הקצה של אירית דקל
אירית דקל, צילום: שחר הילה

מאמרים

הקצה של אירית דקל

על המלחין הקלאסי שהצליח לטלטל אותה ועל ההתרגשות שמעורר בה ציוץ ציפורים: העורכת האורחת משתפת

צוות "הקצה שלי" 19.09.2023

מה שלומכם? איך עבר החג? איך התחילה השנה? אנחנו מקווים ומאחלים לכם ולכולנו שיפה ושונה תהא השנה אשר מתחילה בשיר, כמאמר השיר. וכמה מתאים לפתוח אותה עם שירים חדשים ומלאי תקווה של אירית דקל ועם האלבום החדש ושובה הלב שלה Desert Moon.

האלבום החדש של אירית דקל, יוצרת וזמרת שמנגנת באלגנטיות על התפר בין ג'אז ומוזיקה קלאסית לבין אינדי־פופ אמנותי ואישי, יצא לפני כשבועיים ב־8.9.23, בדיוק בזמן להפיח בנו קצת תקווה ואמונה להתחיל ברגל ימין את השנה החדשה. Desert Moon הוא אלבום מגוון שמתאים כפסקול למלאי של רגעים שונים קטנים וגדולים, שמפגין את שמחת החיים, ראיית העולם, היכולות הווקאליות הנפלאות והנשמה החופשייה של דקל. אוסף חגיגי של 12 שירים מתוקים ומשמחים שלא מפחדים להסתכל גם לפחדים בעיניים עם שלוות נפש, מלאי אישיות והסתכלות מהורהרת ומלאת אופטימיות על החיים.

את אירית דקל הכרנו לראשונה כזמרת לפני כעשור, בשיתוף הפעולה שלה עם המוזיקאי אלדד ציטרין בפרוייקט Last of Songs, שהגיע ממחוזות הג'אז ומוזיקת העולם אך הפתיע וסחף רבים אחרי פועלם של השניים. במקביל, דקל זכתה בשנים האלו גם להכרה כשחקנית תיאטרון מבטיחה, ולפי השבחים הרבים משני התחומים ומרחבי העולם, ניכר שכשהיא עומדת על במה, עומד להתרחש איזה קסם. היא כבר הופיעה בכמה מגדולי הפסטיבלים המקומיים כולל פסטיבל הג'אז בים האדום ובמהלך מגוריה בלונדון אפילו חיממה את ליסה סטנפילד. שם גם פגשה את המפיק המוזיקלי ג'ונתן קראומבי, שעבד איתה על האלבום החדש, ובעבר עבד עם זיגי מארלי, איאן בראון ועוד מוזיקאים רבים ושונים.

בעוד חודש בדיוק מהיום, ב־19.10.23, אירית דקל תגיע למועדון העדנה בתל־אביב לחגוג את צאתו של Desert Moon בהופעת השקה וחגיגת אחרי החגים. עוד קודם, הזמרת והיוצרת עצרה אצלנו ובחרה שעה מהמוזיקה האהובה עליה במסגרת התוכנית השבועית "הקצה שלי", שם תמצאו כמה מההשראות ליצירתה, ביניהן גם רג'ינה ספקטור, Beirut, קרן אן ועוד לצד כמה מהשירים החדשים שלה:

13.9.2023

אבל אנחנו תמיד רוצים לשמוע עוד. אז שוחחנו עם העורכת האורחת של השבוע על מוזיקה מהצד השני של המשוואה, כמאזינה, כדי ללמוד עוד על ההשפעות השונות שמעוררות בה השראה.

התגלית המוזיקלית הכי טריה אצלך?

"ארלו פארקס הוציאה אלבום מצויין לפני שלוש שנים וממש צללתי לתוכו באחת. יש איזו איכות מעודנת בחומרים שלה שתפסה אותי ישר, בין אם אלו המילים ובין אם אלו המלודיות. לכתוב פזמונים שישר אפשר לזמזם לאחר שמיעה, שתיים, צריך לדעת, ואת זה אני ממש מעריכה".

"צללתי לתוך האלבום הזה באחת". מתוך Collapsed in Sunbeams של ארלו פארקס

את מי הכי היית רוצה לראות בהופעה?

