הקצה של שירה ויזל
שירה ויזל, צילום: קובי וולף

מאמרים

הקצה של שירה ויזל

על הלהקה שמכניסה את המאבק הנשי לשיריה והיוצר שהכירה בהופעה שלה: העורכת האורחת של השבוע משתפת

צוות "הקצה שלי" 08.08.2022

לא פעם בהיסטוריה של האינדי והשוליים הישראליים, הייתה זו אישה עם גיטרה שהעזה להרים קול ולהגיד דברים שאף אחד אחר לא העז לומר לפניה. מקורין אלאל, יהודית רביץ, המכשפות ועוד רבות וטובות ועד היום, המורשת של רוק נשי שהופך שולחנות ממשיכה להצמיח ממשיכות דרך מקוריות ונועזות, וביניהן שירה ויזל והאלבום החדש שלה, פינה בעולם.

את פינה בעולם, אלבומה השלישי, כתבה היוצרת והמוזיקאית שירה ויזל בתקופה בה עבדה עבור ארגון "שוברים שתיקה", אשר חשף אותה באופן יומיומי לנקודות הכי כואבות בקרב האוכלוסיה המקומית, היהודית והפלסטינית. כשם הארגון, גם שירה החליטה לשבור שתיקה ולהציף את אשר געש בלבה באותה עת, עם 9 שירים שמושכים אליהם את המאזינות דרך תחושות מוכרות, כעסים מבעבעים, פחדים מטלטלים, עצבות, בדידות, חרמנות, אי נוחות וחיפוש אחר שקט ושלווה – כל אלה דרך קולה המלא בביטחון והתבוננותה מלאת החמלה, שהופכים את מה שמדמם ליצירה נוגעת ומאחדת לבבות.

"אני רוצה שהאלבום הזה יגרום לאנשים לראות את מה שמשותף בינינו", ויזל מספרת על אלבומה החדש. "יש הבדלים בולטים, העבודה האמיתית היא לראות את החיבורים ולחזק אותם. להוציא את השירים האלו החוצה, זה לגייס אנשים לרצון שלכולם יהיה טוב, ולא רק לחלק. שאנשים שיבינו כמה מפחיד להיות אישה בעולם או פלסטיני במדינה הזאת, שיבינו כמה רוע, פחד ושנאה מסתובבים פה ברחובות – ויחליטו להפסיק לקחת חלק במשחק הזה".

כמה מהמוערכים שבמוזיקאים בארץ הצטרפו אל שירה ואל המסר המרשים שהיא מציגה באלבומה החדש, ביניהם מוטי ביקובסקי (גיטרות וסינתסייזר), רועי חרמון (קלידים), ארז לב ארי (גיטרות), עודד שכטר (בס) ורועי שקד (תופים). אמיר צורף, אחד המפיקים המוזיקליים החשובים שהיו פה, שעזר ליצור כמה מאלבומיהן פורצי הדרך של דנה ברגר, יהודית רביץ, סיון שביט, טל גורדון וגם אסף אמדורסקי ועוד, אחראי גם כאן על ההפקה המוזיקלית, שעוזרת להנגיש ו"להסיע" את השירים הטעונים ולהפוך אותם מוזיקלית לקלילים ובועטים.

שירה ויזל נערכת בימים אלו להופעת ההשקה של פינה בעולם, בעוד יומיים, ב־10.8 בתיאטרון תמונע תל־אביב, בה יצטרפו אליה ואל להקתה, הכוללת את מרבית המוזיקאים עמם הקליטה את האלבום, גם האורחים המיוחדים עמיר לב, ג'נגו וזוהר (זוזו) גינזבורג. אולם בעיצומן של ההכנות, התרגשנו להצטרף אל ויזל ואל המסר האדיר שהיא מביאה איתה, ולארח אותה כעורכת בתוכנית השבועית "הקצה שלי", לשעה של מוזיקה מקומית מחוספסת וממלאת לבבות, עם שלום גד, שדיים למעלה, סיון שביט, רפי פרסקי וגם כמה מהשירים החדשים שלה:

3.8.2022

אבל אנחנו תמיד רוצים לשמוע עוד. אז ביקשנו מהעורכת האורחת של השבוע לספר לנו על עצמה מהצד השני של המשוואה, כמאזינה, ולהכיר אותה יותר דרך המוזיקה שמעוררת בה השראה.

מה האלבום האחרון שהפתיע אותך?

