הקצה של שקד מוכיח
שקד מוכיח, צילום: גיא נחום לוי

מאמרים

הקצה של שקד מוכיח

על ההיכרות המאוחרת עם ג'ולי קרוז ואלבום חדש של זמרת מהאייטיז שכבש אותה: העורכת האורחת משתפת

צוות "הקצה שלי" 15.08.2023

יש עולם בחוץ, עם זה לא ממש ניתן להתווכח, אבל אנו, שקצת מאסנו בו, דובקים כרגע בחיפושינו אחר האסקפיזם המושלם. הבו לנו כל דבר שימסמס את המציאות, האוזניים בשירות הלב מבקשות לשמוע משהו שיסחוף אותנו מכאן לעולם יפה יותר – כמו סגול, האלבום החדש של שקד מוכיח שמשרת אותן נפלא.

סגול הוא שם מתאים וראוי להפליא לאלבום ששומט את הקרקע מתחת לרגליים ושולח למרחבים אחרים בתודעה, אל רגש מופשט, אל חלומות ללא גבולות, אל התת־מודע. זהו אמנם אלבום הבכורה שלה, אך מוכיח היא יוצרת רבת־פעלים שכבר כבשה לבבות רבים בעולם הריקוד ככוריאוגרפית ורקדנית וכן כמנהלת אמנותית, אך עולם המוזיקה אינו זר לה, בין השאר כאחותו של אחד המפיקים המוזיקליים המשפיעים והמשמעותיים ביותר ברוק הישראלי, רע מוכיח. עתה ניכר שגם מעבר לעולמות הריקוד והבמה, דריסת רגלה היא אולי קלה ואוורירית, אך בה בשעה רבת רבדים, עמוקה ומלאה בנוכחות אישית מובחנת. לרוחבה, יצירתה של מוכיח מהווה עבורה מרחב לפיתוח מנגנונים ליצירת ניסים, לדבריה, דרך מפגשים אנושיים והתעלות משותפת.

את שירי האלבום, שיצא בשבוע שעבר ב־7.8.23, מוכיח מספרת שכתבה בשני שלבים – תחילה לבד, מתוך התבוננות אינטימית מול עצמה, במשך כמה שנים, ובהמשך פגשה את יונתן קורן, מפיק האלבום ושותפה לדרך המוזיקלית, שהפך את הגרסאות הראשוניות של השירים ליצירה משותפת, מכתיבה מחודשת בכמה חלקים ודרך כל שלבי היצירה של האלבום, כולל הנגינה. עבור מי שחוזר ומתרפק על קולה של ענבל פרלמוטר או על האווירה המכשפת בשיריה של ג'ולי קרוז, הקליק יהיה מיידי, אולם העטיפה המוזיקלית המיוחדת והמילים הסוחפות יצרו אלבום שקל להתערבב אל תוכו, שכולו בריחה מאלחשת ממציאות דוקרת אל מימד מעורפל ורך שמפנה זרקור לנקודות בהן החלומות מחלחלים אל תוך היומיום.

בשבוע הבא, ב־26.8.23, שקד מוכיח תגיע ללבונטין 7 תל־אביב לחגוג את צאתו של אלבום הבכורה שלה לעולם, ואין אורחת מושלמת מאפרת בן צור לאירוע כזה, שאכן תצטרף אליה ואל להקתה בהופעה. אנו, ששמחים בשמחתה, שמחנו להוסיף רובד נוסף להיכרות הטרייה ובמסגרת התוכנית השבועית "הקצה שלי", לבקש ממוכיח לערוך סט של שעה מהמוזיקה האהובה עליה, שם תמצאו את ביורק, ברי סחרוף, צוף/זוהר/ענבל ועוד מטשטשי מכאובים, ביניהם גם כמה מהשירים החדשים שלה:

9.8.2023

אבל אנחנו תמיד רוצים לשמוע עוד. אז שוחחנו עם העורכת האורחת של השבוע על מוזיקה מהצד השני של המשוואה, כמאזינה, כדי ללמוד עוד על ההשראות וההשפעות השונות שזורמות בעולמה ומחלחלות אל יצירתה.

