הקצה של ארי גורלי
ארי גורלי, צילום: יואב פיצ'רסקי

מאמרים

הקצה של ארי גורלי

על השיר הכי חשוף ומיוחד של פרינס ועל הופעה שגרמה לו להתעלף כבר בסאונד צ'ק: העורך האורח משתף

צוות "הקצה שלי" 19.06.2023

איפה הייתם לפני 15 שנים? מרגיש כמו נצח קטן מאז שנחשפנו לראשונה לקול המחוספס אך מלטף של ארי גורלי אי־אז ב־2008, עם אלבום הסולו האחרון שלו, שכלל גם את 'דבש', הדואט שלו עם רעות יהודאי שנשמע בזמנו מכל פינה ועד היום מחמם לבבות רבים בימים קרים. למרות שגורלי היה מאוד עסוק, באמת חלפו 15 שנים מאז אלבום הסולו האחרון שלו, ועכשיו הגיע הזמן שלו לחזור, בעדינות.

זהו אלבום הסולו השלישי של המוזיקאי והיוצר אחרי ההצלחה פורצת הדרך שהגיעה עם אלבומו השני משקל דירה ואחרי אלבום הבכורה שלו מ־2004 נשיקות קטנות. אולם לאורך השנים הקול המוכר והחם שכה מזוהה איתו המשיך להישמע ברחבי הארץ, בין אם בהופעות הסולו הרבות שלו, בין אם במופע המחווה ללאונרד כהן "הללויה" שהוא מנהל בשנים האחרונות ובין אם בפרוייקטים מוזיקליים־קהילתיים רבים עם בני נוער מתמודדים נפשיים אותם הוא מנחה, או כמורה ברימון. הוא בהחלט עסוק, אך גורלי מצא גם את הקצב הטבעי והנכון לו לתת למוזיקה החדשה שלו להשתחרר, מה שהופך את הגיעו של האלבום החדש הזה למרגש אף יותר.

כמו אלבומיו הקודמים של גורלי, בעדינות נועד גם הוא להנעים ולהציע שקט לנפשות הישראליות המתוחות בזמנים טרופים מהרגיל. הוא מכיל שמונה שירים רכים ומתוקים בקולו מרכך הלבבות של היוצר, כשלצידו כמה וכמה אורחים את האוזן: עלמה זוהר, לאה שבת, יאיא כהן אהרונוב,אדם בן אמיתי ועוד, כאשר השניים האחרונים גם השתתפו בהפקת האלבום לצד אודי שמחון וזיו וולפסון.

הערב, 19.6.23, ארי גורלי יחגוג את צאת אלבום החדש בעדינות במועדון גריי תל־אביב, כשלצידו כמה וכמה מהאורחים שהשתתפו באלבום, גם חמי רודנר יצטרף; ומחר, 20.6.23, הוא יגיע למועדון הנוקטורנו בירושלים להמשיך בחגיגות השקת האלבום. בשבוע החולף, שמחנו לערוך פגישה אינטימית יותר איתו במסגרת התוכנית השבועית "הקצה שלי", ולשמוע מה יש לו להשמיע לכם בשעה של מוזיקה לבחירתו, עם אריק איינשטיין, בוב דילן, שלום חנוך ועוד:

14.6.2023

אבל אנחנו תמיד רוצים לשמוע עוד. אז לקראת מופע ההשקה לאלבום החדש, שוחחנו עם העורך האורח של השבוע על מוזיקה מהצד השני של המשוואה, כמאזין, כדי ללמוד עוד על הגיבורים המוזיקליים וההשראות שמלוות אותו.

מה האלבום האחרון שהפתיע אותך?

"Jarak Qaribak של דודו טסה עם ג'וני גרינווד. לכאורה, קרוב לקו המיוחד של דודו, מוזיקה עממית לתוך עדכנית־מערבית, אבל משהו באופן המנווט של האלבום הזה מיוחד לגמרי, ולגמרי ממציא גלגל".

ממציא גלגל. מתוך Jarak Qaribak, האלבום החדש של ג'וני גרינווד ודודו טסה

ההמלצה המוזיקלית הכי מוצלחת שקיבלת לאחרונה?

"כמנחה סדנאות כתיבה, מדריך ומייעץ, אני נחשף כל הזמן למלא יוצרים צעירים, והם כל הזמן מפתיעים אותי ומרגשים. כל אחד הוא אחר ומביא איזו הפתעה קטנה באמתחתו, שכיף לגלות. במוזיקה חיה אני גם מתאהב ממש בקלות. יחסית לאחרונה נחשפתי להרכב רבע לאפריקה, שהופיעו על הדשא ליד הבית בו גרתי ברשפון, והתעלפתי מהם, כבר בסאונד צ'ק".

