הקצה של Mamzool
יונתן בן הרוש, צילום: יח"צ

מאמרים

הקצה של Mamzool

על שיר שתיאר כ"לחיות כמה רגעים של זוועה" ועל חצוצרן שמעורר בו הארות: העורך האורח של השבוע משתף

צוות "הקצה שלי" 03.05.2022

מזל, ממש מזל שהכרנו את Mamzool, הרכב חדש שמרתק אותנו לאוזניות עם אלבום בכורה שלא מפסיק לאתגר ולהפתיע, ושלא הרבה דברים שכמותו נשמעו במחוזותינו. עכשיו תורכם.

Mamzool הוא הרכבו של המוזיקאי יונתן בן־הרוש, שאסף סביבו מוזיקאים נועזים ומחוננים כמותו – אופיר בנימינוב (Tatran) שגם הפיק את האלבום, שקד פורמן ותמיר פרידריך, להרפתקה אינסטרומנטלית כבדה שבורחת מן הצפוי בכל הכח. בין ריפים אינטנסיביים ומטמטמים מעולמות הדת' והפוסט־מטאל, תמצאו אותם לעיתים תכופות פונים פניות חדות לעבר ג'אז, אוונגארד, מוזיקה קלאסית ונעימות שקטות ומכשפות.

אלבום הבכורה של ההרכב, שנקרא כשמם, יצא לפני כחודש ובו 9 קטעים מלאי מתחים, התפתחויות והפתעות. חלק מהחומרים באלבום נכתבו מראש, בעוד שחלקים אחרים הם אלתורים וג'אמים שנוצרו בעת ההקלטה, עטופים בהפקה ניסיונית לא פחות שמערבת אפקטים אלקטרוניים וכלים שונים, בין השאר גם כלי נשיפה, שאף פעם לא נמאס לנו לשמוע מעורבבים עם דיסטורשן צפוף וטוב. באלבום הזה Mamzool מבהירים שהם לא באו להתמזמז ואין אצלם פשרות בכל הנוגע לחדשנות וסקרנות מוזיקלית – רק תעוזה, יצירתיות מתפרעת ולא מעט חוש הומור. ממזרים גדולים.

בשבוע הבא, ביום ראשון ה־8.5, Mamzool יחגגו את צאת האלבום החדש והממזרי שלהם בהופעת השקה חגיגית בלבונטין 7, תל אביב. ומשום שעד עכשיו לא פענחנו מאיפה הם מביאים את הבלאגן המרתק הזה, החלטנו לברר עם המקור ולארח אותם בתוכנית השבועית "הקצה שלי" עם שעה מהמוזיקה האהובה עליהם. קיבלנו מהם סט שבדיוק כמו האלבום שלהם, לא מפחד מפניות חדות ומאקלקטיות בוטה ומשובחת, עם Deathspell Omega, System of a Down, ג'ון קולטריין ועפרה חזה כולם יחדיו בין כמה מהקטעים החדשים שלהם:

2.5.2022

אבל אנחנו תמיד רוצים לשמוע עוד. אז הזמנו את המוח הקודח שעומד בראש Mamzool, יונתן בן־הרוש, לספר לנו על עצמו מהצד השני של המשוואה, כמאזין, ולגלות לנו עוד על העולם המוזיקלי העשיר שעומד מאחורי יצירתו.

האלבום האחרון שהפתיע אותך?

"Plague God של Absent In Body, תודה ל'מאשין מיוזיק' שהכיר לי. להקה עם סאונד טחוב ושחור. לחיות כמה רגעים של זוועה, להריח ריקבון ולא להיבהל מהוורוד שהוא מכיל. נוטה לאהוב וורוד. לאט, פוסט־אפוקליפטי, כיף. צורך מעניין".

"לחיות כמה רגעים של זוועה". מתוך אלבומם החדש של Absent in Body

את מי הכי היית רוצה לראות בהופעה?

"האמן המת הוא ג'ון קולטריין. תודה לאלוהים שהכיר לי. הייתי רוצה להיות בהופעה שלו מ־1965, כשהרביעייה שלו הייתה בשיא וכבר עוד שניה לא עמדה בזה יותר. תפילות והטהרויות, או שאתה מרפה, או שאתה בחוץ. האמן החי הוא/הם רדיוהד. כפרה עליהם".

