הקצה של יהלי וייס
יהלי וייס, צילום: יובל דרוקר

מאמרים

הקצה של יהלי וייס

על הראפר עם אוצר המילים הגדול בעולם והמהפכה שמתרחשת בהיפ־הופ בארץ: העורך האורח של השבוע משתף

צוות "הקצה שלי" 29.04.2023

עם יום עצמאות מתוח ורווי רגשות מורכבים עוד בזווית של העין, אנחנו יכולים לומר שיש גם לא מעט דברים להתגאות בהם בישראל היום – המוזיקה, בעיקר. אמנים צעירים מכל הסגנונות, ובמיוחד בהיפ־הופ המקומי, פורחים כמו פטריות אחרי הגשם ומביאים איתם ניחוח חדש חריף ומאיר עיניים. אחד מהם הוא יהלי וייס ואלבום הבכורה המיוחד שהוא הוציא במהלך החודש החולף, ילד של צרות, שמעיד על הגיוון והשגשוג של ההיפ־הופ באזורנו ומפליא להנעים ולמכר אותנו בשבועות האחרונים.

וייס, ראפר ופירסר בן 27 מתל אביב, עבד כחמש שנים על אלבום הבכורה שלו, שמורכב משישה קטעים, מילים כנות ונוגעות וביטים שהזמן הרב שהושקע בהם גורם להם להישמע משובחים כמו גם טריים וחדשניים בסביבנו, לרגעים אפילו קלאסיים. ילד של צרות מציג את וייס באור אינטימי ומציאותי, חסר יומרות, ככזה שלא מפחד לדבר על הדברים הקטנים והטריוויאליים שמנהלים את החיים שלנו במיקרו: מלהגיד "לא תודה" לאינסוף הצעות בכל יום, דרך הקושי להתמודד עם שליליות שלא מרפה ועד להשתבללות בבית מול הרצון לצאת לבלות (לא סתם וייס מכונה "השבלול"). על ההפקה של הביטים הנוזלים זה לתוך זה בנונשלנטיות נפלאה אחראי דור אגיאן.

מחר, יום ראשון ה־30.4.23, יהלי וייס יסגור חמש שנות הכנה ויגיע ללבונטין 7 בתל אביב להופעת השקה מיוחדת לילד של צרות. כל־כך נהנינו להשתבלל עם האלבום שלו שלא יכולנו לוותר על ההזדמנות לארח אותו לקראת ההופעה בתוכנית השבועית "הקצה שלי" לשעה של מוזיקה לבחירתו, והסט שהוא הכין פינק אותנו לא פחות. קבלו שעה זורמת ומפציצה של היפ־הופ מקומי רק בעברית, עם כל השמות שחשוב להכיר כרגע: צוקוש, טדי נגוסה, סימה נון, מיכאל סוויסה, ג'ני פנקין, נוגה ועוד, ביניהם גם כמה מהשירים החדשים והיפים של וייס:

26.4.2023

אבל אנחנו תמיד רוצים לשמוע עוד. אז לקראת מופע ההשקה לאלבום החדש, שוחחנו עם העורך האורח של השבוע על מוזיקה מהצד השני של המשוואה, כמאזין, כדי ללמוד עוד על הגיבורים המוזיקליים וההשראות שמלוות אותו.

מה האלבום האחרון שהפתיע אותך?

"אני מכור לראפ ישראלי כן, ובזמן האחרון יש כמה אמנים צעירים שלא מתפשרים על שום אספקט במוזיקה. קשה לי לבחור אלבום אחד, אז אתן ארבעה: צוקוש עם האלבום ילד זין, וגם האלבום שהוא הפיק לוייב איש תזמון מושלם, רון עשהאל עם Bubble Wrap Trap למה מי מת?!?!! ושאיי/אנטי עם ימים נוראים. מבחינתי, מי שלא שמע אחד מהם מפספס מהפך אדיר שקורה לנו מול העיניים".

"מהפך שקורה לנו מול העיניים". רון עשהאל עם Bubble Wrap Trap מתוך למה מי מת?!?!!

התגלית המוזיקלית הכי טריה אצלך?

"לקראת הופעת ההשקה שלי התחלתי לשים את עצמי בחוץ ולחפש את האנשים שחיים את זה. זכיתי לגלות את ליין ההופעות של 'בולה', אנשים שעושים את זה הכי אמיתי שיש".

הסוד המוזיקלי האישי שלך?

"אני חושב שאין הרבה ראפרים שמשתווים אל Aesop Rock, שכששומעים אותו זה מרגיש שאסור לחזור על אותו החרוז פעמיים. יש לו את אוצר המילים הגדול ביותר בראפ האמריקאי (על־פי סקר של אתר The Pudding), עם פלואו שלא נגמר והפקות שלא שומעים אצל אף־אחד אחר".

"אין הרבה שמשתווים לו". אסופ רוק עם Blockhead מתוך האלבום המשותף שלהם Garbology שיצא ב־2021

מתי בפעם האחרונה התרגשת משיר ששמעת ברדיו?

"לפני כחודש הוצאתי סינגל בכורה בשם 'לא תודה' שהגיע לרדיו. קשה לתאר את התחושה של לשמוע את עצמך פעם ראשונה ברדיו, לצד עוד אמנים שעושים את זה ודוחפים את עצמם, זה היה אחד הדברים הכי מרגשים שקרו לי".

משהו להוסיף?

"בחמש השנים האחרונות עבדתי על האלבום שלי ילד של צרות שיצא לאחרונה לכל הפלטפורמות ואני משיק אותו בלבונטין 7, ב30.4 בשעה 22:00. הרבה זמן חשבתי שזה רגע השיא, אבל בתכל'ס – זאת ההתחלה".

מתוך אלבום הבכורה של יהלי וייס ילד של צרות
מוזמנות/ים להאזין לשעה בעריכת יהלי וייס בתוכנית "הקצה שלי" המשודרת כל שבוע ביום רביעי בשעה 18:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • עירית רוז שרון. צילום: אדוה דרור
    פוסט  

    ביקורות

    עירית רוז שרון שרה למאמינות ולמדמיינים

    אלבום הבכורה של היוצרת מציג עולם קסום עם כלים חיים ושירה תיאטרלית

    מלי רחום 24.04.2024
  • פוסט  

    מאמרים

    פרידה מריוט! שהביאה את המהפכה לרדיו הקצה

    ניצן פינקו מסיימת את שידוריה בקצה, ואנחנו חוזרים לתוכניות האייקוניות ביותר שלה

    צוות הקצה 22.04.2024
  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024