הקצה של מינוס אפס
מינוס אפס, צילום: דן בוגוסלבסקי

מאמרים

הקצה של מינוס אפס

השיר שהפך לאובססיה בחנות ירקות והזמרת שגרמה להם לשתוק ולהגביר: העורכים האורחים של השבוע משתפים

צוות "הקצה שלי" 11.03.2021

אביב שריקי ויובל מעיין כבר עשו כברת דרך מרשימה בדרכי החתחתים של האינדי המקומי. אחרי כחמש שנות יצירה ועבודה משותפת (לצד ההרכב הנוסף בו חבר מעיין, היללה), כיום יש באמתחתם כבר כמה וכמה קליפים פסיכדליים ומושקעים לשירים הקליטים שכתבו יחד, ורזומה ארוך של הופעות ברחבי הארץ, שחלקן היו אף לנשפים בעלי תפאורות מרשימות באווירה של אירועי פסגה.

עתה הגיע זמנם של מינוס אפס להוציא סוף סוף אלבום בכורה, שיכלול אחד־עשר שירים, ביניהם סינגלים מבטיחים כמו "מי אתה בלי הכדור שלך", "ממשקווה" ו"יום שלישי". הרף הגבוה שהצמד סימן עד כה מרמז על אוסף איכותי של ממתקי אינדי־פופ בעטיפות חלומיות, מלאות בצבע וסגנון.

האלבום, שייקרא כשמם, יוצא ביום ראשון הקרוב (14.3) בלייבל העצמאי 'קו אדום'. ואחרי קרוב לשנה בלי הופעות, מרגש לגלות שמינוס אפס מתכננים גם אירוע פסגה נוסף לכבוד השקת האלבום, ב־1.4 בלבונטין 7 ובאירוחה של הילה רוח. לכבוד כל זאת, הזמנו את שריקי ומעיין להצטרף אלינו לתוכנית השבועית "הקצה שלי" ולערוך שעה של מוזיקה, כדי לשמוע קצת מהאוסף המוזיקלי שלהם וההשראות ליצירתם. קיבלנו מהם סט שנע בקלילות בין קלאסיקות אינדי של The Killers ו־The Strokes לפנינים אבודות של ענבל פרלמוטר ועוד, דרך כמה שירים שלהם שיופיעו באלבום הקרב ובא:

10.3.2021

אבל אנחנו תמיד רוצים לשמוע עוד. אז ביקשנו מהעורכים האורחים של השבוע, יובל מעיין ואביב שריקי, לספר לנו על עצמם מהצד השני של המשוואה, כמאזינים, ולקבל הצצה להשראות ולאהבות שתורמות ליצירה של הצמד.

מה האלבום האחרון שהפתיע אתכם?

אביב: "דניאלה תורג׳מן – ארץ ים. על דניאלה שמעתי לפני חמש שנים בערך, ישבנו חברים והרצנו בטלוויזיה כל מיני קליפים מפרוייקט אינדי סיטי שיצאו באותה השנה, והגענו לקליפ של ארמון מבצעים את ״מפל״. פתאום, בפזמון כשדניאלה שרה, השתקתי מהר את כולם מסביב והגברתי. כשיש גוון ווקאל כל־כך ספציפי שנכנס אליך, אין באמת הסבר לזה. דרך אגב, הייתה הסכמה מלאה בין כל החברים שמדובר בתופעה. מאז לא ממש שמעתי על דניאלה, עד שבחודשים האחרונים קפץ לי בפיד האלבום האחרון שלה. בא לי להודות שהוא היה אפילו יותר חזק מהביצוע ההוא – שירים יפהפיים, והפקה כל־כך מדוייקת שרק מרימה להם. טראקים אהובים: 'לחם קדוש', 'אחות קטנה', 'נעלם'".

דניאלה תורג'מן עם ארמון מבצעים את "מפל" עבור פרוייקט אינדי סיטי

את מי הכי הייתם רוצים לראות בהופעה?

יובל: "The Strokes. אפשר להגיד שנקודת המפנה החשובה בחיי עד כה הייתה בדיוק בבית השני של השיר שפותח את האלבום הראשון של הסטרוקס. אם עוד לא שמעתם לכו תראו מה קורה שם".

אביב: "הייתי רוצה להשתכר בטריפל של La Femme, קורטני ברנט וה־Velvet Underground, מרגיש לי ליינאפ חלום. אפשר מופע סגירה לאמיצים של Cigarettes After Sex סתם כדי לגלות האם הם באמת להקה כל־כך טובה".

התגלית המוזיקלית הכי טרייה אצלכם?

