הקצה של מיכל דר
מיכל דר, צילום: תמר איזנברג

מאמרים

הקצה של מיכל דר

על הופעה שהרגישה כמו מים בסוף המדבר והקרבה הרוחנית לג'וליה הולטר: העורכת האורחת של השבוע משתפת

צוות "הקצה שלי" 24.02.2022

יצאנו למסע אל האינסוף ואל היופי שמעבר לו עם מיכל דר ואלבום הבכורה שלה, שיצא השבוע לעולם וזכה לשם המסקרן Endless Forms Most Beautiful. בחמישה קטעים בלבד, המוזיקאית והיוצרת מציגה עצמה לראשונה בקדמת הבמה, מעודנת ונוגה אך רבת נוכחות, מלאת מורכבויות ורגישויות שתענוג להציץ לתוכן.

עד היום דר הוציאה ארבעה אלבומים עם להקות מסגנונות שונים, ביניהן הרכב השוגייז־סטונר OX4, עימן הגיעה לסיבובי הופעות באירופה ולהופעות בכמה מפסטיבלי האינדי הגדולים בארץ ומעבר לים. סינגל הבכורה שלה, "A Fool", שיצא לפני כמה שבועות, הבטיח רבות לגבי פרויקט הסולו הראשון שלה, והאלבום החדש מקיים את הבטחתה כמוזיקאית מלאת רבדים וכשפים. השילוב המדוייק של לירון משולם, Flora, כמפיקה המוזיקלית של האלבום, מקיים גם הוא את הבטחתו ומעניק עטיפה נפלאה ליצירתיות ולכישרון של היוצרת בבכורתה.

בשבוע הבא, ב־2.3, מיכל דר תגיע ללבונטין 7 להופעת השקה אינטימית ומיוחדת לכבוד צאת אלבום הבכורה שלה, אך עוד קודם, אנו שמחים לארח אותה על כסא העורכת המוזיקלית בתוכנית השבועית "הקצה שלי", ולשמוע קצת מהמוזיקה היפהפיה שממנה היא שואבת השראה, עם אוהד פישוף, Mazzy Star, אולי דנון וגם טעימה מאלבומה החדש:

23.2.2022

אבל אנחנו תמיד רוצים לשמוע עוד. אז ביקשנו מהעורכת האורחת של השבוע לספר לנו על עצמה מהצד השני של המשוואה, כמאזינה, ולשמוע עוד על המוזיקאיות והמוזיקאים שמעוררים בה השראה.

התגלית המוזיקלית הכי טרייה אצלך?

"לפני כמה חודשים הייתי בהופעת גג קטנה בלבונטין, הופעה של אמנית מוכשרת בטירוף בשם Nomke. זו הייתה ההופעה הראשונה שהייתי בה אחרי שכולנו הסתגרנו בבתים, כל מי שהיה שם עדיין עמד בחשש, חלק עם מסכות, וכולנו התנחמנו בעובדה שאנחנו באוויר הפתוח וזה כנראה בסדר. אני זוכרת ששמעתי את ההופעה, הסתכלתי על הירח, על הלהקה, על השכנים שהציצו מהדירות השכנות, וחשבתי, 'כן, מוזיקה זה הדבר הכי מדהים בעולם'. כמה התגעגתי לזה".

"התרגשתי מאוד, גם כי המוזיקה של Nomke מעולה, וזו הייתה הופעה מצויינת, וגם כי לראות הופעה־חיה אחרי כל־כך הרבה זמן בלי מוזיקה, הרגיש כמו לשתות מים אחרי מסע ארוך במדבר. חוץ מ־Nomke, שמחתי מאוד להכיר לאחרונה את Borito, שהתארחו במדור לא מזמן. ראיתי אותם באינדינגב והם מעולים".

"הסתכלתי על הירח, על הלהקה, וחשבתי 'כן, מוזיקה זה הדבר הכי מדהים בעולם'". Nomke

את מי הכי היית רוצה לראות בהופעה?

"אם רק הייתי מבינה בגיל עשר בערך איזה תפקיד גדול יתפוס דייויד בואי בחיי, כנראה שהייתי מתאמצת יותר לתפוס את ההופעה שלו בישראל. אני מקשיבה לאלבום האחרון שלו בחלקים, פשוט כי נעים לי לחשוב שיש עוד שירים חדשים בעולם שלו שעוד לא שמעתי. קצת כמו צ'רלי והשוקולד, כשהוא פותח את חבילת השוקולד בזהירות ואוכל רק פינה קטנטנה".

מתי בפעם האחרונה התרגשת משיר ששמעת ברדיו?