"איים של אבישג כהן רודריגז. קראתי פוסט של אחיעד לוק על האלבום, שכתב שהוא משלב אפלוליות ופגיעות, פסיכדליה סמיכה ואלקטרוניקה אוורירית. זה נתן לי חשק להקשיב לאלבום ואני שמחה שעשיתי את זה, לא הכרתי לפני את החומרים של אבישג ומסתבר שהיא נהדרת. תודה לאחיעד על ההמלצה ובכלל על החומרים שהוא משמיע והפוסטים שהוא כותב על אמנים פחות מוכרים מהמיינסטרים הרגיל".

מתוך Islands, האלבום החדש של אבישג כהן רודריגז שיצא בחודש החולף

את מי הכי היית רוצה לראות בהופעה?

"איגי פופ. ראיתי אותו כשהופיע בתל־אביב, לפני הרבה שנים כבר. אחת ההופעות שהכי נהניתי בהן ורוצה לראות שוב. החיבור שלו עם הקהל, העמידה על הבמה, השירים המעולים. יצאתי משם עם צפצופים באוזניים שלא עברו כמה ימים".

ההמלצה המוזיקלית הכי מוצלחת שקיבלת לאחרונה?

"כבר לא ממש מהזמן האחרון, אבל לפני הקורונה, מוטי (ביקובסקי) היה בהופעה של הלהקה שדיים למעלה והמליץ לי להקשיב להן. זה ענק לדעתי, שיש נשים שמכניסות את המאבק לשירים שלהן ושלא מתביישות להגיד את הדברים שלפעמים קשה לדבר עליהם, והן עושות את זה מעולה. הייתי רוצה להצליח לעשות את זה גם".

התגלית המוזיקלית הכי טריה אצלך?

"מאורי נבו. אני מופיעה כבר כמה שנים בכל הארץ וזה יוצר מפגשים מעניינים והיכרויות עם זמרים שלא הייתי מגיעה אליהם אחרת. הופעתי בטריפל פיצ'ר עם מאורי לפני כמה חודשים. יש לו קול קסום ושירים נפלאים".

מתי בפעם האחרונה התרגשת משיר ששמעת ברדיו?

"'הדרך לשלווה' של אביב מארק. המילים של השיר הזה קורעות אותי, איך שהוא מבקש מהאישה שאוהבת אותו לשחרר אותו ואותה מהחיים החנוקים והקשים שנפלו עליו בגלל המחלה. השיר מחבר אותי אליו ולסיפור שלו, בלי להכיר באופן אישי, וזה מאוד חזק לדעתי. מעטים הכותבים שמסוגלים לעשות את זה".

מתוך השעות הקרות, אלבומו החדש של אביב מארק

מוזיקה שאהבת בעבר וחזרת לשמוע בתקופה האחרונה?

"דייוויד בואי. חוזרת אליו בזכות ההוצאות המחודשות של ההופעות שלו שמעלים בספוטיפיי לפעמים, כיף לשמוע ביצועים שונים שלו. לעיתים גם מקשיבה לאלבומים שלו שפספסתי בעבר ועכשיו מגלה. דיוויד בואי מרגיע אותי ובו בזמן יוצר אצלי תחושה כיפית, אין הרבה מוזיקאים כאלה".

הסוד המוזיקלי האישי שלך?

"קונץ. גיליתי אותו מזמן, כשהייתי בתיכון. משהו בפשטות של השירים, בהפקה הרזה, במילים היפות ובצניעות שלו כבשו אותי. לא חושבת שהוא הוציא מאז עוד חומרים. אם כן אז כנראה בשם אחר".

משהו להוסיף?

"כן! אני משיקה את האלבום החדש שלי השבוע, ביום רביעי ה־10.8 בתיאטרון תמונע, תל־אביב. ינגנו איתי מוטי ביקובסקי, עודד שכטר ורועי שקד, ויצטרפו אלינו בהופעה הזו גם אורחים מיוחדים: ארז לב ארי, ג'נגו וזוזו גינזבורג. לכרטיסים ופרטים נוספים לחצו פה".

מוזמנות/ים להאזין לשעה בעריכת שירה ויזל בתוכנית "הקצה שלי" המשודרת כל שבוע ביום רביעי בשעה 18:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • עירית רוז שרון. צילום: אדוה דרור
    פוסט  

    ביקורות

    עירית רוז שרון שרה למאמינות ולמדמיינים

    אלבום הבכורה של היוצרת מציג עולם קסום עם כלים חיים ושירה תיאטרלית

    מלי רחום 24.04.2024
  • פוסט  

    מאמרים

    פרידה מריוט! שהביאה את המהפכה לרדיו הקצה

    ניצן פינקו מסיימת את שידוריה בקצה, ואנחנו חוזרים לתוכניות האייקוניות ביותר שלה

    צוות הקצה 22.04.2024
  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024