הקצה של אילן גרין
אילן גרין, צילום: יח"צ

מאמרים

הקצה של אילן גרין

על אלבום מפתיע שהכירו לו ילדיו וזמרת אמיצה שעושה אלקטרוניקה במיטבה: העורך האורח של השבוע משתף

צוות "הקצה שלי" 23.08.2022

יוקר המחייה כבד על כולנו במיוחד לאחרונה, ובכל זאת, הנה מבצע מקסים שהפתיע אותנו: אלבום + גינת זן מתנה! אף פעם לא זכינו לרכוש גם אלבום חדש ומצויין וגם מרחב פיזי קטן וקסום רק לעצמנו, לחקור בידינו ובאוזנינו. ובעצם למה לאילן גרין להוציא את אלבומו החדש 13 על גבי CDR, בשעה שתרבות ההאזנה בסטרימינג בשיאה, כשהוא יכול להציע למאזינים לחקור את עולמו המוזיקלי החדשני והמזמין בדרך חדשה, עם כלים וסמלים שיוצרים משחק מלא תוכן, שובה לב ומשובב נפש?

מי שמכיר את גרין, יודע שזו הגישה. היוצר, שהיה חבר בנקמת הטרקטור והוציא איתם את ארבעת אלבומיהם הראשונים, וכן הפליא בחקר הרעש והאלקטרוניקה גם כחבר בהרכבים דורלקס סדלקס וקרכצ, הפך למקימה ומובילה של המחלקה למוזיקה חדשה בבית הספר לאמנות מוסררה, שכיום שמה הולך לפניה כאחת מהזירות המרתקות והחדשניות ביותר במוזיקה בישראל. הוא גם עיצב עטיפות אלבומים לאביב גפן, טיפקס, משינה ועוד, והקים את עמותת מוזה להגנה על זכויות מוזיקאים עצמאיים בישראל. לאורך כל הדרך ובמיוחד באלבומו החדש, הרוח היצירתית שלא יודעת שובע מלחקור גבולות ולטשטש אותם בשעשוע וחינניות, נוכחת וזורחת במעשי ידיו של גרין.

גרין הוציא את אלבומו השלושה־עשר בראש החודש, ב־1.8.22, במתכונת הייחודית של גינת זן בתצורה שולחנית אשר ניתן לרכוש דרך אתר האוזן השלישית במהדורה מוגבלת. הגינה מכילה שלל אלמנטים וסמלים המייצגים כל אחד שיר אחר באלבום, ביניהם בת־ים, חפיסת שוקולד ובקבוק אלכוהול מיניאטוריים, וגם קופסה קטנה בצורת לב (אמרנו זן, קיבלנו גם נירוונה). מעבר לרעיון המקסים, זוהי גם דרכו של גרין להביע אמירה על האופן בו אנו מאזינים למוזיקה בדור האינסטנט, והזמנה לעצור ולהקשיב למוזיקה קצת אחרת.

אמנם, זוהי רק הראשונה בהפתעות המרובות שהכין לנו גרין באלבום יוצא הדופן שלו, שכשלעצמו מרגיש כמו גן משחקים של אלקטרוניקה וגרוב, היפ־הופ, אינדי, פוסט־פאנק, רוק ניינטיז, סינתסייזרים וטראפ. הטקסטים עוברים בקלילות בין ביקורת חברתית ותיאוריות קונספירציה לבין הרהורים קיומיים, מביל גייטס ועד בלפור, והכל בגישה המתנסה והמשתעשעת בחקר ששבתה אותנו. לכבוד גינת הזן והאלבום החדשים שריתקו אותנו אליהם, התכבדנו לארח את גרין בתוכנית השבועית "הקצה שלי", לשעה מרתקת של מוזיקה לבחירתו, בה תמצאו את Genesis, קנדריק לאמאר, Charli XCX, דורלקס סדלקס ועוד, לצד כמה מהשירים המיוחדים והחדשים שלו:

17.8.2022

בתמונה: גינת הזן שיצר אילן גרין המלווה את אלבומו החדש 13. צילום: אסף אלבוחר

אבל אנחנו תמיד רוצים לשמוע עוד. אז שוחחנו עם העורך האורח של השבוע כדי להכיר אותו גם מהצד השני של המשוואה, כמאזין, ולשמוע עוד על המוזיקאים שמלווים אותו ומזינים את יצירתו בהשראה.

