הקצה של טייטו אלבה
טייטו אלבה, צילום: ירדן רוקח

מאמרים

הקצה של טייטו אלבה

על הקול של קאט פאוור ויוצרות מקומיות שלא זוכות להערכה מספקת: העורכות האורחות של השבוע משתפות

צוות "הקצה שלי" 21.04.2023

הינשופים אינם כפי שהם נדמים, כך שמענו. יצור לילי, מסתורי וחרישי, ששמיעת שירתו בעין לילה היא ברכת מזל נדירה ומרגשת ביותר עבור יצורים עירוניים שכמותנו. הם חיים בעולם משל עצמם. ונדמה שלא סתם להקת הפיות המקומית טייטו אלבה בחרה לאמץ לעצמה את שמו של זן ינשוף לבן ואצילי, שכן כמוהו, יש בה משהו מסתורי, חרישי וממגנט, כמו כישוף מלא באור בין הצללים, מלא בחיים משל עצמו.

אלבום הבכורה של טייטו אלבה, זמן עוקב, יצא בשבוע החולף, לאחר שחברותיו דייקו בו כל מילה וכל תו. מירי אלעזר ומיה גולדבלום, שנפגשו לפני שנים בלימודיהן ברימון, חברו יחד בעצת מנהל בית הספר יהודה עדר ומאז לא נפרדו, בקשר שלדבריהן מתקיים ביניהן דרך מנהרות תת קרקעיות. על פני הקרקע, על אף שניכרים שורשיו במימד עמוק יותר, הקשר הזה מתבטא במוזיקה מכושפת, עדינה ושקטה, מלאה באור פלאי וייחודי שהן טוות יחדיו.

דרך תשעה שירים יפהפיים שנוחתים ברכות על הלב וממלאים אותו לאט לאט, האלבום החדש של צמד היוצרות מגשים הבטחה בת מספר שנים לא מועט של עבודה משותפת, כשלצידן מוזיקאיות ומוזיקאים מוכשרים, שיודעים להחמיא ליצירה המשותפת שלהן ולהפנות אליה זרקור חם ברגישות רבה. השירים שכתבו גולדבלום ואלעזר יחדיו מבוצעים על ידיהן כשהן שרות ומנגנות על קלידים ופסנתר, יחד עם הצ'לנית טללית צ'רסקי, המתופפת נעה סגל והבסיסט יובל רוזין, אשר גם הפיק את האלבום ועזר לתפור ולשזור את לחשי ליבן בחן רב, וכן יצר את עטיפת האלבום ואת הקו העיצובי המלווה אותו.

אז כן, אנחנו נשבינו בקסם של טייטו אלבה, כמי שפיות מוזיקליות ובייחוד מוזיקה בעברית המהלכת ניצוצות בלחש וללא מסיכות תמיד קסמו להן. בשבת הקרובה, 22.4.2023, תוכלו להצטרף אלינו ולחזות בקסם נטווה ורוקם עור וגידים לרגע קט בעולמנו הממשי, בהופעת ההשקה של זמן עוקב בלבונטין 7, תל אביב. ההופעה הוקדמה לשעה 17:30, על מנת שניתן יהיה לאחריה להשתתף בהפגנות. עוד קודם, שמחנו להכיר את חבורת הפיות הזו באור אחר, דרך ההשראות המוזיקליות שסללו את דרכן, בשעה של מוזיקה לבחירתן במסגרת התוכנית השבועית "הקצה שלי". תמצאו בין הבחירות שלהן את מלכה שפיגל, קאט פאוור, Grizzly Bear ועוד, לצד כמה מהשירים החדשים והנפלאים שלהן:

19.4.2023

אבל אנחנו תמיד רוצים לשמוע עוד. אז שוחחנו עם היוצרות שמאחורי טייטו אלבה, מיה גולדבלום ומירי אלעזר, על מוזיקה מהצד השני של המשוואה, כמאזינות, כדי להכיר אותן קצת יותר, דרך הגיבורות המוזיקליות והאלבומים שמתנגנים בפלייליסטים השונים שלהן.

