הקצה של אור כשדים
רונן בן־טל, צילום: מריה ברודקין

מאמרים

הקצה של אור כשדים

על ביצוע מצמרר לשיר של Roxy Music ועל רוברט ווייאט ברגעי שיאו: העורך האורח של השבוע משתף

צוות "הקצה שלי" 24.12.2021

עברו מעל 30 שנה מאז שרונן בן־טל הקים את אור כשדים, יחד עם עובד אפרת, דודי לוי וז'אן ז'אק גולדברג ז"ל. כל אחד מהם כשלעצמו ובדרכו דמות מפתח ברוק הישראלי משנות ה־80 ועד היום, כמי שניגנו בכמה מהלהקות הכי מיוחדות ומשפיעות שקמו כאן: הקליק, אהוד בנאי והפליטים, נוער שוליים, ז'אן קונפליקט, פורטיסחרוף, והרשימה עוד ארוכה ומרשימה. לא בכל יום להקה כמו אור כשדים מוציאה אלבום חדש – בטח שלא אלבום כפול, עשיר, הרפתקני ומרגש כמו לב פיגיון, שמגולל את סיפורם של הענקים האלה לאורך השנים, סיפור ששזור בכמה מרגעיו הקריטיים והיפים ביותר של הרוק הישראלי.

לב פיגיון יצא בתחילת החודש, ב־1.12, לאחר שבן־טל, לוי ואפרת חברו אל המתופף ניר מנצור והקליטו את 18 שירי האלבום במהלך הסגרים של שנת 2020. זהו האלבום השמיני של רונן בן־טל, שהוציא לאורך השנים אלבומים לעיתים תחת שמו ולעיתים תחת שם הלהקה, אלבום שנכתב משיטוטים עמוקים בנבכי נפשו. "במהלך היצירה והעבודה מצאתי עצמי מתהלך ומשוטט לאורכן ולעומקן של סמטאות חיי, המוארות והאפלות", כתב על האלבום החדש. "נפגש ונתקל בדמויות מן העבר וההווה, מחבק אותן ולעיתים נאבק בהן, לעיתים מוכרע, ולפעמים מכריע, במין מסע פיזי־מנטאלי בזמן של שיטוט או חיטוט במקום בו העבר, ההווה והעתיד מתקיימים יחד במימד חדש".

"אני מרגיש בגאווה שזו פסגת יצירתי המוזיקלית", הוסיף בן־טל וכתב על לב פיגיון, "יצירה רחבת יריעה ומגוונת בתוך חור המחט בו שוכנים עולמי הצר ועולמה של אור כשדים". ואכן, אחרי שהתרגשנו מאוד לשמוע איך אור כשדים נשמעת ב־2021, ולקראת מופע ההשקה החגיגי של האלבום בשבוע הבא ב־29.12 בבארבי, מיהרנו להזמין את הלהקה להתארח בתוכנית "הקצה שלי" ולהכין סט מהמוזיקה האהובה עליהם. בהמשך ישיר לדבריו, ובאותה רוח על־זמנית שליוותה אותו ביצירת האלבום, בן־טל החליט להקדיש את השעה כולה ליצירה של חברו המנוח וחבר אור כשדים בעבר, ז'אן ז'אק גולדברג הענק, שבשבוע הבא (28.12) יימלאו 15 שנים לעזיבתו.

22.12.2021

בתמונה: גולדברג ובן־טל במועדון הפינגווין תל אביב, 1989, צילום: עומר כלב

אבל אנחנו תמיד רוצים לשמוע עוד. אז ביקשנו מהעורך האורח של השבוע לספר לנו על עצמו מהצד השני של המשוואה, כמאזין, ולשמוע עוד על המוזיקה שמלווה אותו ומעוררת בו השראה עד היום.

את מי הכי היית רוצה לראות בהופעה?

"את The Who, שהיו פיצוץ המוח הראשון שחוויתי במוזיקה בגיל 12־13. הייתי מת לראות את 'המי' של 1969-1970, בהרכב המקורי, כשפרצו לעולם עם Tommy. זה היה האלבום ששינה את חיי בגיל הזה".

מתי בפעם האחרונה התרגשת משיר ששמעת ברדיו?

