הקצה של ראפו אוהד

מאמרים

הקצה של ראפו אוהד

על זמרת שוברת מוסכמות שמעוררת בו תקווה וחלומות על צ'ארלי מגירה: העורך האורח של השבוע משתף

צוות "הקצה שלי" 07.10.2022

מתי בפעם האחרונה שמעתם אמן חדש ולא קיבלתם תשובה מיידית לשאלה 'וואי זה טוב, מי זה'? במציאות המתועדת והמרושתת של היום, כבר נדיר יחסית למצוא אמן ששומר על מעטה של אנונימיות, כזו שמעודדת את המאזינים לאבוד בתהיות מטשטשות על זהותו. במקרה המסתורי של ראפו אוהד, השאלה כבר התחילה לשגע אותנו בשנתיים האחרונות, בהן תהינו מי אחראי לאחת התופעות המוזיקליות הכי מטריפות שיצאו בעברית בתקופה הזו. אולם לאחרונה, יחד עם אי.פי. שלישי ואחרון בסדרה בשם ראפו 3, החיפושים נחתמו והמעגל הייחודי של ראפו אוהד התחבר ונסגר.

בכל 11 בספטמבר מאז 2020, התפרסם בפלטפורמות שונות ברשת אי.פי. חדש תחת השם ראפו אוהד. עבור חפרפרות רשת שונות היה ברור כבר מהאי.פי. הראשון שמדובר במשהו יוצא־דופן. הערבוב הממכר של פאנק־רוק, אינדי, ברייקביט, דראם & בייס ועוד (ו"אי־נוחות כללית" שבכלל נשמע כמו אוצר אבוד מימי "טיסת לילה" בערוץ 24), לכדי המנונים אמיתיים שפשוט בא לצעוק עם כל האוויר בריאות, גרם לחובבי מוזיקה מקצוות שונים לשאול בעקביות כל חיפאי וחיפאית אקראית אם יש לה מושג מי זה אותו מוזיקאי מסתורי 'בעל המון שמות והמון צבעים', שמכונה ראפו אוהד.

ראפו 3, שיצא ב־11 בספטמבר האחרון, הביא עמו את התשובה לשאלה, כשהמוזיקאי דניאל נשמה יטח החליט לחשוף את זהותו כמי שאחראי על הפרוייקט, אשר החל באחד הסגרים הראשונים וכעת גם רואה את קצו. למעשה, יטח משתף שכל שלושת הריליסים של ראפו אוהד נוצרו תוך חודש, כמסורת חד־שנתית, ועד כה נכתבו בשבועות ספורים סביב השאלות העולות לקראת החגים והמתחים שנוצרים עבורו באופן עקבי התקופה הזו. ראפו 3 אמנם ראה את ראשיתו אמנם מוקדם יותר ב־2021, ולדברי יטח נכתב בעקבות אשפוז ומתחים נפשיים שחווה באותה עת. המילים המבריקות, הכיפיות והכנות להפליא של ראפו אוהד משקפות כל־ כך יפה את אותן שאלות הנוגעות לזהות ולרגשות, שעוררו בנו הזדהות אנושית עמוקה מאוד.

זכינו לחגוג את סגירת המעגל הנדירה והיפה הזו של ראפו אוהד יחד איתו, עם שעה בעריכתו במסגרת התוכנית השבועית "הקצה שלי", ובאמת שהתרגשנו. פגשנו שם זווית מיוחדת ויפה מאוד של יטח, דרך המוזיקה המהממת ממנה שאב את הכנות הרגשית הבלתי מתפשרת והז'אנרים המגוונים שמשתלבים כה יפה בשירים שלו. עד שנגלה מה יהיה הצעד הבא של יטח כיוצר, בטוח שנחזור ונאזין גם לסט שלו בו מצאנו את רייסקינדר, Mura Masa, גיאגיא ועוד יוצרים ויוצרות רבות שזכינו להכיר בזכותו, לצד כמה מהשירים שלו שלא יוצאים לנו מהאוזניות:

28.9.2022

אבל אנחנו תמיד רוצים לשמוע עוד. אז שוחחנו עם העורך האורח של השבוע כדי להכיר אותו גם מהצד השני של המשוואה, כמאזין, ולשמוע עוד על המוזיקה המגוונת והמסקרנת שממלאת אותו בהשראה.

