אהבה על פני מלחמה: ערב אהבה לבל הוקס
Ain't No Lady (מימין לשמאל: נעמה הכהן ותומר ביתן). צילום: יונתן בוגר

חדשות

אהבה על פני מלחמה: ערב אהבה לבל הוקס

נעמה הכהן כותבת על שלושה שירים אנטי־מלחמתיים, לקראת ערב ההערכה של תרבות של סולידריות

כותבים/ות אורחים/ות 21.03.2022

דמו בנפשכם עולם שאין בו דיכוי, עולם שבו נשים וגברים אינם בהכרח דומים, ואפילו לא תמיד שווים, אבל כל מערכות היחסים שבו מושתתות על חזון של הדדיות

בל הוקס

במשך עשורים, עיצבה הפמיניסטית השחורה בל הוקס את הדרך בה אנחנו חושבים ומדברים על גזע, מעמד, מגדר ונטיה מינית. האקטיביסטית והכותבת האמריקאית טענה בספרה המפורסם (שתורגם לעברית) ש"פמיניזם זה לכולם". היא כתבה את שמה באותיות קטנות בלבד: אקט קטן אך סימבולי, שנועד להדגיש עד כמה האינדיבידואלית עצמה חשובה פחות מהמסר שיש לה להעביר לעולם.

בספרה Its All About Love, היא מדברת על ההרואיות שקיימת בלבחור באהבה ולא במלחמה. לכאורה זה נשמע הגיוני ופשוט, ובכל זאת, בהתבוננות סביב יש עוד כל כך הרבה מלחמות בעולם מעבר לפלישה של רוסיה לאוקראינה – כאלו שאינן מתוקשרות בכלל, כי נמצאות הרחק מהעולם הלבן. אצלנו במיוחד, הרעיון של בחירה באהבה על פני מלחמה הוא מהפכני, ולצערנו חתרני.

"החוק" של Ain't No Lady, שיופיעו בערב האהבה לבל הוקס

ביום חמישי נקיים בתרבות של סולידריות ערב אהבה לבל הוקס. יופיעו בו אמניות ספוקן וורד והיפ־הופ: ג'אזז,  ג'אנט בלאי, AINT NO LADY וסמירה סרייה. לכבוד האירוע בחרנו שלושה שירי מחאה אנטי־מיליטריסטיים, כלומר יוצאים כנגד התפיסה ששמה את הצבא במרכז, ומדגישה את הנחיצות החד משמעית ובלתי ניתנת לערעור של הנוכחות הצבאית בחיינו. 

פוליאנה פרנק – גיבור צבא ההגנה

מדינת "יפי הבלורית והתואר" (או שמא זה הטוהר?) מלאה בשירי הלל לצבא ולחייליו. אחת מהחלוצות בהטלת הספק בתפיסה של החייל כדמות הירואית היא אליוט (שרון בן עזר). בשיר של פוליאנה פרנק, "גיבור צבא ההגנה", היא חושפת את הגבריות הרעילה שבבסיס התפיסה המיליטריסטית, שתמיד באה על חשבון נשים: "למצוא זאת שנותנת לרוץ ולספר / לעשות המון כסף לנהוג הכי מהר / לדפוק ת'מזכירה לשתות בלי בעיות / תמיד להסריח ואף פעם לא לבכות".

Mary Ocher – ARMS

מאז פוליאנה פראנק, נכתבו עוד שירי מחאה רבים כנגד התפיסה המיליטריסטית (אחד מהם שאני מאוד אוהבת הוא "תה" של קוואמי). נקפוץ אל שנות האלפיים, אל האמנית והמוזיקאית מארי אוצ'ר (מאריה אוצ'רטיאנסקי). בשיר "ARMS", מדברת אוצ'ר, ישראלית לשעבר שמתגוררת בעשור האחרון בברלין, על הייצוג הצבאי בכל מקום. רובים וכלי נשק מככבים על חולצות, חנויות צעצועים, פרסומות ועל אוטובוסים בנסיעה. השכיחות הבלתי טבעית הזו, כותבת אוצ'ר בעמוד היוטיוב שלה, גורמת לך להיות אדיש\ה. רק מבט מבחוץ מגלה שהרובים בכל מקום הם תזכורת מתמדת, נוכחת תמידית, לאלימות.

Deaf Chonky – GOZALIM

השיר "גוזלים" של דף צ'ונקי, פעם צמד וכיום להקה, נכתב כשיר למען קידום טבעונות. עם זאת, בלתי אפשרי שלא לבצע את ההקבלה ללחימה, למציאות שבה ילדות וילדים נדרשים לצעוד אל שדה הקרב למען אידיאלים נשגבים לכאורה. "ילדות, ילדים, באדמה הם רק שרידים /  אל תרימו דגל / גורלכם באבל / נשיות, גבריות / צועדים ללא מהות / לשאת גבורה על הכתפיים / זורקים פצצה למים".

נעמה הכהן היא חלק מההרכב AIN'T NO LADY, שיופיע בערב אהבה לבל הוקס אשר יתקיים ביום חמישי 24/3 בשעה 20:00 בתרבות של סולידריות. כל ההכנסות ילכו לתרומה לסלי מזון למשפחות שזקוקות להם.

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • עירית רוז שרון. צילום: אדוה דרור
    פוסט  

    ביקורות

    עירית רוז שרון שרה למאמינות ולמדמיינים

    אלבום הבכורה של היוצרת מציג עולם קסום עם כלים חיים ושירה תיאטרלית

    מלי רחום 24.04.2024
  • פוסט  

    מאמרים

    פרידה מריוט! שהביאה את המהפכה לרדיו הקצה

    ניצן פינקו מסיימת את שידוריה בקצה, ואנחנו חוזרים לתוכניות האייקוניות ביותר שלה

    צוות הקצה 22.04.2024
  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024