הקצה של דני קוטנר
דני קוטנר, צילום: אלי כהן

מאמרים

הקצה של דני קוטנר

על השיר שתמיד עוזר לה להוריד דופק ועל אמביינט יפני מכשף משנות ה־80: העורכת האורחת משתפת

צוות "הקצה שלי" 01.05.2023

בתוך הערבוב המוזר הזה שאנו חיים בו כרגע, בין עונות ובין חגים ומועדים, בשגרה עד המהומה הבאה, כל מה שהלב מבקש הוא קצת יופי שקט שכובש בלי איומים, בעדינותם של פרחים. משהו אביבי ופורח אבל גם סגרירי, משהו מיוחד וחגיגי אבל גם יומיומי, משהו קטן ופשוט אבל גם כל־כך עשיר ביופי. משהו כמו Purple, אלבום הבכורה של דני קוטנר, בדיוק משהו כזה.

אלבום הבכורה של הזמרת והמפיקה דני קוטנר (אין קשר ליקירנו יואב, למיטב הידיעה), יצא לפני כחודש, ולמרות שהמוקדמים בפרחי האביב כבר הספיקו לקמול הוא עדיין נשמע ומרגיש כמו פריחה ראשונית מלבלבת, כמו טיפות טל זוהרות על עלי הכותרת. קולה של קוטנר זוהר על ההפקה העדינה והמכשפת שהיא רקמה בשמונה שירים אינטימיים, כנים ומחממי לב לימים הקרים האחרונים, שחשפו אותנו ליצירתה כמו לפרח אביב מוקדם, נועז ברכות ונפלא במיוחד.

היא כבר חצתה את גבולות הים התיכון והגיעה לאוזניים רבות באירופה, דרך הלייבל הלונדוני Kartel שאחראי להוצאת אלבומה החדש, ובאמת קשה לנחש בהאזנה שמדובר ביוצרת מקומית שנשמעת משדות רחוקים שראינו בציורים. אם העברתן שעות ארוכות בהאזנה להרכבים כמו Zero 7 ו־Morcheeba, לזמרות עם קול חם על הפקות שנחוות כמו גשם על החלון משלהי שנות ה־90/תחילת האלפיים, לאוספים הקלאסיים של Café Del Mar או בכלל לאינדי פופ נוגה לנשמות מתוקות, אין לנו ספק שגם אתן וגם אתם תישבו בקסם הקלאסי והמגוון של Purple ובחן הרב שקוטנר יוצרת מתוך דרכה בעולם וחיפושיה אחר קבלה עצמית ואהבה בכל.

עם סגול בלב ועם פרחים בעיניים, דני קוטנר תגיע מחרתיים (3.5.2023) לאוזן תל־אביב להופעת השקה מיוחדת לאלבום הבכורה שלה, בה יתארחו ג'ני פנקין ויחזקאל רז שגם התארח באלבום. אבל עוד קודם, הזמרת והיוצרת התארחה אצלנו כעורכת בשעה של מוזיקה לבחירתה במסגרת התוכנית השבועית "הקצה שלי", עם Buttering Trio, יעל קופלנד, Little Simz, ועוד לצד כמה מהשירים החדשים והמקסימים שלה:

12.4.2023

אבל אנחנו תמיד רוצים לשמוע עוד. אז שוחחנו עם העורכת האורחת של השבוע על מוזיקה מהצד השני של המשוואה, כמאזינה, כדי ללמוד עוד על הגיבורים והגיבורות המוזיקליות השונות שהנביטו בה השראה.

את מי הכי היית רוצה לראות בהופעה?

"שרלוט דיי ווילסון. גיליתי אותה בשנים האחרונות ומאז שואבת ממנה אין־סוף השראה. אני אוהבת להיות בהופעות כשאני מכירה את כל המילים, והיא ללא ספק תהיה כזו. שרלוט מפיקה את המוזיקה של עצמה, וזה מורגש. לא יודעת להסביר, אבל יש משהו באמן שמרגישים שהוא בחר כל צליל ומושקע בכל ההחלטות הקטנות והגדולות. מעבר לזה שאני מעריכה את זה, האסטתיקה שלה בעיניי כל־כך יפה. כשאני מקשיבה לאלבום האחרון שלה, Alpha, נגמר שיר ואני מתחילה לפניה את השיר הבא".

אין־סוף השראה. מתוך אלבומה האחרון של שרלוט דיי ווילסון, Alpha

מוזיקה שאהבת בעבר וחזרת לשמוע בתקופה האחרונה?