מה האלבום האחרון שהפתיע אותך?

"אין עולם, יסמין מועלם. הקשבתי לאלבום במטרה ליהנות ממנו בקטנה וליהנות מלנקות את הבית לרקע משהו כיף, ומצאתי את עצמי נקלעת לעומק האלבום בהתמכרות קשה מאוד. כשפותחים לזה את הדלת, כל רגע שם הוא מדוייק".

"כל רגע שם הוא מדוייק". מתוך האלבום החדש של יסמין מועלם, אין עולם

ההמלצה המוזיקלית הכי טובה שקיבלת לאחרונה?

"ג'ולי קרוז. איכשהו פספסתי אותה עד לא מזמן… יונתן קורן, שגם הפיק את האלבום שלי וגם יוצר מוזיקה לעבודות מחול שלי, המליץ לי להקשיב לה כשחיפשתי מוזיקה דרימית לאחת מהעבודות האחרונות שלי. ממש חודש אחרי שהתאהבתי בה היא מתה. מוזר. מאז אני שומעת את האלבום היפה שלה Floating into the Night פעם ביום".

התגלית המוזיקלית הכי טריה אצלך?

"Weyes Blood".

מתוך And In The Darkness, Hearts Aglow, האלבום האחרון של Weyes Blood

הסוד המוזיקלי האישי שלך?

"חרדת ביצוע! עדיין לא יצא אלבום, אז רק לעקוב אחרי ההופעות שלהם ולחכות לאלבום".

את מי הכי היית רוצה לראות בהופעה?

"ענבל פרלמוטר. דא".

מתי בפעם האחרונה התרגשת משיר ששמעת באקראי?

"'משמיי אשירה' של נועם ענבר. עבדתי עם נועם לאחרונה ככוריאוגרפית לקליפ לשיר אחר מהאלבום האחרון והיפהפה שלו, ויצא לי להכיר את השירים מקרוב. לא מזמן עמדתי באיילון בפקק עקב הפגנה שלא הספקתי להצטרף אליה וכעסתי על הכל, עד שהשיר הזה פתאום הגיע ברדיו והמיס הכל".

מוזיקה שאהבת בעבר וחזרת לשמוע בתקופה האחרונה?

"טובה גרטנר! תמיד הייתי שרופה על להיט האייטיז שלה 'אתמול'. לא מזמן חבר הפנה את תשומת ליבי לאלבום שלה שיצא לא מזמן, קיץ 21, ונדפק לי המוח. זה אלבום מעולה, עכשווי ובועט שעושה חשק לחיות. מיד כתבתי לה פרגון ונוצרה ביננו חברות מעניינת שהולכת להוליד עוד שיתופי פעולה מפתיעים בעתיד…".

משהו להוסיף?

"הופעת השקה חגיגית בלבונטין 7! 26.8! אורחת אפרת בן צור!" לרכישת כרטיסים לחצו כאן.

מתוך אלבום הבכורה של שקד מוכיח, סגול
מוזמנות/ים להאזין לשעה בעריכת שקד מוכיח בתוכנית "הקצה שלי" המשודרת כל שבוע ביום רביעי בשעה 18:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • עירית רוז שרון. צילום: אדוה דרור
    פוסט  

    ביקורות

    עירית רוז שרון שרה למאמינות ולמדמיינים

    אלבום הבכורה של היוצרת מציג עולם קסום עם כלים חיים ושירה תיאטרלית

    מלי רחום 24.04.2024
  • פוסט  

    מאמרים

    פרידה מריוט! שהביאה את המהפכה לרדיו הקצה

    ניצן פינקו מסיימת את שידוריה בקצה, ואנחנו חוזרים לתוכניות האייקוניות ביותר שלה

    צוות הקצה 22.04.2024
  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024