הקצה של תמרדה
תמרדה, צילום: מיכאל ליאני

מאמרים

הקצה של תמרדה

על האחים המקסיקנים שעושים נעים וזמרת אתיופית שיש בה את כל החוכמה: העורכת האורחת של השבוע משתפת

צוות "הקצה שלי" 30.05.2023

שם פרטי, שם משפחה, תאריך לידה, שם האם והאב, מקום הלידה, תשע ספרות, תמונה – אלה הפרטים האישיים שמספקות עלינו תעודות הזהות שלנו, אבל מה הן יודעות לספר על הזהות שלנו באמת? לא הרבה. יש אלבומים שעושים עבודה הרבה יותר מוצלחת בלספר לנו על הזהות של יוצריהם, על הרבדים והמורכבויות הרבות שהיא יכולה להכיל ועל המורשת שהולכת איתנו לכל מקום באשר נלך. האלבום החדש של תמרדה, ERTEVÉ, הוא אלבום כזה, שחושף אותנו לנופך העשיר של זהותה של היוצרת שעומדת מאחוריו, על העולם שממנו היא הגיעה והחזון שעומד מול עינייה.

ראשית, ERTEVÉ כבר מספר לנו משהו חדש על תמר רדה: הוא נקרא באותו השם אשר ניתן לה בלידתה. זהו אלבומה השלישי של הזמרת והיוצרת, שיצא לפני כשבועיים, ב־12.5.2023, אחרי שני אלבומים בעברית שזכו להצלחה ולתהודה בזכות הגרוב המרענן והשירה מרחיבת הלבבות שלה. הפעם, רדה בחרה לצלול לעומקו של הצד האתיופי של זהותה, לבטא את עצמה לראשונה באלבום שלם באמהרית ולענוד בגאווה את הצלילים, המקצבים, הסיפורים והתחושות מרוממות הנפש שעדתה השרישה בה.

האלבום מורכב משמונה שירים, רובם ביצועים שלה לשירי עם אתיופיים שמשלבים בין המסורת לגישה המוזיקלית המרעננת והמחדשת שלה, באותה הטבעיות שבה הגרוב זורם באלבום הזה כפי שזרם מתמרדה עד היום. לצידו, מורגשת בכל צליל בו האהבה והחגיגה של התרבות והשורשים שהיוצרת מביאה מביתה – ההשלמה והגאווה הזו נולדו לאחר תהליך בן שנים שהחל עם פטירתו של אביה, טזרה רדה ז"ל, אשר קיווה וחזה שגם הדורות הבאים אחריו לאחר העלייה לארץ יחגגו את השורשים האתיופיים של המשפחה. כשאביה נפטר, רדה הייתה בשלהי לימודיה בבית הספר למוזיקה רימון ורק אז החלה לשיר באמהרית ולבטא את הצד הזה בזהות שלה, הזהות שחיכתה להתקבל במלואה ובחגיגה מקיפה של עצמה, שכעת זוכה ללבלב ולזהור דרך קולה ויצירתה.

לכבוד האלבום החדש, שמחנו לארח את תמרדה לשעה של מוזיקה לבחירתה במסגרת התוכנית השבועית "הקצה שלי", ולהכיר צד נוסף של הזמרת והיוצרת דרך ההשראות שלה. בסט שערכה עבור מאזינות ומאזיני הקצה תוכלו לשמוע את טרייסי צ'פמן, פלה קוטי, מאיר אריאל, אהוד בנאי והרבה מוזיקה אתיופית (אבל גם לטינית) – גם של יוצרים ויוצרות מהמדינה וגם כמה מהשירים מהאלבום החדש שלה, כולם יחד בחגיגה שהיא למעשה אותה החגיגה הססגונית והרב־תרבותית שתמרדה מביאה עימה:

24.5.2023

אבל אנחנו תמיד רוצים לשמוע עוד. אז שוחחנו עם העורכת האורחת של השבוע על מוזיקה מהצד השני של המשוואה, כמאזינה, כדי ללמוד עוד על הגיבורים והגיבורות המוזיקליות שמרוממות את נפשה ואת יצירתה.

מה ההמלצה המוזיקלית הכי טובה שקיבלת לאחרונה?

"Hermanos Gutiérrez, האחים גוטיירז. נראה לי שהם ממקסיקו. מנגנים אינסטרומנטלי, שניהם על גיטרה וזה ממש כיף ונעים".

האחים גוטיירז בלייב סשן מסדרת Tiny Desk של רדיו NPR

את מי הכי היית רוצה לראות בהופעה?

"הייתי רוצה להיות בהופעה של טופאק, מאיר אריאל, אטה ג'יימס, נינה סימון ועוד".

התגלית המוזיקלית הכי טרייה אצלך?

"TUTI, יוצרת ישראלית מדהימה".

מוזיקה שאהבת בעבר וחזרת לשמוע בתקופה האחרונה?

"יש כמה אהובים עליי, גם אמנים וגם אלבומים, אבל אני חושבת שאני אוהבת להאזין הכי הרבה לאלבום The Miseducation of Lauryn Hill. הוא תמיד מרגיש לי אותנטי כן, לא מזייף, שנכתב מהנפש ומהלב, והרבה פעמים זה מחזק אותי ואת הדרך שלי כיוצרת. יש שם שירים שהייתי רוצה לכתוב אותם בעצמי, אלבום שהוא מאסטר־פיס".

"נכתב מהנפש והלב". מתוך The Miseducation of Lauryn Hill

הסוד המוזיקלי האישי שלך?

"יש זמרת מדהימה מאתיופיה שהיא גאונה מוזיקלית בעיניי, קוראים לה אסתר אווקה ובשבילי היא כל החוכמה של השירה וההלחנה".

משהו שתרצי להוסיף?

"תודה רבה לכם, על האירוח והפירגון".

מוזמנות/ים להאזין לשעה בעריכת תמרדה בתוכנית "הקצה שלי" המשודרת כל שבוע ביום רביעי בשעה 18:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • עירית רוז שרון. צילום: אדוה דרור
    פוסט  

    ביקורות

    עירית רוז שרון שרה למאמינות ולמדמיינים

    אלבום הבכורה של היוצרת מציג עולם קסום עם כלים חיים ושירה תיאטרלית

    מלי רחום 24.04.2024
  • פוסט  

    מאמרים

    פרידה מריוט! שהביאה את המהפכה לרדיו הקצה

    ניצן פינקו מסיימת את שידוריה בקצה, ואנחנו חוזרים לתוכניות האייקוניות ביותר שלה

    צוות הקצה 22.04.2024
  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024