התגלית המוזיקלית הכי טריה אצלך?

"Ambrose Akinmusire, תודה לבראד מלדאו שהכיר לי. חצוצרן מדהים, טעון ומלא רגש. לא מרחם, ולא מפחד לרחם. מאוד ממליץ על A Rift in Decorum, במיוחד הטראק הראשון. נשמע לי כמו להתאהב בבובת אנימה. תופעה עצובה וביזארית שמגיעה מצורך לא ממומש בהתחברות עם פנטזיה. Blond Redhead מייצגים בעיניי את אותו הצורך. נוסטלגיה. בחירה כרונית להישאר לא שלם עד סוף חיי. ואז, לפתע, ההבנה שאני הוא המאסטר. וחלאס. סולו הפסנתר מייצג בעיניי את אותו המאבק בין שתי הבחירות – האחת היא האחיזה בהרגל שמזמן הפסיק להיות חיוני, והשניה היא לקרוע את עצמי ממנו".

מוזיקה שאהבת בעבר וחזרת לשמוע בתקופה האחרונה?

"Led Zeppelin ו־System of a Down. לד זפלין היא להקה שאתה גדל לצידה מההתחלה, וזה קצת הופך אותה למובנת מאליה. בשנים האחרונות אני מקשיב לאלבומים שלהם כמו שצריך, וכל מה שהם עשו זה זהב, עיבודי מחץ. ממליץ על השיר 'Friends'".

"סיסטם זאת גם להקה אדירה, שבעבר בעיקר שימשה לי כשער לעולם המטאל. לפני כמה שנים קיבלתי פצצה למוח כששמעתי אותם פתאום. הלכתי וקניתי שני תקליטים שלהם. הסאונד שלהם פגז, מחוספס לאללה. מלמדים אותי את הכח שבלהיות ילד אידיוט, הכח שבלעשות פאן".

ההמלצה המוזיקלית הכי טובה שקיבלת לאחרונה?

"מזל תהומות של איתמר בריל. תודה לתמיר פרידריך שהכיר לי. השיר הראשון מתחיל, וזה קורה, הכל קורה. לאלבום הזה יש ריח, גישה וחבילה כוללת של טעם כלבבי. מסרים טובים, חדות וחוש הומור. עושה רושם של בחור עם מוח מאורגן היטב".

מתוך מזל תהומות, האלבום החדש של בריל

הסוד המוזיקלי האישי שלך?

"טוסט אבוקדו. עושה שני צנימים מלחם כוסמין, מורח את האבוקדו עם לימון כבוש ופלפל שחור. תענוג לחיך".

"ממליץ להקשיב לרביעיית מיתרים מספר 2 של ארנולד שנברג, זה יפהפה. המון ריתמיקה, מלודיות והרמוניות לא מהעולם הזה, מין קו תפר בין הטונאלי לאטונאלי. מהפרק השלישי יש גם זמרת, היא שרה 'I feel air from another planet'. יצירה מצמררת, אחת האהובות עליי בכל הזמנים".

מתי בפעם האחרונה התרגשת משיר ששמעת ברדיו?

"'Tzila Izim' של אנוכי, Mamzool. מנשה סעד השמיע את השיר ברדיו ירושלים, ישבנו המשפחה והקשבנו לתכנית, ואז, כשהוא השמיע את 'צילה', היה קראטה. אמא שלי עוד שניה הורידה לי פצצה מהתרגשות".

משהו להוסיף?

"יש הופעת השקה לאלבום הבכורה של ממזול. 8.5 בלבונטין 7".

מוזמנות/ים להאזין לשעה בעריכת Mamzool בתוכנית "הקצה שלי" המשודרת כל שבוע ביום רביעי בשעה 18:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • עירית רוז שרון. צילום: אדוה דרור
    פוסט  

    ביקורות

    עירית רוז שרון שרה למאמינות ולמדמיינים

    אלבום הבכורה של היוצרת מציג עולם קסום עם כלים חיים ושירה תיאטרלית

    מלי רחום 24.04.2024
  • פוסט  

    מאמרים

    פרידה מריוט! שהביאה את המהפכה לרדיו הקצה

    ניצן פינקו מסיימת את שידוריה בקצה, ואנחנו חוזרים לתוכניות האייקוניות ביותר שלה

    צוות הקצה 22.04.2024
  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024