הקצה של גל דה פז
גל דה פז, צילום: אורי טאוב

מאמרים

הקצה של גל דה פז

על השירים שבחרה להשמיע לזכר אבא שלה ועל זמרת שחודרת ישר לעצמות: העורכת האורחת של השבוע משתפת

צוות "הקצה שלי" 22.11.2022

מאז ומתמיד מוזיקה שנוצרה בעקבות התמודדות עם מוות ואובדן ריגשה אותנו כמו שאף אחרת לא הצליחה. במיוחד זו שמצליחה לשקף את הקשת הרחבה של רגשות ומחשבות שצפות בנו בתהליך של אבל, מעצב תהומי וכעס לא פתור ועד לקבלה ואהבה שנשארת. אבל כשמוזיקה על רקע מוות מצליחה לשדר שמחת חיים והוקרה, או אז אנחנו כבר חווים מתנה נשגבת של אחד משיעורי החיים הכי חשובים שניתן לרכוש ולרחוש בגלגול הזה.

ערימות של שירים יפהפיים כבר נכתבו והוקדשו לאבות לאחר שהלכו לעולמם, אבל בשביל גל דה פז, לא היה די בכך. שנה לאחר מות אביה, מוקי, היא ממשיכה להקשיב לשירים האהובים עליו כשהוא לצידה, ויותר מאי פעם ליצור ולשיר עבורו, בהשראתו, כפי שהוא היה רוצה לשמוע אותה.

זמרת כמו גל דה פז היא כזו שקצת מוזר להציג, כשברור שעבור הרבים ששמעו את הקול יוצא הדופן שלה, מדובר במישהי שקשה לשכוח. בין אם נתקלתם בה כסולנית Lucille Crew או The Paz Band או בכל הופעה משמחת אחרת שלה, כנראה שהתמונה די ברורה: רוקנרול ונשמה כמו בימים הטובים, גרוב ורגש וקול שיכול לפצוע את השמיים או להרעיד את האדמה.

בתחילת החודש, דה פז הוציאה אלבום סולו חדש בשם Uncovered ובו תשעה שירים שלה שכבר שמענו בעבר (ואחד חדש שמבטיח את הבאות) – שמענו, אבל אף פעם לא ככה, כשהם עירומים ויפהפיים כבהיוולדם. ישגב דותן, שותפה בלוסיל קרו, סייע להפיק ולהגשים את החזון של דה פז לאלבום, שכלל רק אותה, פסנתר ואת זמרות הליווי הנאמנות לה, בביצועים גדולים מהחיים שמגיעים עד השמיים.

לקראת הופעות ההשקה לאלבום החדש בדצמבר הקרב, ב־3.12 במרכז ענב תל־אביב וב־15.12 בצוללת הצהובה ירושלים, היה לנו העונג לארח את גל דה פז על כסא העורכת המוזיקלית לשעה בעריכתה במסגרת התוכנית השבועית "הקצה שלי". כשסיפרה לנו שהיא מקדישה את השעה שלה לאביה המנוח ולקלאסיקות הגדולות שלצליליהן גידל אותה, של ווילי נלסון, ארית'ה פרנקלין, דולי פרטון, לאונרד כהן ועוד לצד כמה מהביצועים החדשים שלה מתוך Uncovered, שהכי הייתה רוצה להשמיע לו גם. לזכר מוקי:

16.11.2022

אבל אנחנו תמיד רוצים לשמוע עוד. אז ביקשנו מהעורכת האורחת של השבוע לספר לנו על עצמה מהצד השני של המשוואה, כמאזינה, ולהכיר אותה יותר דרך המוזיקה שמרחיבה את הריאות והלב שלה בהשראה ובעוצמה.

מתי בפעם האחרונה התרגשת משיר ששמעת ברדיו?

"מאז שאבא שלי, שגידל אותי מגיל שנתיים, הלך לעולמו לפני שנה, כמעט כל שיר מתקופת הזוהר והפרחים של שנות ה־60 וה־70 מעלה לי לחלוחית בעיניים. הסט הזה גם לגמרי מוקדש לו, ולשירים שאהב. גם שירים שלי, אבל בעיקר של אחרים. רציתי לעשות תוכנית שהייתי יודעת בוודאות שהיה נהנה ממנה, אם היה שומע".

מה האלבום האחרון שהפתיע אותך?

"Larry Lovestein & The Velvet Revival, שהוא בעצם מק מילר באי.פי. תחת שם בדוי. מהמם, מהמם, מהמם".

האלטר־אגו של מק מילר שלא הכרנו. מתוך Larry Lovestein & The Velvet Revival

את מי הכי היית רוצה לראות בהופעה?

"הכי חבל לי בעולם שלא זכיתי לראות את פרדי מרקורי בהופעה. ממש מקווה שאספיק לראות את קרול קינג".

התגלית המוזיקלית הכי טריה אצלך?

"זמרת מהממת בשם Yola. נעים, מתוק, יפה".

מוזיקה שאהבת בעבר וחזרת לשמוע בתקופה האחרונה?

"Still Crazy After All These Years של פול סימון. קלאסיקה נצחית. השירים מדברים בעד עצמם, הכל כל־כך יפה ומדויק ונכון. האלבום הזה מחמם אותי מבפנים ומרגש אותי בכל פעם מחדש, בעיקר שיר הנושא, שהוא בעיניי מאסטרפיס".

הסוד המוזיקלי האישי שלך?

"ממש בדיוק לפני כמה ימים היא עלתה בשיחה עם חברים, זמרת־יוצרת מופלאה בשם ואלרי ג'ון. ישר לעצמות זה חודר".

"ישר לעצמות זה חודר". ואלרי ג'ון

ההמלצה המוזיקלית הכי מוצלחת שקיבלת לאחרונה?

"אוף, לצערי הרבה זמן כבר לא קרה שהתאהבתי קשות באמן חדש. אם יש לכם המלצות לשלוח לי, אני ממש אשמח. מחפשת מאוד".

משהו להוסיף?

"אז כמו שאמרתי, התוכנית הזו, כמו האלבום החדש שלי, מוקדשת כולה לאבא מוקי שלי, שעזב את העולם הזה לפני שנה. מוזיקה שהוא אהב ושמע לאורך השנים, שהשפיעה עליי ועיצבה אותי למוזיקאית שאני היום. באהבה, השעה הזו מוקדשת לו".

גל דה פז תחגוג את צאת האלבום החדש שלה Uncovered בשתי הופעות מיוחדות בחודש דצמבר המתקרב: ב־3.12.22 במרכז ענב לתרבות, תל אביב; וב־15.12.22 בצוללת הצהובה, ירושלים. לרכישת כרטיסים לחצו כאן.

"Hummingbird", בגרסה מתוך אלבומה החדש של גל דה פז Uncovered
מוזמנות/ים להאזין לשעה בעריכת גל דה פז בתוכנית "הקצה שלי" המשודרת כל שבוע ביום רביעי בשעה 18:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • עירית רוז שרון. צילום: אדוה דרור
    פוסט  

    ביקורות

    עירית רוז שרון שרה למאמינות ולמדמיינים

    אלבום הבכורה של היוצרת מציג עולם קסום עם כלים חיים ושירה תיאטרלית

    מלי רחום 24.04.2024
  • פוסט  

    מאמרים

    פרידה מריוט! שהביאה את המהפכה לרדיו הקצה

    ניצן פינקו מסיימת את שידוריה בקצה, ואנחנו חוזרים לתוכניות האייקוניות ביותר שלה

    צוות הקצה 22.04.2024
  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024