"זה קורה לי כל הזמן. לפני כמה שבועות, שמעתי ברדיו את 'מי שלא חולם, כועס' של ג'ירפות. יש שם כמה שורות שתפסו אותי, ספציפית: 'ומי שלא חולם כועס / ומי שכועס כועס / ומי שלא אוכל רעב / ומי שרעב זאב / ומי שזאב זאב'. אהבתי את המשחק בין הביטוי השחוק 'זאב־זאב' ל'מי שזאב זאב'. המילים משנות משמעות באמצע השורה, קצת כמו שתו בודד מקבל רגש וצבע אחר כשהאקורדים שמלווים אותו משתנים".

הסוד המוזיקלי האישי שלך?

"ג'וליה הולטר. אני מרגישה קרבה רוחנית למוזיקאית הנפלאה הזו. המוזיקה שלה מסתורית, רכה, ואינטלקטואלית במידה".

מרגישה אותה. מתוך Have You in My Wilderness של ג'וליה הולטר

מוזיקה שאהבת בעבר וחזרת לשמוע בתקופה האחרונה?

"בשנה האחרונה הקשבתי המון ל־On the Beach של ניל יאנג. זה אלבום נפלא. הייתי מקשיבה לו כמעט כל בוקר, בדרך לעבודה. האלבום הזה מנחם, עדין, עצוב, ויחד עם זה מעודד כאילו הוא ממש יושב לידך ומספר לך סיפור".

"אחת השורות שהכי אהבתי משם היא משיר הנושא של האלבום: 'I need a crowd of people, but I can't face them day to day'. אני מרגישה שזו שורה שכנראה יכולה להדהד עמוקות אצל מוזיקאים ויוצרים בכלל, כי לפחות לתחושתי, יש משהו בשירה מול קהל שמפצה לפעמים על קושי להיפתח לאנשים בסיטואציות חברתיות שנחשבות 'רגילות'. זה עניין די שחוק בסך הכל, אבל השורה הזו תפסה אותי, הרגשתי שהיא נוגעת במשהו שמוכר לי. יש משהו נחמד בלחשוב שגם מישהו כמו ניל יאנג מרגיש קצת חסר ביטחון לפעמים".

מה האלבום האחרון שהפתיע אותך?

"יש לי הרגשה שאת האלבום שהכי יפתיע אותי השנה, עוד לא שמעתי במלואו: ארבע עונות השנה של אולי דנון. בינתיים, כל שיר ששמעתי משם תפס אותי לחלוטין. אני עוקבת אחריו כבר זמן מה, חיכיתי לאלבום הזה ולראות מה הוא יוציא. מפחיד לחשוב לאן הוא יגיע, אחרי שהוציא אלבום מעולה בגיל שבע עשרה".

מתוך ארבע עונות השנה, אלבומו החדש של אולי דנון

ההמלצה המוזיקלית הכי טובה שקיבלת לאחרונה?

"כשהופעתי ביום שני האחרון במפעל בירושלים, קיבלתי המלצה מוזיקלית מעניינת שאני מקווה שתוכיח את עצמה – מוזיקה בולגרית טקסית, שמזכירה קצת זמרי גרון טיבטיים. האלבום נקרא The Bulgarian Voices 'Angelite' & Huun-Huur-Tu ואני מצפה לשמוע אותו. האם אתאהב או לא, זו עדיין שאלה פתוחה".

"הקשבתי גם לאלבום היפה רדיסקאברז 2 של Spark O, דניאל סלבוסקי המוכשר בטירוף, בו הוא מבצע גרסת דארק־אייטיז לשיר 'אף אחד לא מזיל דמעה' של שמוליק צ׳יזיק, וזה כל־כך עדין, וכל־כך יפה. זה שיר שזוחל אלייך לאט־לאט ותופס את הלב".

משהו להוסיף?

"השבוע הוצאתי אלבום סולו בכורה בשם 'צורות אינסוף הכי יפות', בהפקת לירון 'פלורה' משולם. את האלבום מלווים שני קליפים, ומופע ההשקה שלו יתקיים ביום רביעי הקרוב, ה־2 במרץ בלבונטין 7, תל אביב. במופע יתארחו לירון 'פלורה' משולם ואלון נויבך. אפשר להאזין לאלבום כאן".

מוזמנות/ים להאזין לשעה בעריכת מיכל דר בתוכנית "הקצה שלי" המשודרת כל שבוע ביום רביעי בשעה 18:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • עירית רוז שרון. צילום: אדוה דרור
    פוסט  

    ביקורות

    עירית רוז שרון שרה למאמינות ולמדמיינים

    אלבום הבכורה של היוצרת מציג עולם קסום עם כלים חיים ושירה תיאטרלית

    מלי רחום 24.04.2024
  • פוסט  

    מאמרים

    פרידה מריוט! שהביאה את המהפכה לרדיו הקצה

    ניצן פינקו מסיימת את שידוריה בקצה, ואנחנו חוזרים לתוכניות האייקוניות ביותר שלה

    צוות הקצה 22.04.2024
  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024