחזרת לשמוע בתקופה האחרונה?

"אני תמיד חוזרת לאמנים ששמעתי כילדה קטנה בשביל הרגש הנוסטלגי, וזה קצת מצחיק, אבל אני חוזרת המון אל שרית חדד. גדלתי בדרום־אפריקה אבל אמא שלי ישראלית, ובאוטו היא תמיד השמיעה את שרית חדד אז אני כל הזמן חוזרת אליה ומקשיבה לה גם היום המון באוזניות. אני ממש אוהבת אותה ואת הקול המיוחד שלה, היא פשוט מוזיקאית מטורפת".

את מי הכי היית רוצה לראות בהופעה?

"הייתי מאוד רוצה להיות בקונצרט של נינה סימון. ראיתי תשע הופעות חיות שונות שלה ביוטיוב, וזה תמיד נראה ממש רוחני. גם היא מוזיקאית מטורפת, לא רק שרה מדהים אלא גם מנגנת עם המון רגש, והייתי מאוד שמחה לראות אותה בלייב".

מתי בפעם האחרונה התרגשת משיר ששמעת ברדיו?

"לפני כמה שנים בדרום אפריקה, נסעתי בשבת בדרך לחזרה עם הרכב ביג בנד של צעירים שהשתתפתי בו, וביוהנסבורג יש תחנת רדיו שנקראת KFM שמשמיעה גם כל מיני מוזיקאים מאפריקה. שמעתי שם את 'Neria', שיר של מוזיקאי מזימבבואה בשם Oliver Mtukudzi, שיר עם סיפור קצת עצוב, שהוא שר בו כבעל לאשתו לאחר מותו, הוא שר לה 'אל תהיי עצובה' ו'אלוהים תמיד איתך'. זה היה כל כך יפה ומרגש להאזין לו".

רגש חוצה גבולות ויבשות. אוליבר טוקודזי מזימבבואה

הסוד המוזיקלי האישי שלך?

"יש בסיסט מדרום־אפריקה שנקרא קרלו מומבלי, הוא היה מורה שלי שם באוניברסיטה, ניגנתי באנסמבל שלו. הוא כותב מוזיקה ממש מעניינת, כתב קצת גם למשחקים. והוא חושב יותר בסאונדים ובאפקטים, הגישה שלו למוזיקה היא מהממת, הוא יוצר יותר מתוך מחשבה על סאונדים ואפקטים והיצירה שלו היא ממש רוחנית. שומעים את זה במוזיקה שלו, הוא חושב על החלל ועל איך המוזיקה תישמע שם, ממקם סאונדים שונים בנקודות בכל המרחב, וזה מאוד עמוק. לא הרבה אנשים יודעים מי הוא, אבל בעיניי הוא לגמרי גאון".

ההמלצה המוזיקלית הכי מוצלחת שקיבלת לאחרונה?

"בן הזוג שלי המליץ לי להקשיב לאלבום Cherry של Daphni וזה פשוט אלבום מהמם. את Daphni אתם אולי מכירים כבר בשם הבמה המוכר יותר שלו Caribou, הוא יוצר אלקטרוני שכל הזמן עושה דברים חדשים ומחפש צלילים חדשים, וממש אהבתי את האלבום, הוא פשוט מרגיש טוב. זה תכל'ס מה שאני מחפשת במוזיקה, שהיא תרגיש טוב ושתהיה כיפית".

Caribou בתחפושת, מתוך האלבום שהוציא המפיק תחת השם Daphni באוקטובר החולף

מה האלבום האחרון שהפתיע אותך?

"אני חושבת שהאלבום הכי מפתיע ששמעתי בזמן האחרון הוא Midnight Crisp של טקויה קורודה, חצוצרן מיוחד מאוד מיפן שזוכה להכרה כיום גם בניו יורק. אלבום ממש מושלם בעיניי באיך שהוא עשה מיקס בין פאנק, ג'אז והיפ־הופ, אני שואבת הרבה השראה ממנו כי זה בדיוק מה שאני מנסה לעשות עם Spirits. לפני כמה חודשים ראיתי אותו מנגן באמסטרדם, הוא ניגן את הקטעים מהאלבום הזה והיה ממש מיוחד, השראה מאוד גדולה בשבילי".

משהו להוסיף?

"כן! אני ממש אשמח אם תלכו ותאזינו לאלבום החדש של Spirits ההרכב שלי, הוא נקרא Body Language ואפשר לשמוע אותו בכל הפלטפורמות השונות שבהן אתם מקשיבים למוזיקה, ואם אתם רוצים, אפשר גם לרכוש את האלבום או לתרום להרכב דרך בנדקאמפ. יש לנו שלוש הופעות בקרוב: בפסטיבל NoFest בשדה יצחק בשבת הקרובה 14.1.23, בהודנא־בר בתל אביב ב־23.1.23 ובפברואר, ב־11.2.23, הופעה חגיגית להשקת האלבום שלנו בתיבה, יפו. נשמח מאוד שתבואו, יהיה כיף!".

מוזמנות/ים להאזין לשעה בעריכת Spirits בתוכנית "הקצה שלי" המשודרת כל שבוע ביום רביעי בשעה 18:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • עירית רוז שרון. צילום: אדוה דרור
    פוסט  

    ביקורות

    עירית רוז שרון שרה למאמינות ולמדמיינים

    אלבום הבכורה של היוצרת מציג עולם קסום עם כלים חיים ושירה תיאטרלית

    מלי רחום 24.04.2024
  • פוסט  

    מאמרים

    פרידה מריוט! שהביאה את המהפכה לרדיו הקצה

    ניצן פינקו מסיימת את שידוריה בקצה, ואנחנו חוזרים לתוכניות האייקוניות ביותר שלה

    צוות הקצה 22.04.2024
  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024