האתר הקטן עם הלב הענק
גיאחה. צילום: אריאל עפרון.

חדשות

האתר הקטן עם הלב הענק

בואו לחגוג יום הולדת 20 לעונג שבת, שממשיך להפיץ קסם ואנושיות ברחבי האינטרנט

ירדן אבני 25.05.2023

אתרים שמציינים עשרים שנה להקמתם זה לא דבר נדיר, אבל מעטים מהם ראויים לחגוג את ההישג הזה. עונג שבת, שחוגג בשבת הקרובה יום הולדת 20 בתדר, התחיל כבלוג המוזיקה של גיא חג'ג' (ששידר במשך שנים תוכנית שבועית כאן בקצה, שתוכלו לשמוע כמה פרקים ממנה לאורך הכתבה), במרחב וירטואלי שהיה מוצף בכאלו. הוא היה שייך לאינטרנט אחר, שהיו בו אתרים כמו עין הדג, השרת העיוור ובמה חדשה שהזמינו בידיים פתוחות את הקהילות שנוצרו סביבם להשתתף בחגיגת הדעות שהתחוללה בהם באופן יומיומי. בעולם הרבה יותר ציני, עם מרחב וירטואלי הרבה יותר ציני, העובדה שגיאחה עדיין כאן כדי להפיץ קסם ואנושיות דרך האתר שלו מרגישה כמו נס. 

28.4.2015

ממשיך למצוא את הקסם

עונג שבת לא רק שרד בשני העשורים האחרונים. הוא נוסד באותה השנה שבה נוסד אתר קטן נוסף בשם פייסבוק, ושנה לפני שהגיע יוטיוב – שני אתרים ששינו את האופן שבו אנחנו מתקשרים ומשתפים מידע לנצח. הם לקחו את אותה שאיפה של העונג להאיר על כל הפינות הנידחות של הרשת והפכו אותה לפס ייצור יעיל להחריד. בזמן שהבלוגים והפורומים לא עמדו בקצב, גיאחה הצליח להישאר רלוונטי בגלל שידע להתאים את עצמו לעולם המדיה שמשתנה סביבו. היכולת לזהות פלטפורמות תוכן חדשות מאז ועד היום, שהאתר כבר פחות מייצר תוכן וחג'ג' פועל כמעט בלעדית ברשתות כמו אינסטגרם וטלגרם, אפשרה לו להמשיך למצוא בדרכים חדשות את אותו הדבר שהפך את הימים המוקדמים של האינטרנט לכל כך מושכים מלכתחילה – הא.נשים.

בין אם הוא ממליץ על מוזיקאים ומוזיקאיות, על בלוגרים (כולל כותב שורות אלו, ותודה על זה שוב), או על ערוצי יוטיוב, טוויטר או טיקטוק, ההכרה שלו במרכיב האנושי של עולם התוכן הבלתי נגמר שבו אנחנו חיים הפכה להיות אחת מההשפעות המשמעותיות ביותר שלו על עולם התרבות המקומית. הוא התייחס בקודש לכוחה של המילה הכתובה, בין אם מהצד של מי שכותב אותה ובין אם של מי שקורא אותה. בתקופת המעבר מהבלוגספרה לרשתות החברתיות, הוא גרם לעובדה שיש לפחות בן אדם אחד שמעוניין לקרוא את מה שכתבת להרגיש קסומה לחלוטין. בהווה, שבו אף אחד לא מסוגל להקדיש את תשומת הלב לטקסט של יותר מפסקה, התחושה הזאת הפכה לחשובה מתמיד. 

24.10.2016

להתרגש לנצח

לאורך השנים העונג חגג אירועים תרבותיים מכל התחומים, אבל הקשר של האתר עם מוזיקה הוא חלק בלתי נפרד מהזהות שלו. כבר לפני עשרים שנה, עולם המוזיקה היה ענף תרבות מתפורר שנמצא תחת איום תמידי להתרוקן ממשמעות. דמות המבקר חמור הסבר, שמסוגל להתחיל או לסיים קריירות של אמנים, הפסיקה להיות רלוונטית. את מקומו החליפו בלוגרים כמו גיאחה, ששאפו לפרגן ולהפיץ רק מוזיקה שהם אוהבים באמת, מבלי שיקולים של חשיבות, ז'אנר או זהות שנחשבים "נכונים". כשהוא בחר לפתוח ולסיים את הפוסטים השבועיים שלו עם שירי פתיחה וסיום, הוא העניק פעם נוספת משקל חשוב לאינדיבידואל שהעז ויצר שיר משלו, בתקופה שבה הכל כבר הומצא, הוקלט ותועד. 

יום ההופעות שהוא מארגן בשבת הקרובה בתדר חוגג את אותו הישג צנוע ומרחיב לב. אין בליינאפ שאיגד איזו יומרה לספק הצהרה כזו או אחרת לגבי מצב המוזיקה העצמאית בישראל. אלו פשוט האמנים.ות שהוא אוהב, כל אחד מהם.ן הוא/היא "עוד" מוזיקאי.ת בסצינת האינדי המקומית שיכול.ה לשנות לכם את החיים אם רק תפתחו את האוזניים ותתמסרו אל היצירה שלו.ה. במובן הזה, זוהי הדרך הראויה ביותר לחגוג את המורשת של האתר ושל האיש שמאחוריו.

23.11.2021

חגיגות יום ההולדת של עונג שבת יתחילו בשעה 13:00 ביום שבת, ה־27/05, בתדר, עם הופעות ותקלוטים שיימשכו עד הלילה.

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • עירית רוז שרון. צילום: אדוה דרור
    פוסט  

    ביקורות

    עירית רוז שרון שרה למאמינות ולמדמיינים

    אלבום הבכורה של היוצרת מציג עולם קסום עם כלים חיים ושירה תיאטרלית

    מלי רחום 24.04.2024
  • פוסט  

    מאמרים

    פרידה מריוט! שהביאה את המהפכה לרדיו הקצה

    ניצן פינקו מסיימת את שידוריה בקצה, ואנחנו חוזרים לתוכניות האייקוניות ביותר שלה

    צוות הקצה 22.04.2024
  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024