הקצה של שחר גוטמן
שחר גוטמן, צילום: שירי עציץ

מאמרים

הקצה של שחר גוטמן

על הסוד שלמדה מג'וני מיטשל והזמרת שנדמה שכולם מכורים אליה כרגע: העורכת האורח של השבוע משתפת

צוות "הקצה שלי" 04.09.2022

יש מוזיקאיות שלוקחות אותנו עד קצה הרגש. למשל כששחר גוטמן שרה, היא מזיזה בנו מיתרים שלא הכרנו, מעוררת רגשות שנותרו רדומים ונשכחים מתחת לפני השטח. וכשתזמורת של 50 נגנים מצטרפת אליה, הלב כמעט מתפוצץ.

לפני כשבועיים, ב־15.8, הוציאה היוצרת והמוזיקאית הצעירה שחר גוטמן את אלבומה השני, ואת שיר, אותו הפיק מוזיקלית ועיבד עימה המפיק ג'וי שכטר. את אלבום הבכורה שלה שיצא לפני שלוש השנים, הגוף הזה, אשר הפיק יהוא ירון, היא כתבה על הכאבים והקשיים השונים עמם היא מתמודדת עקב מחלת הפיברומיאלגיה. הפעם, שירי האלבום החדש נכתבו בהשראת נושאים יותר רחבים, בעיקר על הבדידות והפחדים שהתעוררו בכולנו בתקופת כתיבתו, וכן גם על האופטימיות הזהירה שמצאנו בה, אהבת הלבד והסיפוקים הקטנים שבחיים.

האלבום החדש אמנם נכתב ממקום מתבודד וסגור, אך בהקלטותיו, גוטמן בחרה ללכת רחוק, וצירפה אליה תזמורת שלמה, פשוטו כמשמעו, בפרוייקט שאפתני ומרשים במסגרתו הגיעה עד לצ'כיה על מנת להקליט יחד עם 50 חברי התזמורת הסימפונית בודפשט. המסע הזה תועד וייצא כיצירה בפני עצמו, כסרט דוקומנטרי בשם "מעמידים פנים" אשר ייצא בחודשים הקרובים. ואת שיר, האלבום הקונספטואלי והעשיר שנולד במסע המיוחד של גוטמן בין שני קצוות של החוויה האנושית, הוא תמהיל של פולק בניחוח מקומי, ג'אז נעים ומעודן והדים של קלאסיקות ארצישראליות, שילוב שיינחם כל נשמה בודדה.

מחר, יום שני ה־5.9, גוטמן תגיע לנקודת ציון חשובה נוספת במסע, ותחגוג את צאת האלבום החדש בהופעה חגיגית בלבונטין 7, בה תארח את מוזיקאית ויוצרת מרגשת ומבטיחה נוספת – אביב פק. לקראת ההופעה, שמחנו לארח את שחר גוטמן כעורכת אורחת בתוכנית השבועית "הקצה שלי", לשעה מהשירים היפים שמרגשים אותה, עם ג'וני מיטשל, דניאלה תורג'מן, מייקל קיוונוקה ועוד וגם כמה מהשירים החדשים ומרחיבי הלב שלה:

31.8.2022

אבל אנחנו תמיד רוצים לשמוע עוד. אז ביקשנו מהעורכת האורחת של השבוע לספר לנו על עצמה מהצד השני של המשוואה, כמאזינה, ולהכיר אותה יותר דרך המוזיקה שמפיחה בה רגש והשראה.

מוזיקה שאהבת בעבר וחזרת לשמוע בתקופה האחרונה?

"Some People Have Real Problems של סיה. קניתי אותו אחרי ששמעתי את 'Soon We'll Be Found' וחרשתי על השיר במשך חודשים. לפני כמה שבועות התעוררתי בבוקר עם השיר הזה בראש, ומאז חזרתי להקשיב לו מלא. זה אלבום מדהים בעיניי".

מתוך Some People Have Real Problems של סיה

את מי הכי היית רוצה לראות בהופעה?

"הייתי רוצה לראות את יהודית רביץ, היא לא הופיעה כבר שנים ואני מתגעגעת מאוד".

מתי בפעם האחרונה התרגשת משיר ששמעת ברדיו?

"'נסחפת' של עדן דרסו. שמעתי אותו כמה פעמים לפני, אבל לא מזמן, באיזה רגע בו הייתי מוצפת, הוא תפס אותי בנסיעה. התרגשתי ברמות והרגשתי שהיא כתבה את כל המחשבות שלי. טקסט פשוט ואמיתי והפקה יפיפיה. טקסט פשוט ואמיתי והפקה יפהפיה".

ההמלצה המוזיקלית הכי מוצלחת שקיבלת לאחרונה?

"טוב, מרגישה שאני לא שונה מכולם בתקופה האחרונה, ברור שרוזליה. אין מה לעשות, זה ממכר".

התגלית המוזיקלית הכי טריה אצלך?

"אוליביה דין, זמרת שהכרתי לא מזמן. הגעתי לשיר שלה במקרה כשרכבתי על האופניים ומאז אני לא מצליחה להפסיק להקשיב לה. המוזיקה שלה הגיעה אלי בתזמון ממש טוב, מה גם שאחר כך שמחתי לגלות שאת האלבום שלה הפיק פליקס ג'וזף, שהיה גם חלק בהפקה של Lost & Found של ג'ורג'ה סמית', אחד האלבומים האהובים עליי בעולם".

"Slowly". אוליביה דין

הסוד המוזיקלי האישי שלך?

"אני אוהבת לכוון את הגיטרה אחרת. בגיל 16 התפרצה אצלי פיברומיאלגיה שפגעה לי בידיים ומנעה ממני לנגן. חיפשתי דרך להתגבר על זה והגעתי לסיפור של ג׳וני מיטשל, שלימדה אותי את כל מה שאני יודעת על כתיבת שירים וגיטרה. אני מכוונת את הגיטרה בכל מיני כיוונים ופשוט רצה על זה. יש בזה חופש מתבניות וזה מאפשר לי לנגן דברים, שעל פניו נשמעים מורכבים, אבל בפועל דורשים ללחוץ על תו אחד בכל פעם, וכך אני לא צריכה להפעיל הרבה לחץ על הידיים".

משהו להוסיף?

"כן! האלבום השני שלי ואת שיר יצא לפני שבועיים! מופע ההשקה יתקיים ביום שני 5.9 בלבונטין 7, אארח את אביב פק הנפלאה. לחצו כאן לרכישת כרטיסים".

מתוך אלבומה החדש של שחר גוטמן, ואת שיר
מוזמנות/ים להאזין לשעה בעריכת שחר גוטמן בתוכנית "הקצה שלי" המשודרת כל שבוע ביום רביעי בשעה 18:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • עירית רוז שרון. צילום: אדוה דרור
    פוסט  

    ביקורות

    עירית רוז שרון שרה למאמינות ולמדמיינים

    אלבום הבכורה של היוצרת מציג עולם קסום עם כלים חיים ושירה תיאטרלית

    מלי רחום 24.04.2024
  • פוסט  

    מאמרים

    פרידה מריוט! שהביאה את המהפכה לרדיו הקצה

    ניצן פינקו מסיימת את שידוריה בקצה, ואנחנו חוזרים לתוכניות האייקוניות ביותר שלה

    צוות הקצה 22.04.2024
  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024