נקודתיים: "נקודת חן" מארחת את סיוון רובין
סיוון רובין. צילום: נדב יהלומי

מאמרים

נקודתיים: "נקודת חן" מארחת את סיוון רובין

על ה־EP החדש, החזרה לבית הספר והקאבר לאחרית הימים

חן ליטבק, ירדן אבני 16.01.2022

"נקודת חן" היא תוכנית מוזיקה מקומית המשודרת אחת לשבועיים, בימי ראשון, בה מארחת חן ליטבק יוצרים מקומיים לריאיון באולפן ולהשמעת המוזיקה שלהם ושל אחרים.

הפעם האורחת היא סיוון רובין. היא הגיעה לתכנית כדי לדבר על ה־EP החדש שלה, בוקר טוב אדוארד, והשמענו את כולו בהשמעת בכורה מההתחלה ועד הסוף. זהו ה־EP הראשון שהיא מוציאה, לאחר שהוציאה בשנת 2017 את אלבום הבכורה שלה, איזה מזל, תחת השם סיוון שטולצברג. הנה מה שהיה לירדן אבני להגיד על ה־EP:

ב"כמה השתנית", השיר האהוב עליי מה־EP החדש של סיוון רובין, היא בוחנת את עצמה במראה ומונה את כל מה שהשתנה. "הפנים שלך / השיער שלך / העיניים" היא שרה, והטקסט המינימליסטי מתאחד ביחד עם הלחן הרפיטטיבי ברקע לכדי מנטרה מהפנטת. רובין לא צריכה להסביר כמה היא השתנתה, מהי התקופה שעליה היא שרה או מהו בדיוק השינוי שעברה. יש כל־כך הרבה עושר ועומק במוזיקה שמלווה אותה שהיא כמו עונה על השאלות האלה בעצמה.

גרעין היופי בבוקר טוב אדוארד הוא לא ההתעסקות העיקרית שלו בעבר, בדיוק כמו שההפקה של יאיר רובין לא סתם מכוונת לתקופה אחרת בעלת פילטר נוסטלגי. כל הסיפורים שלה על בית ספר וצבא, על הילדה שהייתה ועל דמויות מחייה, מגיעים בסופו של דבר לאותו מקום – לכאן ולעכשיו. הלהקה האדירה שמלווה אותה מרגישה לעתים כמו הרכב ג'אז שחבריו מתקשרים באמצעות רעיונות מוזיקליים שהם זורקים אחד לשני. המתח המוזיקלי שהם יוצרים ומפרקים בכל שיר מורגש גם בפער בין מה שרובין שרה למה שנמצא מאחורי המילים שלה.

9.1.2022

פיסות של זכרון

ל־EP החדש קוראים בוקר טוב אדוארד, על שם השומר מבית הספר היסודי שלמדת בו. שאר השירים גם מכילים זיכרונות מאותה התקופה או שזו רק הבלחה של משהו שהחזיר אותך לילדות?


אדוארד זה דמות כזאת שתמיד הייתה שם ברקע וכן, אני לא יודעת למה אפילו כתבתי על זה, אבל זה פשוט השתחל לשם. כל ה־EP מכיל כל מיני נקודות שאני זוכרת. לא ספציפית מהילדות, יש שם שיר שכתבתי על התקופה שלי בצבא למשל. יש שם כל מיני פרקי זמן משמעותיים בחיים.

הרצועה השנייה נקראת "כמה השתנית". גם שינויים זה כמובן חלק מההתבגרות והתהליך שעברת


נכון, האמת שהיחסים שלי עם השיר הזה קצת מורכבים. לא חושבת שהיה שיר שכתבתי אי פעם שהיה לי כל־כך קשה להשמיע. גם כשהקלטנו אותו עם הנגנים אני זוכרת שממש הרגשתי מובכת שמישהו ישמע את המילים האלה. זה כזה נוגע לי בנקודה רגישה, ואין לי כל־כך מילים בשבילו.

מה אכפת לציפור

אחד מהשירים ב־EP הוא קאבר ל"העץ הוא גבוה" של אחרית הימים. מאיפה הגיעה ההחלטה להכניס קאבר לאלבום כל־כך קצר?


ה־EP הוקלט לפני שהקלטתי את הקאבר. בתקופה של הקורונה התכנסנו להקליט אותו וזה לא היה במטרה של ״טוב, נצרף אותו ל־EP״. לא היה ברור לאיזה מטרה אנחנו מקליטים אבל זה ממש אחד השירים היפים בעיניי שיש בעברית. גם הלחן, גם המילים וגם השירה המושלמת של אלי מגן. הוא ממש נתקע לי בראש, הוא לא עזב אותי איזה שנה עד שהחלטתי שאני צריכה להוציא את זה איכשהו.

הפקה: תום גבעול

מוזמנות/ים להאזין לחן ליטבק בתוכנית "נקודת חן", אחת לשבועיים, ימי ראשון בשעה 12:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • עירית רוז שרון. צילום: אדוה דרור
    פוסט  

    ביקורות

    עירית רוז שרון שרה למאמינות ולמדמיינים

    אלבום הבכורה של היוצרת מציג עולם קסום עם כלים חיים ושירה תיאטרלית

    מלי רחום 24.04.2024
  • פוסט  

    מאמרים

    פרידה מריוט! שהביאה את המהפכה לרדיו הקצה

    ניצן פינקו מסיימת את שידוריה בקצה, ואנחנו חוזרים לתוכניות האייקוניות ביותר שלה

    צוות הקצה 22.04.2024
  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024