מוזיקה שאהבת בעבר וחזרת לשמוע בתקופה האחרונה?

"פיטר האמיל, מהגדולים ביותר של שנות השבעים ובכלל. ראיתי אותו פעמיים בארץ, אשכרה הפעם היחידה שירדו לי דמעות בהופעה הייתה בהופעה המיתולוגית בקולנוע דן ב־1984, שברחתי מהצבא כדי להיות בה. זנחתי אותו לזמן מה, אבל בשנים האחרונות חוזר אליו כמו שחוזרים הביתה. אמן שכולו לב, ואיזה לב ענק!".

מתי בפעם האחרונה התרגשת משיר ששמעת ברדיו אקראי?

"נתקלתי בשיר 'Another Day' של מילוש – פשוט אבל חכם, מלא רגש מבלי לוותר על סאונד וחדשנות".

מתוך האלבום III של מילוש שיצא ב־2008

התגלית המוזיקלית הכי טריה אצלך?

"FKA Twigs. משהו חדש, לפחות עבורי. אומץ ומקוריות שקשה למצוא היום. אלקטרוניקה במיטבה".

את מי הכי היית רוצה לראות בהופעה?

"KIng Crimson בהרכב השני, 1973-1975. צריך להרחיב? אחד מההרכבים הגדולים בהסטוריה בעיניי, הן מבחינת נגינה והן מבחינת הלחנה וכמובן נגנים שלא מהעולם הזה. כוח לצד מלנכוליה, מוזיקה מהעבר ומהעתיד בו־זמנית. נשמע לי עדכני גם היום. 'Starless' הוא אחד השירים שאני הכי אוהב בעולם".

הסוד המוזיקלי האישי שלך?

"The Idiots Are Winning, אלבום של ג'יימס הולדן. הכרתי אותו בבית הספר מוסררה, דווקא מאחד המרצים, וישר זה התאים לי כמו כפפה ליד".

מה ההמלצה המוזיקלית הכי מוצלחת שקיבלת לאחרונה?

"Charli XCX, שמראה כמה נשמה וכמה כוח אפשר ליצור רק מקלידים. אוהב את הבעיטות שלה לפנים".

"אוהב את הבעיטות שלה לפנים". צ'ארלי XCX

מה האלבום האחרון שהפתיע אותך?

"I Love Life, Thank You של מק מילר. הכרתי אותו מהילדים שלי. זה היתרון בלחנך את הדור הצעיר".

משהו שתרצה להוסיף?

"מוזיקה הפכה להיות משהו שכל אחד יכול לעשות. מצד אחד זה מבורך: מוזיקה היא התרופה המושלמת לכל הבעיות. מצד שני, כמו תמיד, העודף יוצר עומס שיוצר שעמום. עשו מוזיקה, אבל בחיאת, בזהירות".

אילן גרין הוציא את אלבומו החדש 13 בתחילת החודש, וניתן להאזין לו כעת בפלטפורמות השונות.

מוזמנות/ים להאזין לשעה בעריכת אילן גרין בתוכנית "הקצה שלי" המשודרת כל שבוע ביום רביעי בשעה 18:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • עירית רוז שרון. צילום: אדוה דרור
    פוסט  

    ביקורות

    עירית רוז שרון שרה למאמינות ולמדמיינים

    אלבום הבכורה של היוצרת מציג עולם קסום עם כלים חיים ושירה תיאטרלית

    מלי רחום 24.04.2024
  • פוסט  

    מאמרים

    פרידה מריוט! שהביאה את המהפכה לרדיו הקצה

    ניצן פינקו מסיימת את שידוריה בקצה, ואנחנו חוזרים לתוכניות האייקוניות ביותר שלה

    צוות הקצה 22.04.2024
  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024