הקצה של ניר שלמה
ניר שלמה, צילום: יונתן בירנבאום

מאמרים

הקצה של ניר שלמה

על הקאמבק של אירוסמית' לחייו והשיר שתמיד גורם לו לבכות במשפט האחרון: העורך האורח של השבוע משתף

צוות "הקצה שלי" 22.05.2022

כבר שנים שניר שלמה מתנדנד בעדינות על מיתרי ליבנו הרגישים ביותר. האלבום החדש שלו, לוליין, הוא מופע להטוטים חדש, שלם ומטלטל. מאז שיצא האלבום, לפני כשבוע ב־13 במאי, ולאחר חמש שנות ציפייה מרובה מאז אלבומו האחרון, שיריו החדשים ממלאים את ליבנו, מפצים על זמן אבוד ומרחפים בנו כאילו היו שם מאז ומעולם.

ניר שלמה הוא דמות מוכרת היטב לחובבי האינדי המקומי: מעבר לשני אלבומי הסולו שהוציא עד היום, שנכנסו לאוספים וללבבות מוקירים רבים, הוא גם מוכר כאחד המוזיקאים והנגנים שהתרגלנו למצוא על הבמה, לצד ערן צור, יהוא ירון, נרקיס, אביב גדג', Red Band, גדי רונן, והרשימה עוד ארוכה. אולם חמש שנים אחרי צאת אלבום הסולו האחרון שלו, האמת היא שריר, אפשר לומר שהתגעגענו אף מאוד למשמע קולו הייחודי כיוצר בודד ואל העולם הדרמטי והרגיש שהוא בורא ביצירתו.

התגעגענו, וכמה טוב שהוא חזר – אך בסיבוב הזה, עם לוליין, שלמה חוזר אלינו קצת אחר, בוגר ומנוסה יותר, לרגעים גם מתוחכם יותר ומציע תכנים מוזיקליים מגוונים ועשירים מבעבר, עם ראייה רחבה ושמץ של אופטימיות זהירה. כל זאת, מבלי לוותר על הטון המחוספס והכאבים היומיומיים שהכרנו ואהבנו לשמוע בקולו מתחילת הדרך. שלמה אחראי לכתיבה, להלחנה ולהפקת כל השירים באלבום, עם סיוע של חברים כמו גדי פטר ועירא רביב בעיבודים המיוחדים, שגונבים הרבה מתשומת הלב באלבום החדש. דניאל רובין, היוצרת המוכשרת וגם בת־זוגו של שלמה, סייעה גם היא ונתנה את נגיעתה בהפקת השירה באלבום.

בסוף השבוע הקרוב, מוצאי שבת ה־28.5, ניר שלמה יחגוג את צאת אלבומו השלישי בהופעת השקה חגיגית במרכז ענב בתל־אביב, בה ייארח את יהלי סובול ואת יוגב גלוסמן (Iogi). שבועיים אחרי כן, במוצאי שבת ה־11.6, מופע ההשקה החגיגי יגיע גם לנוקטורנו שבירושלים, הפעם באירוחם של יהוא ירון ושל דניאל רובין. רגע לפני החגיגות, לא פסחנו על ההזדמנות לחגוג את האלבום החדש בתוכנית השבועית "הקצה שלי", ולארח את ניר שלמה על כסא העורך המוזיקלי לשעה מבחירותיו המעולות, עם טום ווייטס, שלום גד, Why? וגם כמה מהשירים החדשים שלו:

18.5.2022

אבל אנחנו תמיד רוצים לשמוע עוד. אז הזמנו את העורך האורח של השבוע לספר לנו על עצמו מהצד השני של המשוואה, כמאזין, ולגלות לנו עוד על הגיבורים המוזיקליים שמלווים אותו.

מוזיקה שאהבת בעבר וחזרת לשמוע בתקופה האחרונה?