מה האלבום האחרון שהפתיע אתכן?

מירי: "עיר צעצוע של שז. אלבום מחוספס עם מילים חזקות וגיטרות עירומות. אלבום מיוחד וחשוף".

מיה: "החדש והיפה של Weyes Blood".

מתוך And In the Darkness, Hearts Aglow אלבומה האחרון של Weyes Blood

מתי בפעם האחרונה התרגשתן משיר ששמעתן ברדיו?

מיה: "'Redbone' של Childish Gambino. הכרתי אותו וחרשתי עליו לפני כמה שנים, ושכחתי ממנו, על־אף הגרוב הלא־ייאמן שלו. ואז לא מזמן הוא התנגן ברדיו בדיוק בשעה שנסעתי בה בשישי אחר־הצהריים, כשהשמש התחילה לשקוע, וזה היה אחד מהרגעים נדירים האלה שהכל מרגיש יפה והרמוני בחיים".

את מי הכי הייתן רוצות לראות בהופעה?

מיה: "The Velvet Underground".

מירי: "לגמרי! אני חושבת שהייתי רוצה לראות אותם בהופעה בשנות ה־60, כשהפסיכדליה רק התחילה להיכנס למוזיקה והכל היה חדש ומרגש".

ההמלצה המוזיקלית הכי טובה שקיבלתן לאחרונה?

מיה: "Charlotte Day Wilson. גיא חג׳ג׳ שם שיר שלה באחד הפלייליסטים שלו וזה מיד שלח אותי לאלבום שלה לחרישה רצינית".

הסוד המוזיקלי האישי שלכן?

מירי: "ירונה כספי. בעיניי היא ראויה להרבה יותר הכרה ממה שהיא מקבלת היום".

מיה: "טליה אליאב המדהימה. 'גלי גלים' זה אחד השירים היפים שיצאו בארץ בשנים האחרונות".

מתוך 06:28, אלבומה של טליה אליאב מ־2013

התגלית המוזיקלית הכי טרייה אצלכן?

מיה: "Jen Cloher המעולה".

מוזיקה שאהבתן בעבר וחזרתן לשמוע בתקופה האחרונה?

מירי: "אני חזרתי אל היערות המתוקים של פארן, אלבום אפלולי וקסום שיצא בשנת 1997, בהפקה של שלומי ברכה. לא הרבה מכירים אותו וחבל".

מיה: "קאט פאוור. תמיד חוזרת אליה, במיוחד לאלבום The Greatest עם הסאונד הכל־כך מיוחד שלו. הוא הוקלט בממפיס עם כמה מגדולי המוזיקאים המקומיים מסצינת הסול. יש בו נינוחות וקוליות לצד כאב ועצב, והצרידות המובנית בקול היפה שלה פשוט משלימים את התמונה לאלבום האולטימטיבי לחזור אליו".

טייטו אלבה יופיעו ביום שבת הקרוב, 22.4.2023, בלבונטין 7 תל אביב, בשעה 17:30, בהופעת השקה חגיגית לאלבום הבכורה שלהן זמן עוקב. לרכישת כרטיסים לחצו כאן.

מוזמנות/ים להאזין לשעה בעריכת טייטו אלבה בתוכנית "הקצה שלי" המשודרת כל שבוע ביום רביעי בשעה 18:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • עירית רוז שרון. צילום: אדוה דרור
    פוסט  

    ביקורות

    עירית רוז שרון שרה למאמינות ולמדמיינים

    אלבום הבכורה של היוצרת מציג עולם קסום עם כלים חיים ושירה תיאטרלית

    מלי רחום 24.04.2024
  • פוסט  

    מאמרים

    פרידה מריוט! שהביאה את המהפכה לרדיו הקצה

    ניצן פינקו מסיימת את שידוריה בקצה, ואנחנו חוזרים לתוכניות האייקוניות ביותר שלה

    צוות הקצה 22.04.2024
  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024