הקצה של גיא וינטרוב
גיא וינטרוב, צילום: יובל אלירז

מאמרים

הקצה של גיא וינטרוב

על מוזיקה שעושה מסאז' למוח ועל ההופעה שקרתה בדיוק ברגע הנכון בהיסטוריה: העורך האורח משתף

צוות "הקצה שלי" 18.09.2023

עד גיל 30 כבר לא נגיע לירח, גם לא נדע יפנית ואפילו לא נלמד לרכב על אופניים, אבל יש אנשים שמצליחים לסמן וי ועוד וי ברשימות מהסוג הזה ולנו רק נותר לעמוד, להשתאות וליהנות מהתוצאות. עד גיל 30, גיא וינטרוב הספיק ללמוד תארים במדעי המחשב, ביולוגיה והיסטוריה, לכתוב ולהעלות מחזה מצליח בתיאטרון "צוותא" ואפילו לעזוב באמצע עבודת דוקטורט כדי להתמקד ביצירה המוזיקלית שלו. ועם אלבום בכורה שאפתני, עשיר ושובה לב כמו הולך לישון בעשר, אין לנו ספק שהמסלול המפותל הזה מוביל את וינטרוב בכיוון הנכון.

בתחילת החודש (1.9.2023) ובסופו של תהליך ארוך ובלתי מתפשר, הולך לישון בעשר, אלבום הבכורה של היוצר, הזמר והדמות המרתקת שהוא גיא וינטרוב ראה אור. 7 שנות תהליך יצירתי, במהלכן הוא התנסה כאמור בתחומי חיים שונים וצבר חוויות מגוונות, התגבשו לכדי אלבום חשוף אך עטוף ביופי, גדוש בסיפורים ובסגנון אישי, שלפרקים מרגיש גרנדיוזי ועמוס בכל טוב, ולפרקים מרגיש נוסטלגי, צנוע ואמיתי. כמו כל סיפור טוב, הוא אוסף סצינות חיים שונות ושוזר ביניהן את הבחנותיו וחכמת החיים שצבר המחבר, כאלה שכמו כפתורים מחברות אותנו אליו מיד.

לצד וינטרוב מובילות שתי דמויות ראשיות נוספות: האחד הוא אלון עדר, שהפיק ועיבד את האלבום לצד וינטרוב בשיתוף פעולה מוזיקלי ממושך, שהתחיל בהודעה של מוזיקאי ומעריץ לאמן מוערך וכמעט מיד הפך לחיבור יצירתי פורה ומדוייק. הנגיעה של עדר כה מורגשת בהולך לישון בעשר שקשה לדמיין איך האלבום היה נשמע בלעדיו, וקשה שלא להתאהב בפן התיאטרלי והדרמטי אך מודע לעצמו להכאיב, שפגשנו אצלו בעבר ודרך שיתוף הפעולה הזה מואר באור מתוק ומעודן. השנייה, מיכל אליסף – מתופפת ומוזיקאית שמופיעה לא־מעט על במות האינדי המקומי בהרכבים ופרוייקטים שונים, אשר התחברה אל וינטרוב עוד בימיהם יחד בשירות בלהקה צבאית ומופיעה עמו עד היום, כמי שהפכה לשותפה נאמנה ומרכזית ביצירה שלו.

לכבוד האלבום החדש, שמחנו לארח את גיא וינטרוב לשעה מבחירותיו המוזיקליות ולהכיר אותו באור אחר, דרך היוצרים והשירים שליוו אותו בדרכו העמוסה עד כה, בשעה מלאת קלאסיקות מקומיות מרגשות שתמיד יעלו חיוך על פנינו. בסט שערך היוצר במסגרת התוכנית השבועית "הקצה שלי" תמצאו את יוני רכטר, החברים של נטאשה, שלומי שבן, חווה אלברשטיין ועוד, לצד כמה מהשירים היפים מהאלבום החדש שלו:

6.9.2023

אבל אנחנו תמיד רוצים לשמוע עוד. אז שוחחנו עם העורך האורח של השבוע על מוזיקה מהצד השני של המשוואה, כמאזין, כדי ללמוד עוד על הגיבורים המוזיקליים וההשראות המגוונות שמחלחלות אל היצירה שלו.

מה האלבום האחרון שהפתיע אותך?