"אני מאוד רוצה לראות את רג׳ינה ספקטור בהופעה. לצערי פספסתי אותה במספר מועדים ברחבי העולם. היא מספרת סיפורים נפלאה, וגם עושה רושם שהיא באמת מצליחה להתחבר לקהל שלה ממקומות מאוד עדינים, כמעט שקופים, אך זוהרים, מקומות שיש בהם, לדעתי, אך ורק חסד. זה כל־כך מיוחד ואלו איזורים שאותי בין היתר מעניינים באופן אישי אמנותית, והיא יודעת לחולל את זה".

מתי בפעם האחרונה התרגשת משיר ששמעת באקראי?

"לא בטוחה שאני יכולה לקבוע שיר אחד שהתרגשתי ממנו כי זה פחות קורה לי באופן כזה. אני נוטה להתפעל מהרבה דברים שאני שומעת במהלך היום, אם זה ליין מסויים, או מעבר שלדעתי מבריק, או משפט שמהדהד. היי, אפילו ציוץ של ציפורים מרגש אותי ממש, מסמל לי שיש חיים והכל בסדר, שהשמש עוד לא זרחה במערב…".

"עם זאת, ואם בכל זאת אני צריכה לבחור במשהו שמאוד התרגשתי ממנו, אז בשבוע שעבר הייתי בשיעור אצל המורה שלי למוזיקה קלאסית, צללנו למוזיקה של אריק סאטי וזה טלטל אותי, ממש כאב מרוב יופי וגעגוע. וזה מעניין, בעיקר בגלל העובדה שהמוזיקה של סאטי זו לא מוזיקה שהיא זרה לי, ובכל זאת, בכל מפגש איתה מתגלה עוד רובד. זה בין היתר הקסם, אני מניחה".

ההמלצה המוזיקלית הכי טובה שקיבלת לאחרונה וגרמה לך להתאהב כליל?

"מוצאת קושי לכתוב על משהו שהתאהבתי בו כליל לאחרונה כי זה לא מדויק, עם זאת מאוד נהניתי, אז נראה לי שזה עדיין באותו המנעד: ממש לפני שבוע, ידידה שלחה לי את השיר של אנדרו בירד שנקרא 'Night's Falling', והיה בו משהו מאוד מנחם. לפעמים זה כל מה שצריך".

"לפעמים מנחם זה כל מה שצריך". מתוך האלבום Hark! של אנדרו בירד

הסוד המוזיקלי האישי שלך?

"אני מניחה שהסוד הוא להימצא בעמדת פתיחות והקשבה. זה דבר שלטעמי יש לשכלל, כל פעם מחדש, פחות שיפוטיות תביא רק לבריאות כללית של עצמנו ושל הסביבה שלנו. עבורי זה בין הדברים הכי חשובים שיש. לא בהכרח צריך להפריד את המוזיקה מהחיים עצמם, או להפוך אותה למשהו שבכדי להגיע אליו יש לאבד חתיכה מעצמך. להיפך, יש למצוא איך לשלב את זה יחד, אחרת זה יכול להפוך למקום מאוד בודד ומנוכר לעבוד או להיות בו".

"וההמלצה שלי לאלבום ואמן שיותר אנשים צריכים להכיר: Kazumi Tateishi Trio מבצעים קטעים מפסקולי סרטי סטודיו ג'יבלי באלבום Ghibli meets Jazz".

משהו להוסיף?

"יש הופעת השקה לאלבום החדש שלי Desert Moon ב־19.10.23 בעדנה דרך שלמה 6 תל אביב. תודה!". לרכישת כרטיסים לחצו כאן. מוזמנים גם לעקוב אחרי אירית דקל באינסטגרם.

Desert Moon, שיר הנושא מאלבומה החדש של אירית דקל
מוזמנות/ים להאזין לשעה בעריכת אירית דקל בתוכנית "הקצה שלי" המשודרת כל שבוע ביום רביעי בשעה 18:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • עירית רוז שרון. צילום: אדוה דרור
    פוסט  

    ביקורות

    עירית רוז שרון שרה למאמינות ולמדמיינים

    אלבום הבכורה של היוצרת מציג עולם קסום עם כלים חיים ושירה תיאטרלית

    מלי רחום 24.04.2024
  • פוסט  

    מאמרים

    פרידה מריוט! שהביאה את המהפכה לרדיו הקצה

    ניצן פינקו מסיימת את שידוריה בקצה, ואנחנו חוזרים לתוכניות האייקוניות ביותר שלה

    צוות הקצה 22.04.2024
  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024