"A Moon Shaped Pool של רדיוהד. האלבום הזה הוא מעין כבשה שחורה, אבל מבחינתי הוא בטופ שלהם. עברתי איתו תקופה ארוכה לקראת סוף הצבא וכשטיילתי אחרי, משהו שם הרגיע אותי מאוד. אני מוצאת את עצמי חוזרת אליו, האמת שכל כמה זמן רוצה רגע להוריד דופק ושמה את 'Daydreaming'. משהו באלבום הזה שואב אותי לעולם אחר, השילוב של הסינתסייזרים והמיתרים עם הקול האלוהי של טום יורק. כנראה גם כי זה אחד מהאלבומים הרגועים יותר שלהם".

מתי בפעם האחרונה התרגשת משיר ששמעת ברדיו?

"'את שקט' של אביתר בנאי. זוכרת שהייתי בסוף יום ארוך באוטו, השיר הזה התחיל לנגן ואיכשהו קרה שלא הכרתי אותו. כמובן שהקול של אביתר ישר מרגש, אבל משהו בשיר הזה, בפשטות, בתופים, תפס אותי חזק. יש משהו בלפתוח רדיו ולשמוע שיר טוב, שמרגיש פי כמה וכמה יותר טוב דווקא כי הוא מתנגן ברדיו. קטע כזה של רדיו".

התגלית המוזיקלית הכי טריה אצלך?

"שיר פרום, הוציאה ממש עכשיו אלבום בכורה מדהים. האמת היא שהיא חברה שלי, אבל לשמוע אלבום של חבר/ה ובאמת להתחבר, זה לא דבר שמובן לי מאליו. מוצאת את עצמי שומעת אותו המון".

מתוך האלבום החדש של שיר פרום Party Popper

מה האלבום האחרון שהפתיע אותך?

"19 Masters של Saya Gray. מהרגע ששמעתי את האלבום נכנסתי איתו ללופ של כמה חודשים. יש שם בחירות הפקתיות הזויות לחלוטין, אבל זה מה שאני אוהבת בו. כל שיר מביא מלודיה קליטה אחרת, עטופה בסאונדים כאלה שצריך להקשיב טוב־טוב כדי להבין מה קורה שם".

ההמלצה המוזיקלית הכי טובה שקיבלת לאחרונה?

"'For Granted' של Yaeji, שמעתי את השיר הזה וישר נדלקתי. יש בו הרבה יופי אבל הביט הכי תפס אותי. פתאום, באמצע השיר, יש אווירה של דראם&בייס שהעיפה אותי. הזמרת מלאה בוייב והויז׳ואל שלה מרים למוזיקה".

מתוך With a Hammer, אלבום הבכורה של Yaeji שיצא בתחילת החודש החולף

הסוד המוזיקלי האישי שלך?

"הירושי יושימורה, אמן יפני משנות ה־80 שיצר מוזיקת אמביינט שמבוססת בעיקר על קלידי Rhodes. עבורי, הוא אחד מהיוצרים המיוחדים בז׳אנר. לא חושבת שכולם יתחברו אליו, אבל בעיניי יש היום צורך גדול מאוד במוזיקה שמביאה שקט, שאפשר לצלול איתה".

משהו שתרצי להוסיף?

"כן! בדיוק עובדת על הופעת השקה חגיגית לאלבום. יתארחו מוזיקאים מדהימים כמו יחזקאל רז וג׳ני פנקין, וננגן בהרכב מורחב ומוכשר ביותר. מוזמנים להגיע, 3.5.2023, 22:00 באוזן תל־אביב. לרכישת כרטיסים לחצו כאן".

מוזמנות/ים להאזין לשעה בעריכת דני קוטנר בתוכנית "הקצה שלי" המשודרת כל שבוע ביום רביעי בשעה 18:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • עירית רוז שרון. צילום: אדוה דרור
    פוסט  

    ביקורות

    עירית רוז שרון שרה למאמינות ולמדמיינים

    אלבום הבכורה של היוצרת מציג עולם קסום עם כלים חיים ושירה תיאטרלית

    מלי רחום 24.04.2024
  • פוסט  

    מאמרים

    פרידה מריוט! שהביאה את המהפכה לרדיו הקצה

    ניצן פינקו מסיימת את שידוריה בקצה, ואנחנו חוזרים לתוכניות האייקוניות ביותר שלה

    צוות הקצה 22.04.2024
  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024