הקצה של רענן פוגל
רענן פוגל, צילום: ענבל איל

מאמרים

הקצה של רענן פוגל

להתאהב בלהקה שהוציאה רק אלבום אחד ולהיזכר בגיטרות מהפנתיאון עם קוואמי: העורך האורח של השבוע משתף

צוות "הקצה שלי" 08.11.2022

התפכחות היא משהו שרבים מאיתנו חוו חזק וכואב בשבוע החולף, אבל גם חלק מסיפור החיים של כל אדם, או לפחות כל מי שאחז פעם בחלום והספיק לראות את החיים מכים בו שמש, את צבעיו דוהים וצורתו משתנה, לא פעם עד התמוססותו כליל. ואמנם במיוחד עכשיו חשוב לזכור שזהו לא סופו של כל בלון, ולמעשה, המון דברים יפהפיים נולדו לעולם בזכות חוויית ההתפכחות, ההתבגרות והחוכמה שבאה עמה, והאהבה הגדולה לילדה או לילד שחלמו אותם. פוגל השלישי, אלבום הסולו החדש של רענן פוגל, היווה עבורנו תזכורת מתוקה ברגעים מרירים ליופי ולכח שיכולים להיחשף בסוף המסלול, עם בואה של השלמה.

פוגל, מוזיקאי ויוצר קולנוע מוערך שכבר זכה לכבוד כגיבור תרבות מילניאלית מקומית בתור הסולן של ביט 69, זכה לא פעם בחייו לחלום בגדול. כשלהקת הפאנק שהקמת בגיל 14 זוכה להצלחה ארצית בין לילה, ובזריזות דומה מאבדת את עניין הציבור, כנראה שהשיעור על חלומות מול מציאות הוא אחד שילווה אותך הרבה זמן. אולם באלבום השלישי שלו כיוצר עצמאי, פוגל, שכבר מזמן התרחק מהפאנק והמציא עצמו מחדש כיוצר אינדי־רוק רך ואינטימי, בחר להישיר מבט אל חלומות הנעורים וזכרונות הילדות שממשיכים להופיע ולרדוף, ולדבר עמם בכנות פשוטה ויפהפיה, שמרגשת אותנו מאוד, כהוכחה יפהפיה לאיך שהתפכחות יכולה לאו דווקא להרפות את ידינו מהיצירה, אלא לתת לכאב להבריא ולנו לברוא מחדש.

ניכר שפוגל התעקש באלבום הזה, עשה הכל כדי לרדת לתחתית דעתו ולבו ונעזר במורים ומורות נפלאים בדרך לשם. תחילה, הוא פנה אל הילה רוח ואל יובל מנדלסון כיועצים אמנותיים ומלווים צמודים לתהליך כתיבת השירים, ככאלה שיודעים לשלוף מילים כמו פנינים מתוך עצמם, ולאחר כתיבתם פנה אל המפיקים המוזיקליים יוגב גלוסמן (הלא הוא Iogi) ומתי גלעד (מג'יין בורדו, כוכבת על, הגל השני ועוד) שעזרו להלביש להם סאונד עדכני, נוגה, מטשטש וכובש. בסוף כל התהליך, פוגל עדיין מצא שיש לו מה ללמוד ומה לומר, נרשם לסדנת כתיבה עם יהלי סובול ויצר במהלכה עוד ארבעה שירים חדשים. כל אלה יחד התגבשו לכדי הוד מעלתו, פוגל השלישי, אלבום בוגר, אנושי, רגיש ומחמם לבבות, כזה שבחיים לא היינו מדמיינים את "הסולן של ביט 69" מוציא בשנות האלפיים, ובשבילנו, זה כל היופי.

בשבת הקרובה, 12.11.22, רענן פוגל יגיע למועדון הלבונטין 7 לחגוג את צאת האלבום החדש יחד עם להקתו החדשה ועם האורחים הנכבדים כוכבת על ו־Iogi. בשבוע החולף, האורח הנכבד שלנו בתוכנית "הקצה שלי" היה הטוען לכתר פוגל בכבודו ובעצמו, שערך סט מפואר של מוזיקה לבחירתו, עם Nomke, סטיבן מלקמוס, טיי סגל ועוד, לצד כמה מהשירים החדשים והיפים שלו:

2.11.2022

אבל אנחנו תמיד רוצים לשמוע עוד. אז שוחחנו עם העורך האורח של השבוע כדי להכיר אותו גם מהצד השני של המשוואה, כמאזין, ולשמוע עוד על המוזיקה המגוונת והמסקרנת שמרגשת אותו וממלאת בהשראה.