"השיר 'In Every Dream Home a Heart Ache', בביצוע של ג'יין בירקין ובריאן פרי מ־2004. במקור זה שיר של Roxy Music, להקתו של פרי ומעמודי התווך בצמיחה המוזיקלית שלי כנער. הביצוע הזה של בירקין ופרי מהמם בקרירות המדוייקת והמינימליסטית שבו. הביצוע המקורי הנפלא של רוקסי מיוזיק בנוי על מתח רב שהשיר מחזיק בעקשנות עד ההתפוצצות בסיומו, ואילו זה של בירקין ופרי הוא רק המתח. ומסוג אחר, ללא הפיצוץ…".

מתוך אלבומה של בירקין מ־2004 Rendez Vous

מוזיקה שאהבת בעבר וחזרת לשמוע בתקופה האחרונה?

"חזרתי לאחרונה לאלבום הנפלא Third של Soft machine, וליצירה 'Moon in June'. רוברט וואייט בשיאו כמתופף, זמר, מלחין, עוד כשהלך על הרגליים, כבר אז שר בקול חרוך. זוהי יצירה המתמשכת על פני צד שלם ומפילה אותי כל פעם מחדש לקרשים, כמו אז כשגיליתי אותה, בתחילת שנות השבעים".

הסוד המוזיקלי האישי שלך?

"את קווין איירס הכרתי עוד מהאלבומים Soft Machine 1+2 שם ניגן בס, אחר כך פרש והתחיל להקליט אלבומי סולו מדהימים, מחופפים, עם מלא חברים. אז הגיע יום היסטורי, June 1st 1974, שהוא גם שמו של אלבום הופעה מופלא של קווין איירס, ג'ון קייל, ניקו, בראיין אינו, מייק אולדפילד, רוברט וואייט ועוד באולם ה־Rainbow בלונדון. אבל האלבום שעליו אני באמת רוצה לדבר כרגע הוא האלבום החמישי שלו, והטוב שבאלבומיו: The Confession of Dr. Dream and other stories. זהו אלבום מופת. הכתיבה, הנגינה והשירה של איירס במיטבם, ומנגנים איתו חברים, יוצאי קינג קרימזון ורוקסי מיוזיק, מייק אולדפילד, ריי קופר ועוד קוסמים".

האלבום האחרון שהפתיע אותך?

"רץ לאט של מיש בז'רנו. הוא אמן היפ־הופ צעיר, כשרוני ומבטיח, הכתיבה שלו מעולה וכנ"ל גם ההופעות שלו. אני מכיר את מיש כבר 15 שנה: אמו היתה זוגתי והיא אמו של בני דניאל, כך שמיש ודניאל אחים. יחד עם זאת, את כל מה שאומר כאן על מיש אני אומר באוביקטיביות".

"שמעתי את השירים של מיש בכל הגלגולים, את ההקלטות הראשונות ואת הראפ־מיקסים. הייתי בהופעה הראשונה שלו, כשהיה רק מופע חימום בלבונטין 7. אחר כך, בהופעה המלאה, בא הבום. הייתי במופע שלו 'קרקס בז'רנו', כשהרים את דניאל הבן שלי, אח שלו, על הכתפיים. עמדתי ליד הסאונדמן, מני BJ, אבא שלו, שהקליט את תיקיות ואת נוער שוליים, אח שלי. מיש אמן תותח, ואני אובייקטיבי – אם לא הייתי מרגיש כך, הייתי נשאר פסיבי".

שיר השנה שלך לשנת 2021?

"'וולט' של מיש בז'רנו".

מיש בז'רנו

האלבום החדש של אור כשדים, לב פיגיון, יצא בתחילת דצמבר. בסוף דצמבר, רונן בן־טל והלהקה יחגגו את צאתו במופע השקה עם השירים החדשים ושירים אהובים מתקופותיו השונות של ההרכב: ב־29.12, יום רביעי, במועדון הבארבי תל אביב.

האלבום החדש לב פגיון במלואו ביוטיוב
מוזמנות/ים להאזין לשעה בעריכתו של רונן בן־טל בתוכנית "הקצה שלי", המשודרת כל שבוע ביום רביעי בשעה 18:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • עירית רוז שרון. צילום: אדוה דרור
    פוסט  

    ביקורות

    עירית רוז שרון שרה למאמינות ולמדמיינים

    אלבום הבכורה של היוצרת מציג עולם קסום עם כלים חיים ושירה תיאטרלית

    מלי רחום 24.04.2024
  • פוסט  

    מאמרים

    פרידה מריוט! שהביאה את המהפכה לרדיו הקצה

    ניצן פינקו מסיימת את שידוריה בקצה, ואנחנו חוזרים לתוכניות האייקוניות ביותר שלה

    צוות הקצה 22.04.2024
  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024