מתי בפעם האחרונה התרגשת משיר ששמעת ברדיו אקראי?

"אין לי חיבור Aux באוטו, אז רוב הזמן אני מבלה בלשמוע רדיו, האמת שלרוב זו מוזיקה קלאסית, אבל כשיש שעות של אופרה (ואני לא אוהב אופרה) אני שומע 88. שמעתי שם את 'ערפל' של אבנר טואג מהלהקה Pattie והוא ממש ממש טוב, שאוט־אאוט".

מתוך אלבום הבכורה החדש של אבנר טואג, שנינו ניתנים לאילוף

את מי הכי היית רוצה לראות בהופעה?

"הייתי רוצה לראות את צ׳ארלי מגירה, הוא כבר חי אצלי בחלומות המון והייתי רוצה לסגור את המעגל אובססיביות הזה. מלבדו, הייתי רוצה לראות את פרנק אושן או את סקרילקס. הדאבסטפ לא מת!".

מוזיקה שאהבת בעבר וחזרת לשמוע בתקופה האחרונה?

"סאם גלאיטרי. הכרתי את השם שלו כילד פלא שמפיק ביטים של טראפ, בתקופה שזה היה ז׳אנר של מסיבות ושל אאוטרו לסרטוני יוטיוב. הוא חזר למציאות שלי, הפעם יחד עם שירה שלו על שירי דאנס, ואני חי עליו".

מהו האלבום האחרון שהפתיע אותך?

"Slugeye של גרטל הנלין. גיליתי אותה דרך אירוח שלה אצל מורה מאסה ומסתבר שהוא גם הפיק לה באלבום. הקול שלה כל כך בולט בנוף, הוא עמוק ופלואידי, מטשטש מגדר ומוסכמות מוכרות. לא רק הביצוע שלה טוב, כל שיר באלבום כתוב ומולחן בצורה מדוייקת ומרגשת. אין הרבה מוזיקה טובה, גרטל הנלין מביאה לי תקווה".

"קול עמוק ופלואידי, מטשטש מוסכמות". מתוך אלבום הבכורה של גרטל הנלין, Slugeye

מה ההמלצה המוזיקלית הכי מוצלחת שקיבלת לאחרונה?

"נגה חיים שלי תודה ממש שהכרת לי את אוקיי קאיה. מסתבר שאנשים סביבי הכירו אותה, אבל אני לא. היא עדינה ומרגשת וסוחפת יחד עם המאזינים אותם אליה. גם הקליפים שלה ממש יפים".

הסוד המוזיקלי האישי שלך?

"Yangze! אבל זה ממש למעריצי נשמה ולא ממש למעריצי ראפו אוהד. יש גם את Boaz Van De Beatz, שהיה מפיק צללים של Major Lazer, אז בצעד מוזר ממש עבר לישראל ועכשיו מפיק את דודו פארוק".

מהי התגלית המוזיקלית הכי טריה אצלך?

"Haich Ber Na. בת הזוג האחרונה שהייתה לי הכירה לי שיר אחד שלו ומאז אני מהודק אליו, גם קצת דיברנו באינסטגרם. השראה ליצירה עצמאית".

מוזמנות/ים להאזין לשעה בעריכת ראפו אוהד בתוכנית "הקצה שלי" המשודרת כל שבוע ביום רביעי בשעה 18:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • עירית רוז שרון. צילום: אדוה דרור
    פוסט  

    ביקורות

    עירית רוז שרון שרה למאמינות ולמדמיינים

    אלבום הבכורה של היוצרת מציג עולם קסום עם כלים חיים ושירה תיאטרלית

    מלי רחום 24.04.2024
  • פוסט  

    מאמרים

    פרידה מריוט! שהביאה את המהפכה לרדיו הקצה

    ניצן פינקו מסיימת את שידוריה בקצה, ואנחנו חוזרים לתוכניות האייקוניות ביותר שלה

    צוות הקצה 22.04.2024
  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024