את מי הכי היית רוצה לראות בהופעה?

"שאלה כואבת, יש כל־כך הרבה…. אולי באמת אני צריך לטוס לאחת כזו אחרי שאסיים את הופעות ההשקה שלי. את דילן, לאונרד כהן, פול סימון – ראיתי, אז אני כבר במקום טוב יחסית, וכמובן עוד מלא הופעות של אמנים גדולים גם מפה וגם מהעולם שעיצבו אותי והשפיעו על מי שאני. חזרה לשאלה, אם אין ברירה וצריך לבחור אחד – ג'ון לנון! וואי וואי, אפשר גם להוסיף את הנדריקס וזהו?".

מוזיקה שאהבת בעבר וחזרת לשמוע בתקופה האחרונה?

"Sea Change. בק בשבילי, והאלבום הזה במיוחד, הוא סוג של נס החזרת ה'אקוסטיות' לעולם הרוק, כלים חמים. חשבתי שזה נעלם והנה זה חזר אז, ומאז בענק. האווירה, ההגשה הצנועה והעיבודים המוזיקליים היפים להחריד, שמרגישים לי על־זמניים. תמיד מחבק אותך".

"נס החזרת האקוסטיות לעולם הרוק". מתוך Sea Change של בק

התגלית המוזיקלית הכי טריה אצלך?

"גיל בר־הדס. בחיי היום־יום שלי אני נחשף לעשרות יוצרים צעירים שכותבים ומגישים שירים, אבל את גיל דווקא שמעתי סתם כך בספוטיפיי – שזו, אגב, המצאת הדור! איפה הייתי עד לפני שנה? אפילו את הסינגלים הראשונים מהאלבום החדש שלי לא העלתי לספוטיפיי… רק עכשיו עם האלבום המלא. תענוג לכמה מוזיקה זה חושף אותך".

הסוד המוזיקלי האישי שלך?

"Sometimes It Snows In April' של פרינס. סליחה שאני ממשיך עם קלאסיקות, בכל זאת, לא כל יום שואלים אותי כאלה שאלות. פרינס הוא לא זמר, הוא תופעת טבע. הוא המציא עולמות שלמים של הפקה מוזיקלית, יש לו המון־המון צבעים וסטייל, אבל שיר כמו השיר הזה יש לו רק אחד, שחושף רגישות מיוחדת מאוד ופחות מוכרת שלו, ברמות כאלה מדהימות שמוזר לי שהוא לא עשה עוד מ'האזור' הזה. אה, וברור שמוסיף אותו כהופעה שהייתי רוצה לראות, ממש מקביל ללנון".

"שיר כזה, יש לו רק אחד". פרינס עם "Sometimes it Snows In April"

מתי בפעם האחרונה התרגשת משיר ששמעת ברדיו?

"'The Ship Song' של ניק קייב. גיליתי אותו יחסית מאוחר, ונדהמתי לגלות את הטוטאליות המהממת שלו, ברמות מעוררות השראה. נזכר בהופעות שלו ומתרגש. בכל שיר, הוא ממש ניק קייב".

משהו להוסיף?

"הערב (19.6.23) אני חוגג מופע השקה במועדון הגריי תל־אביב עם אורחים: חמי רודנר, לאה שבת, יאיא כהן אהרונוב, לרכישת כרטיסים לחצו כאן".

"אם תבוא", מתוך האלבום החדש של ארי גורלי בעדינות
מוזמנות/ים להאזין לשעה בעריכת ארי גורלי בתוכנית "הקצה שלי" המשודרת כל שבוע ביום רביעי בשעה 18:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • עירית רוז שרון. צילום: אדוה דרור
    פוסט  

    ביקורות

    עירית רוז שרון שרה למאמינות ולמדמיינים

    אלבום הבכורה של היוצרת מציג עולם קסום עם כלים חיים ושירה תיאטרלית

    מלי רחום 24.04.2024
  • פוסט  

    מאמרים

    פרידה מריוט! שהביאה את המהפכה לרדיו הקצה

    ניצן פינקו מסיימת את שידוריה בקצה, ואנחנו חוזרים לתוכניות האייקוניות ביותר שלה

    צוות הקצה 22.04.2024
  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024