הקצה של Totemo
Totemo, צילום: אלי כהן

מאמרים

הקצה של Totemo

על הגאונות של קייט בוש ועל הסודות המוזיקליים שהיא מהססת לחלוק: העורכת האורחת של השבוע משתפת

צוות "הקצה שלי" 15.05.2022

כמה שחיכינו למוזיקה חדשה של Totemo, וכמה שאנחנו מתרגשים לקבל אותה כעת בגרסת 2022: ביום שישי האחרון יצא לעולם Keep Burning, האי.פי. החדש של אשפית האינדי־פופ אשר מציג אותה באור חדש, דרך שפה מוזיקלית מתחדשת ומתעשרת ועם לב חשוף ונועז כמאז ומתמיד.

האי.פי החדש מורכב מחמישה שירים חדשים של Totemo, שם הבמה של המוזיקאית רותם אור כבר קרוב לעשרים שנה, ובעשור החולף, בו היא הוציאה שני אי.פי. ושני אלבומים מלאים, למדנו שכדאי מאוד לעקוב אחר יצירתה המתפתחת. בכל אחת מהוצאותיה, אור מצליחה לחדד ולמקסם את הסאונד שלה מחדש ולהפתיע עם אלמנטים חדשים, ומנגד להישאר עדינה, אמיצה, עוצמתית ומרשימה בו בזמן, ולהטיל עלינו קסם מסוג ששמור רק לה.

Keep Burning נכתב בעקבות שנתיים מטלטלות ומורכבות בהן, מעבר לטירוף הרב־מערכתי של ימי הקורונה, אור התמודדה עם פרידה לא־קלה והתפכחות כללית, ועם ההתבגרות והבשלות שבאו בעקבותיהן. היא מספרת שזהו אלבום של שינוי ויצירה, שנולד מתוך סוף, והכתיבה שלה, שבעבר היתה מופשטת יותר, היא הפעם הכי ישירה והכי כנה שיש. כמו בעבר, גם הפעם עירבה אור כשותף להפקה המוזיקלית את רועי אביטל (Garden City Movement), שלצידה ממשיך ומפתח את הסאונד המדוייק המזוהה עמו, מבלי לאבד טיפה מהתחושה הפרשית האופיינית.

אנו כבר צופות התרגשות שיא בהופעה הקרובה של Totemo, ב־24.5 בגגרין תל־אביב, במסגרת ליין ההופעות האלטרנטיבי החדש של המועדון "מונו־סטריאו". ואמנם, התרגשנו לא פחות לפנות ליוצרת את כסא העורכת המוזיקלית במסגרת התוכנית השבועית "הקצה שלי", לשעה של מוזיקה יפהפיה שמחלחלת עמוק שהיא הכינה עבורנו ביד משובחת ובאהבה מורגשת. דרכה זכינו לקבל הצצה לספרייה העשירה בפנינים שבאמתחתה, ביניהן גם קאבר ל־TLC, שלא ברור איך הסתדרנו בלעדיו עד היום:

11.5.2022

אבל אנחנו תמיד רוצים לשמוע עוד. אז ביקשנו מהעורכת האורחת של השבוע לספר לנו על עצמה מהצד השני של המשוואה, כמאזינה, ולהכיר קצת מהמוזיקה שמעוררת בה השראה וזולגת לתוך יצירתה.

מוזיקה שאהבת בעבר וחזרת לשמוע בתקופה האחרונה?

"אמנית 'האם' שלי – קייט בוש, תמיד הייתה ותמיד תהיה חלק מהחיים המוזיקליים שלי. לאחרונה חזרתי אליה שוב כי אני הולכת להשתתף בערב מאוד־מאוד מגניב של ביצועים מיוחדים לשירים שלה, שיקבלו עיבודים חדשים של סטודנטים מהאקדמיה למוזיקה בירושלים. מאוד מתרגשת לקראת זה, ומאוד נהניתי לעבור שוב על כל השירים שלה שאני הכי אוהבת ולהיזכר כמה שהיא גאונה".

"תמיד הייתה ותמיד תהיה חלק מהחיים המוזיקליים שלי". קייט בוש

מה האלבום האחרון שהפתיע אותך?