מהו האלבום האחרון שהפתיע אותך?

"הילה רוח והאלבום החדש שלה, בת ים. הילה כזאת קול וכזאת סוחפת. האלבום הזה מאוד שונה מהקודמים שלה, אבל טוב לא פחות, אם לא יותר. היא ליוותה אותי וייעצה לי אמנותית באלבום החדש שלי, והיא חדה בייעוץ כמו שהיא חדה עם המוזיקה שלה, עם הטקסטים וההגשה המאוד ייחודיים לה".

"כזאת קול וכזאת סוחפת". מתוך האלבום החדש של הילה רוח, בת ים

את מי הכי היית רוצה לראות בהופעה?

"לו ריד, אמן שלצערי, התחלתי לשמוע רק אחרי שנפטר. לראות אותו בהופעה חיה, בתקופת Transformer או Berlin בין 1972 ל־1973, נשמע כמו חלום וכנראה יישאר בגדר חלום".

הסוד המוזיקלי האישי שלך?

"Little Joy, להקה שהוציאה אלבום אחד מושלם ב־2008, פרוייקט של פבריציו מורטי (המתופף של The Strokes), בינקי שפירו ורודריגו אמרנטה, שיש לו גם כמה אלבומי סולו מהממים, יחד עם אמט רודס, סינגר־סונגרייטר משנות השישים שאיכשהו התפספס בזמן אמת ויש לו שירים יפים־יפים".

מהי התגלית המוזיקלית הכי טריה אצלך?

"נונו. הכרתי קצת באיחור, היא גנובה ברמות וכיף איתה לאללה".

מוזיקה שאהבת בעבר וחזרת לשמוע בתקופה האחרונה?

"חזרתי לאחרונה לשמוע את The Lemon Twigs המעולים, האלבום שלהם Do Hollywood הוא מהאהובים עליי בעולם וגם באלבום האחרון שלהם, Songs for the General Public, יש כמה פנינים".

פנינים בין ענפי הלימונים. The Lemon Twigs מתוך אלבומם Do Hollywood

מה ההמלצה המוזיקלית הכי מוצלחת שקיבלת לאחרונה?

"Still Woozy. באלבום שלו If This Isn't Nice, I Don't Know What Is יש כמה שירים פגז. הכרתי אותו דרך מתי גלעד (כוכבת על, ג׳יין בורדו, לולה מארש), מוזיקאי מלך שהפיק שני שירים באלבום החדש שלי".

מתי בפעם האחרונה התרגשת משיר ששמעת ברדיו אקראי?

"בחודשים האחרונים אני שומע את התוכנית המרתקת של קוואמי 'תולדות האינדי' ומכיר מלא מוזיקה שלא הכרתי, מומלץ ממש! חוץ מזה שהוא הכיר לי מוזיקה, הוא גם הזכיר לי את הלהקה המצוינת Television. גיטרות לפנתיאון".

משהו להוסיף?

"הוצאתי אלבום חדש, פוגל השלישי, יש מופע השקה ב־12.11 בלבונטין 7, בשעה 19:30, יתארחו Iogi וכוכבת על, בואו! כרטיסים כאן".

מוזמנות/ים להאזין לשעה בעריכת רענן פוגל בתוכנית "הקצה שלי" המשודרת כל שבוע ביום רביעי בשעה 18:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • עירית רוז שרון. צילום: אדוה דרור
    פוסט  

    ביקורות

    עירית רוז שרון שרה למאמינות ולמדמיינים

    אלבום הבכורה של היוצרת מציג עולם קסום עם כלים חיים ושירה תיאטרלית

    מלי רחום 24.04.2024
  • פוסט  

    מאמרים

    פרידה מריוט! שהביאה את המהפכה לרדיו הקצה

    ניצן פינקו מסיימת את שידוריה בקצה, ואנחנו חוזרים לתוכניות האייקוניות ביותר שלה

    צוות הקצה 22.04.2024
  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024