"ה'גילטי פלז׳ר' שלי זה Aerosmith. חשוב לציין שג׳ו פרי הוא גיטריסט ענק וסופר־אנדרייטד. הלהקה הזאת עשתה קאמבק לחיי כשהבנתי כמה טוב היא באה באוזניות, כשאני רץ".

מתי בפעם האחרונה התרגשת משיר ששמעת ברדיו?

'שמעתי את "ימי בנימינה' של חווה אלברשטיין. זה אחד השירים הכי עצובים ומושלמים שאני מכיר. אני תמיד מתחיל לבכות במשפט האחרון".

האלבום האחרון שהפתיע אותך?

"חייב להגיד שהאלבום האחרון שהפתיע אותי הוא האלבום שיעיר את אמא של דניאל רובין. שווה לציין שדניאל היא בת הזוג שלי, אז נכחתי בתהליך הכתיבה שלו, והופתעתי מהקונספט של האלבום, מכמה שהוא ספציפי ויורד לפרטים, סומך על המאזין שיישאב פנימה לסיפור שהוא לא חווה עם דמויות שהוא לא מכיר, ויתרגש איתן. התוצאה עוצמתית וחד פעמית".

"הופתעתי מכמה שהאלבום הזה סומך על המאזין". האלבום שיעיר את אמא של דניאל רובין

את מי הכי היית רוצה לראות בהופעה?

"נראה לי שזה כבר לא יקרה, והשלמתי עם זה, אבל בכל זאת – טום וייטס".

התגלית המוזיקלית הכי טריה אצלך?

"Live at Sir George Williams University של דייב ואן רונק. חבר טוב שלי היה חייב להכיר לי אותו, בעצם תמיד ידעתי עליו, אבל אף פעם לא האזנתי. זה הבחור שבוב דילן גנב ממנו את 'House of the Rising Sun'. כמובן שגם הוא גנב את השיר מאיפשהו. הוא זמר עוצמתי שמלווה את עצמו עם גיטרה באלגנטיות יוצאת דופן".

ההמלצה המוזיקלית הכי טובה שקיבלת לאחרונה?

"זה לא קרה בזמן האחרון, לצערי. הפעם האחרונה הייתה כשהמליצו לי על Carrie and Lowell של סופיאן סטיבנס. זה אלבום קסום וחשוב שמלווה אותי מאז. מקווה להתאהב שוב בקרוב".

"אלבום קסום וחשוב שמלווה אותי". מתוך Carrie and Lowell של סופיאן סטיבנס

הסוד המוזיקלי האישי שלך?

"'Moreira' של Guillermo Klein & Los Guachos. נתקלתי בשיר הזה לא מזמן והתמכרתי קשות. אין מספיק שירים בעולם שנשמעים ככה. אמנם, לא יודע אם לקרוא לזה סוד מוזיקלי כי אני עובד בלהכיר אותו לעוד אנשים".

משהו להוסיף?

"ש לי הופעת השקה לאלבום החדש לוליין, שתתקיים במרכז ענב תל אביב ב־28.5. יתארחו יהלי סובול ו־Iogi האדירים. אני מאוד מצפה לזה. כאן אפשר לרכוש כרטיסים".

מוזמנות/ים להאזין לשעה בעריכת ניר שלמה בתוכנית "הקצה שלי" המשודרת כל שבוע ביום רביעי בשעה 18:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • עירית רוז שרון. צילום: אדוה דרור
    פוסט  

    ביקורות

    עירית רוז שרון שרה למאמינות ולמדמיינים

    אלבום הבכורה של היוצרת מציג עולם קסום עם כלים חיים ושירה תיאטרלית

    מלי רחום 24.04.2024
  • פוסט  

    מאמרים

    פרידה מריוט! שהביאה את המהפכה לרדיו הקצה

    ניצן פינקו מסיימת את שידוריה בקצה, ואנחנו חוזרים לתוכניות האייקוניות ביותר שלה

    צוות הקצה 22.04.2024
  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024