"החיים שלי פיגוע יפהפה של אלון עדר, גם בית פתוח חלק א של שלומי שבן. לגבי אלון אני אמנם משוחד, אבל גם לפני שזכיתי לעבוד איתו על האלבום שלי, חשבתי שהוא יוצר יוצא־דופן. האלבום החדש הוא דוגמה מצויינת לכך שאלון הוא אמן אמיתי, בחיפוש תמידי ועם גמישות מחשבתית שיש למעט מאוד מוזיקאים בישראל. ושלומי שבן אמנם מתמהמה בין אלבום לאלבום, אבל אני מרגיש שהמוזיקה שלו היא תמיד מפתיעה ובלתי מתפשרת".

"אמן אמיתי בחיפוש תמידי עם גמישות מחשבתית". מתוך האלבום החדש של אלון עדר

את מי הכי היית רוצה לראות בהופעה?

"Queen, בהרכב מלא, עם פרדי מרקורי. גדלתי על ה־DVD של קווין בוומבלי 1986, חושב שזה עידן הזהב של הופעות הרוק, כשהמוזיקה כבר הגיעה למימדים גלובליים אדירים, אבל לפני שהגיע האינטרנט וטרף את הקלפים של מה שזה אומר להאזין למוזיקה".

התגלית המוזיקלית הכי טריה אצלך?

"הפסנתרן אחמד ג׳מאל. הכרתי אותו כבר בגדול, אבל רק בזכות חבר ג׳אזיסט, שהוא ספק ההמלצות העיקרי שלי בז׳אנר, יצא לי לצלול לתוך כמה אלבומים שלו. אני נורא־נורא אוהב ג׳אז, ואם יש לו נגיעות קצת אפלות או פסיכדליות אז בכלל אני מרגיש כאילו עושים לי מסאז׳ למח".

הסוד המוזיקלי האישי שלך?

"קשה להגיד 'סוד' על להקה עם עשרות מליוני האזנות, אבל עדיין הם לא מספיק מוכרים בעיני: Foxygen, לא זוכר איך הגעתי במקרה לאלבום שלהם …And Star Power, והוא מדהים".

Foxygen מתוך האלבום And Star Power מ־2014

מוזיקה שאהבת בעבר וחזרת לשמוע בתקופה האחרונה?

"באופן כללי אני לעיתים די רחוקות שומע מוזיקה שאני כבר מכיר, מאוד אוהב דברים חדשים ושונים ממה שהכרתי. אבל יש אמנים שהם פשוט על־זמניים ואני חוזר להתרפק עליהם פעם ב… בעיקר רוק קלאסי שגדלתי עליו, לדוגמה עולה לי The Doors, סטיבי וונדר, דיוויד בואי, King Crimson…".

מתי בפעם האחרונה התרגשת משיר ששמעת ברדיו?

"נראה לי 'פרגולה' של אביתר בנאי, כשהאלבום לשונות של אש בדיוק יצא. הרגשתי שזה שיר שמפגיש שלב חדש באבולוציה של אביתר בנאי המדהים, אבל בו־זמנית גם כאילו זה שיר שמוכר לי כבר שנים".

משהו להוסיף?

"ב־1.9.23 יצא האלבום שלי, הולך לישון בעשר, שהפיק אותו אלון עדר. לכבוד האלבום צילמנו טרילוגיית קליפים שמתחברים אחד לשני, שלושתם צולמו במצלמת פילם 16 מ״מ, כי אנחנו אוהבים נוסטלגיה. מוזמנים לצפות בטרילוגיית ׳הולך לישון בעשר׳ שביים אלון דניאל".

גם ביוטיוב. אלבום הבכורה של גיא וינטרוב, הולך לישון בעשר
מוזמנות/ים להאזין לשעה בעריכת גיא וינטרוב בתוכנית "הקצה שלי" המשודרת כל שבוע ביום רביעי בשעה 18:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • עירית רוז שרון. צילום: אדוה דרור
    פוסט  

    ביקורות

    עירית רוז שרון שרה למאמינות ולמדמיינים

    אלבום הבכורה של היוצרת מציג עולם קסום עם כלים חיים ושירה תיאטרלית

    מלי רחום 24.04.2024
  • פוסט  

    מאמרים

    פרידה מריוט! שהביאה את המהפכה לרדיו הקצה

    ניצן פינקו מסיימת את שידוריה בקצה, ואנחנו חוזרים לתוכניות האייקוניות ביותר שלה

    צוות הקצה 22.04.2024
  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024