הקצה של יפתח שפירא
יפתח שפירא, צילום: מיכאלה להט

מאמרים

הקצה של יפתח שפירא

על יצירה שנמזגה לתוך נשמתו בעת אבל ודיסק מלחיץ שלקח מאחותו הגדולה: העורך האורח של השבוע משתף

צוות "הקצה שלי" 18.11.2021

כששהינו בבתים, כל מיני חיות החלו למלא את הרחובות הריקים, ויפתח שפירא התבונן וכתב. הוא חש בטבע נושם מחדש, באוויר המתנקה ובשקט המתמלא, ומההשראה הזו יצר את אלבומו השני, אלבום עדין ויפה בשם שביל התנים.

כמו באלבום הבכורה של שפירא, עולם החי, גם הפעם התלווה אליו תומר ישעיהו כמפיק האלבום, ויחד איתו הביא את טביעת ידו הפסיכדלית האופיינית והמכשפת. השניים ניגנו לבדם על כל הכלים באלבום, למעט הופעת אורח של היוצרת והזמרת רוני בר הדס בשיר "פינה", בניסיון לשקף נאמנה את החזון המדוייק והתחושות החמקמקות ששפירא רצה להעביר. אם מקשיבים טוב, אפשר לשמוע את אותו שקט חד־פעמי של רחובות ריקים מאדם מבצבץ דרך השירים העדינים.

ביום שלישי הבא, ה־23.11, יפתח שפירא יחגוג את צאת האלבום החדש במופע השקה מיוחד במועדון הלבונטין 7, תל אביב. לכבודו, הזמנו את שפירא להצטרף כעורך אורח לתוכנית "הקצה שלי", עם שעה של הבחירות המוזיקליות שלו, עם ושתי בניאן, ליאור ייני, רועי חרמון ועוד לצד כמה משיריו החדשים:

17.11.2021

אבל אנחנו תמיד רוצים לשמוע עוד. אז ביקשנו מהעורך האורח של השבוע לספר לנו על עצמו מהצד השני של המשוואה, כמאזין, ולשמוע עוד על הצלילים שמפיחים בו השראה.

האלבום האחרון שהפתיע אותך?

"צליין של מוטי רודן. בכמה מהשירים באלבום הזה יש משהו חד פעמי שאי אפשר לפרק לגורמים. זה שולח אותך לאזורים פחות ברורים של הנפש, אבל יותר יפים. אני אוהב את הערפל הזה. יש משהו יפה גם בבהירות, אבל לאחרונה קצת נמאס לי ממנה".

מתוך צליין של מוטי רודן שיצא השנה

את מי הכי היית רוצה לראות בהופעה?

"הייתי שמח לראות את בטהובן מנגן יצירות שלו. הוא נראה לי כמו דמות כל כך אדירה, היה מעניין אותי לראות איך הוא התנהל בעולם בני האדם".

מתי בפעם האחרונה התרגשת משיר ששמעת ברדיו?

"לפני כמה חודשים, בתקופה עצובה של אבל, שמעתי במקרה את 'Bailero' של Joseph Canteloube, יצירה שלא הכרתי עד אז. למשך כמה שבועות הייתי ממש אחוז בשיר הזה, לא היה יום שלא שמעתי אותו. יש זמנים מסויימים שאתה ומה שאתה מאזין לו כמו נפתחים אחד לשני, והתוכן העמוק ביותר של הקטע ממש נמזג לתוכך. מין הרהור שמיימי, געגוע וצער של עומקי הנשמה. זה מה ששמעתי אז, וגם היום זה מחזיר אותי לתקופה ההיא".

הסוד המוזיקלי האישי שלך?

"ויקטור חרה. משום מה, ולמרות שלאחרונה הוא הופיע בהקשרים שונים, לא ממש שומעים את השם שלו בשום מקום, ואני חושב שהוא בהחלט ראוי להיות יותר מוכר".

מתוך El Derecho de Vivir en Paz של ויקטור חרה

שיר שתמיד קצת הלחיץ אותך?

"הרבה זמן לא פחדתי משיר או יצירה, אז אני אחזור לגיל 11 בערך. הייתי לוקח דיסקים מאחותי הגדולה ומקשיב להם, הייתה לי אז תקופה שאהבתי לשמוע את Korn. לאלבום הראשון שלהם יש עטיפה די מפחידה בסך הכל, והשיר האחרון, 'Daddy', הוא לא השיר הכי מרגיע שאני מכיר. אבל תוך כדי חשבתי שהכל קצת בכאילו, באופן אמריקאי כזה. השיר הזה של Korn מזכיר לי גם את 'למה לא סיפרת לי' של שלמה גרוניך, קטע די מזעזע, במובן המקורי של המילה".

משהו שתרצה להוסיף?

"ביום שלישי ה־23.11 יש הופעת השקה לשביל התנים בלבונטין 7! ניתן לרכוש כרטיסים מוזלים כבר עכשיו דרך הקישור".

מוזמנות/ים להאזין לשעה בעריכתו של יפתח שפירא בתוכנית "הקצה שלי", המשודרת כל שבוע ביום רביעי בשעה 18:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • עירית רוז שרון. צילום: אדוה דרור
    פוסט  

    ביקורות

    עירית רוז שרון שרה למאמינות ולמדמיינים

    אלבום הבכורה של היוצרת מציג עולם קסום עם כלים חיים ושירה תיאטרלית

    מלי רחום 24.04.2024
  • פוסט  

    מאמרים

    פרידה מריוט! שהביאה את המהפכה לרדיו הקצה

    ניצן פינקו מסיימת את שידוריה בקצה, ואנחנו חוזרים לתוכניות האייקוניות ביותר שלה

    צוות הקצה 22.04.2024
  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024