אביב: "פופ סמוק! עם השיר 'Gatti', הדואט הזה עם טראביס סקוט גרם לי להרגיש מאד מוטרד. לא הכרתי את פופ סמוק, הבסיסט שלנו יוני כהן השמיע לי ומאז לא הפסקתי לשמוע את הדבר המחולל הזה. חבל שהוא הספיק למות מאז, לפני שנה".

מוזיקה שאהבתם בעבר וחזרתם לשמוע בתקופת הקורונה?

אביב: "יש לשלום גד אלבום שאני אוהב במיוחד, תשעה שירים מ־2017. אני חושב שיש באלבום הזה משהו מאד בועט, מעבר להפקה הפשוטה, הוא כתוב מאוד בגובה העיניים, מלא בשאלות. בכלל נורא מרגש אותי לשמוע מישהו מבוגר שואל שאלות קיומיות. לגמרי מרגישים באלבום הזה שלשלום גד יש לב פראשי וצעיר כאילו התחיל לכתוב שירים אתמול. מנחם אותי לראות שזה אפשרי, תודה".

יובל: "יצא לי להקשיב שוב ל־The Suburbs של ארקייד פייר, אלבום שאהבתי בשנות החניכה שלי (הזמן הזה שאתה בן 18 ורק מחפש מה הכי חדש ומעניין לשמוע). באלבום הזה הם הצליחו לקלוע בול לטעם שלי (תודה). הוא יחסית אקוסטי ויש בו משהו צנוע, הוא רגשני אבל לא מדי, והשירים בו פשוט מעולים".

מתוך The Suburbs של ארקייד פייר, שחוגגים השנה עשור לצאתו

מתי בפעם האחרונה התרגשתם משיר ששמעתם ברדיו?

יובל: "לא מזמן קניתי ירקות והתנגן בחנות 'Human' של הקילרז. התרגשתי מאוד ונהייתי ממש אובססיבי לגביו, הקשבתי לו המון פעמים, למדתי לנגן אותו ולמדתי את המילים שלו. פתאום קלטתי שהוא שיר מאוד חכם. זה שיר על מסע רוחני, על רגע שבו אתה חייב ללכת לבדך ולגלות משהו".

אביב: "אפשר לחקות את התשובה שלך? שמעתי שיר ברדיו בדיוק באותו הנושא, או שלפחות ככה גרם לי להרגיש. 'על דרך הטבע' של אפרת בן צור, הייתי בנסיעה והתנגן ברדיו השיר היפהפה הזה שלא הכרתי. היא שרה בו, 'אדם יוצא בבוקר או בצהרים או בערב מביתו ונעלם, מה פירוש נעלם? והרי מי שאינו נמצא כאן, נמצא שם' (מילים מאת דליה רביקוביץ)״.

הסוד המוזיקלי האישי שלכן?

יובל: "יש להקה שאני שומע כבר שנים ותמיד תהיתי האם אני היחיד בארץ שמקשיב להם. קוראים להם The Dodos והם עושים אינדי מתוק, ילדי וקצת מוזר. אלבומים מומלצים: Visiter ו־Carrier".

איזו הופעה מקומית תרצו לראות כשההופעות סוף סוף יחזרו?

אביב: "יסמין מועלם! כישפה את כולנו באלבום בכורה יוצא דופן, עמוק, אינטליגנטי ומופק יפהפה. והיא גם עוד לא הופיעה איתו בגלל הקורונה! אני בטוח שיהיו שם מספיק אנשים אבל בא לי גם".

אלבום הבכורה של מינוס אפס ייצא ביום ראשון ה־14.3, ויושק בהופעה חגיגית בלבונטין 7 בתל אביב ב־1.4. אפשר לשמוע את חמשת הסינגלים שהוציאו ממנו עד כה בפלטפורמות השונות, או לראות את הקליפים המרהיבים שלהם ביוטיוב.

עד אז, מוזמנות/ים להאזין לשעה בעריכתם של מינוס אפס בתוכנית "הקצה שלי" המשודרת כל שבוע ביום רביעי בשעה 18:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • עירית רוז שרון. צילום: אדוה דרור
    פוסט  

    ביקורות

    עירית רוז שרון שרה למאמינות ולמדמיינים

    אלבום הבכורה של היוצרת מציג עולם קסום עם כלים חיים ושירה תיאטרלית

    מלי רחום 24.04.2024
  • פוסט  

    מאמרים

    פרידה מריוט! שהביאה את המהפכה לרדיו הקצה

    ניצן פינקו מסיימת את שידוריה בקצה, ואנחנו חוזרים לתוכניות האייקוניות ביותר שלה

    צוות הקצה 22.04.2024
  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024