"Warm Chris של אלדוס הרדינג. אני ממש אוהבת את ריבוי ופיצול האישיות של אלדוס. היא משוגעת. האלבום החדש שלה הצליח להפתיע אותי, קצת בהפוך על הפוך כי ציפיתי למשהו נורא מוזר ממנה וקיבלתי אלבום רגוע יחסית. הוא לא העיף אותי לשום כיוון מסויים, אבל הוא כן חודר עמוק, אם נותנים לו רגע".

"למרות שהאלבום האחרון שלה באמת מוצלח ואני אוהבת אותו, במיקסטייפ שלי ל'קצה שלי' דווקא בחרתי בשיר מהאלבום הקודם שלה, פשוט כי זה היה האלבום הראשון שממש ממש תפס אותי, רגע אחרי הפרידה שהובילה לכתיבה של האי.פי. הזה, והשיר שבחרתי, 'Treasure', במיוחד. הוא שובר לי את הלב ואז מאחה אותו, כל פעם מחדש".

את מי הכי היית רוצה לראות בהופעה?

"אני קצת לא מאמינה שלא אראה את Foo Fighters בהופעה אף פעם".

התגלית המוזיקלית הכי טריה אצלך?

"אני מאוד אוהבת פלטפורמות דיגיטליות של סטרימינג ואת הפלייליסטים שלהן. ספציפית, יש לי חברה טובה מאוד עם טעם מוצלח מאוד, ואני מכורה לפלייליסט 'דיסקאבר וויקלי' שלה בספוטיפיי, כי אני תמיד מגלה שם אמנים חדשים. קפצו לי שם מספר שירים של האנה כהן, כל פעם שיר אחר, וכל פעם אני מגלה שאני ממש אוהבת את השירים שלה. אז אני גם קצת נהנית לחכות רגע עם להאזין לאלבום המלא, כי אני בטוחה שזה יהיה לי כיף מאוד, ואני מתאפקת ושומרת את זה".

מתוך האלבום Welcome Home של האנה כהן

הסוד המוזיקלי האישי שלך?

"אני תמיד קצת מתנדנדת בין ממש ממש לרצות לשתף את זה, לבין הרצון להשאיר את הסוד הזה רק שלי… אבל בסדר. אז יש לי שני שמות, שניהם כמובן לא מאוד קטנים, אבל עדיין אני מרגישה שלא מספיק אנשים נחשפו אליהם – ננה אדג'ואה וג'סקה הופ – שתיהן משתתפות במיקסטייפ שלי אליכם".

ההמלצה המוזיקלית הכי מוצלחת שקיבלת לאחרונה?

"זה מחזיר אותי לאלדוס הארדינג ולאלבום האחרון שהוציאה, Warm Chris. כאמור, כבר אהבתי אותה מאוד בזכות האלבום הקודם שלה, אבל ההמלצה פה הגיעה מיונתן קוטנר, אחרי שכבר שמעתי את האלבום החדש והייתי קצת במקום של 'מממ.. אוקיי'. בגדול, הוא המליץ לי לתת לזה עוד צ׳אנס קטן, ואני שמחה שעשיתי את זה! אין ספק שיש אלבומים שדורשים מאיתנו קצת יותר ארך־רוח וקשב, וזה ממש בסדר, זה שווה את זה".

משהו להוסיף?

"תודה!".

Keep Burning, האי.פי. החדש של Totemo, ייצא ביום שישי החולף (13.5) וכעת זמין להאזנה במגוון הפלטפורמות. ביום שלישי ה־24.5 היא תופיע עם השירים החדשים במועדון הגגרין תל־אביב, במסגרת ליין ההופעות האלטרנטיבי החדש מונו־סטריאו. לרכישת כרטיסים לחצו כאן.

מוזמנות/ים להאזין לשעה בעריכת Totemo בתוכנית "הקצה שלי" המשודרת כל שבוע ביום רביעי בשעה 18:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • עירית רוז שרון. צילום: אדוה דרור
    פוסט  

    ביקורות

    עירית רוז שרון שרה למאמינות ולמדמיינים

    אלבום הבכורה של היוצרת מציג עולם קסום עם כלים חיים ושירה תיאטרלית

    מלי רחום 24.04.2024
  • פוסט  

    מאמרים

    פרידה מריוט! שהביאה את המהפכה לרדיו הקצה

    ניצן פינקו מסיימת את שידוריה בקצה, ואנחנו חוזרים לתוכניות האייקוניות ביותר שלה

    צוות הקצה 22.04.2024
  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024