הקצה של שר ניב
שר ניב. צילום: ינון כלפון

מאמרים

הקצה של שר ניב

על געגועים לפעמונים של ניק קייב ועל אמן מעיף שהכירה בתוכנית בקצה: העורכת האורחת משתפת

צוות "הקצה שלי" 05.12.2022

יש זמרות שקולן מגעיש את הים. כששר ניב שרה, רוחות נושבות ומכשפות סגולות מרשרשות בחלונות, קול חודר עצמות ומנפץ גלים. בשקט, אלגנטיות ואצילות מיסטית, מהומת הים, האלבום השני שלה, העיר בנו משהו עתיק, עוצמתי ומטלטל מעמקים, אבק כוכבים מקרקעית מצולות שנישא על עשרה שירים מכשפים ביופיים.

לפני כשש שנים הוציאה שר ניב את אלבום הבכורה שלה בידיים רועדות, בו נחשפה כיוצרת בעלת שפה ייחודית, מבחינה מילולית ומוזיקלית באחת, ובעקבותיו שיתפה פעולה עם כמה מאשפי מלאכת שזירת השפה העברית ברוק אמנותי נועז, ביניהם ערן צור, יוסי בבליקי, יהוא ירון, עדי רנרט ועוד. בספטמבר החולף יצא האלבום השני שלה, מהומת הים, בו ניכר כמה למדה מההשתפשפות בשנים הללו, וכן הליטוש הנפלא של יצירתה עד כדי קריסטלים של יופי טבעי ואפל, מלא באור פנימי שקשה להסיר ממנו את האוזן.

באלבום החדש, ניב שיתפה פעולה עם צמד היוצרים והמפיקים המוזיקלים גדי פטר ונועם חיימוביץ'־ויינשל, שני שמות שיצלצלו לפחות בפעמון או שניים עבור חובבי אינדי מקומי משובח (הבילויים, סוס מביט, כלבי רוח ועוד). אלה ידעו להתאים עטיפה מכשפת לחוזקותיה ולהאיר את העוצמה החרישית באווירה רודפת ומהדהדת, שממקמת את היצירה הזו לצידן מכשפות מילים מהוקצעות מהרמה הבינלאומית.

תחת כישופו של מהומת הים ועם צאתו, התכבדנו לזמן את שר ניב לשעה של מוזיקה בעריכתה, במסגרת התוכנית השבועית "הקצה שלי", וזכינו להשמיע סט מקסים בעריכתה שכלל את Portishead, רוברט וויאט, רות דולורס וייס ועוד יחד עם כמה משיריה החדשים, שנסחפים זה אל תוך זה כמו גלים של יופי. ביום חמישי הבא, 15.12.22, היוצרת תגיע עם להקתה (הכוללת את פטר, ויינשל, יעל שפירא וניר שלמה) לאולם התיבה ביפו, להופעת השקה חגיגית ומצופה שלקראתה שמחנו לחזור אל הסט שלה:

7.9.2022

אבל אנחנו תמיד רוצים לשמוע עוד. אז לקראת מופע ההשקה לאלבומה החדש, שוחחנו עם העורכת האורחת על מוזיקה מהצד השני של המשוואה, כמאזינה, כדי ללמוד עוד על ההשראה שממלאת את יצירתה.

התגלית המוזיקלית הכי טריה אצלך?

"שוורצמן, ההרכב של אייל שוורצמן, הוציא אלבום נהדר בשם העולם הבא, עם טקסטים ממש יפים ועיבודים נפלאים. התארחתי במופע השקת האלבום והיה לי תענוג גדול לשיר איתו ועם ההרכב".

מתוך העולם הבא, האלבום האחרון של שוורצמן שיצא בשנה החולפת

מוזיקה שאהבת בעבר וחזרת לשמוע בתקופה האחרונה?

"בעקבות ההופעה של ניק קייב בארץ, חזרתי קצת לאלבום Let Love In. התגעגעתי לפעמונים ולאווירה הרדופה שאיכשהו מצליחה להיות גם רומנטית".

מתי בפעם האחרונה התרגשת משיר ששמעת ברדיו?

"השיר 'Dunya' של Piers Faccini. שמעתי אותו בתוכנית הרדיו המצויינת של חברתי הטובה, רות דנון, כאן ברדיו הקצה, והוא העיף לי את המוח! רצתי להקשיב לאלבום המלא שנקרא Shapes of the Fall, אלבום יפהפה עם תזמורים עדינים ומקצבים אפריקאים משגעים".

מה האלבום האחרון שהפתיע אותך?

"Living Room Miniatures של נטע שפיגל. אלבום קטן, מרוכז ויפהפה של יוקללי וקול, עם השפעות פולק ומוזיקה קלאסית".

הסוד המוזיקלי האישי שלך?

"A Mulher do Fim do Mundo של אלזה סוארס. זה אלבום שמשאיר אותי פעורת פה מאז 2017 ועד היום. היא אדירה! זמרת ברזילאית בת 90, יש לה לוק צבעוני, והיא עושה דברים משוגעים עם הקול שלה. מוזיקה עשירה, מרקידה ומרגשת, שיש לה סמבה בנשמה והפקה עכשווית מרהיבה".

"זה אלבום שמשאיר אותי פעורת פה מאז שיצא". אלזה סוארס

ההמלצה המוזיקלית הכי מוצלחת שקיבלת לאחרונה?

"אני כל־כך אוהבת ששולחים לי הודעה בווטסאפ עם שיר וכותבים לי בהתפעלות: 'תקשיבי לזה!', וכשגדי פטר, שהפיק איתי את האלבום, שולח לי הודעה שכזו, אז הכי כיף. הוא שלח לי את השיר 'Songs of the Wandering Angus' בביצוע של דייב ואן רונק, שפשוט המיס לי את הלב בקולו השבור ובמלודיה הכל־כך יפה שלו".

משהו להוסיף?

"האלבום החדש שלי, מהומת הים, זמין להאזנה בכל הרשתות הדיגיטליות. מוזמנות ומוזמנים להקשיב לו כאן".

בשבוע הבא, ביום חמישי ה־15.12.2022, שר ניב תחגוג את צאתו של מהומת הים בהופעת השקה חגיגית בתיבה, יפו. לרכישת כרטיסים לחצו כאן.

מוזמנות/ים להאזין לשעה בעריכת שר ניב בתוכנית "הקצה שלי" המשודרת כל שבוע ביום רביעי בשעה 18:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • עירית רוז שרון. צילום: אדוה דרור
    פוסט  

    ביקורות

    עירית רוז שרון שרה למאמינות ולמדמיינים

    אלבום הבכורה של היוצרת מציג עולם קסום עם כלים חיים ושירה תיאטרלית

    מלי רחום 24.04.2024
  • פוסט  

    מאמרים

    פרידה מריוט! שהביאה את המהפכה לרדיו הקצה

    ניצן פינקו מסיימת את שידוריה בקצה, ואנחנו חוזרים לתוכניות האייקוניות ביותר שלה

    צוות הקצה 22.04.2024
  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024