המשורר והפזמונאי יורם טהרלב נפטר בגיל 83
יורם טהרלב. צילום: דנה קופל

חדשות

המשורר והפזמונאי יורם טהרלב נפטר בגיל 83

נפרדים מאחת מהדמויות החשובות ביותר בזמר העברי

צוות הקצה 06.01.2022

יורם טהרלב, אחד מהיוצרים החשובים בתולדות השירה והמוזיקה הישראלית, הלך לעולמו הבוקר לאחר מאבק במחלה קשה. הוא היה בן 83 בלכתו, והותיר אחריו אישה וארבעה ילדים (מבין נכדיו ניתן למנות את קמה ורדי, מוזיקאית ויוצרת בסצינה העצמאית בישראל). הוא מותיר אחריו מורשת עמוסה בספרים ושירים שכתב, חלק לא מבוטל מהם נחשב לנכסי צאן ברזל בתרבות הישראלית.

טהרלב נולד וגדל בקיבוץ יגור, אביו היה המשורר חיים טהרלב. שירו הראשון שפורסם, "את, אני והרוח" הולחן על ידי נחום הימן ובוצע על ידי צמד הפרברים. יחד עם המשורר יאיר רוזנבלום, כתב כמה מהפזמונים המפורסמים ביותר של תקופת הלהקות הצבאיות, ביניהם "גבעת התחמושת", "ישנן בנות" ו"אין כבר דרך חזרה". בהמשך, שיריו הולחנו על ידי כמה מהמלחינים הבולטים בישראל, דוגמת סשה ארגוב, נורית הירש, מתי כספי ושמוליק קראוס.

טהרלב מעולם לא הגביל את עצמו למשבצת אחת בלבד. דרך יצירותיו הרבות, שעסקו במגוון רחב של נושאים, הוא נגע כמעט בכל צד של הזהות הישראלית השלמה. הוא עסק בזהות חילונית ומודרנית כשם שעסק ביהדות ומסורת. הוא יצר פזמוני ארץ ישראל הישנה והטובה, אבל גם חתום על שירים כמו "אינך יכולה" ו"חשמל זורם בכפות ידיך", שלקחו את המוזיקה הישראלית צעד קדימה אל עבר מחוזות הפופ והרוק. הוא היה חמור סבר ורציני כשם שהיה ילדותי ותמים ביצירתו.

טהרלב המשיך לפעול ולפרסם שירים וספרים עד יומו האחרון. בשנה החולפת יצא יעלה ויבוא, אלבום מחווה למיטב שיריו בהשתתפות שלומי שבת, לירון עמרם ועדן חסון. ניתן לבקר באתר האינטרנט שלו, המכיל מבחר עצום משיריו וספריו הגדולים.

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024
  • הלאדו נגרו. צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב
    פוסט  

    ביקורות

    הלאדו נגרו משייט בין הטבעי לדיגיטלי

    האלבום החדש של היוצר האמריקאי־לטיני ממזג בין הנפש העדינה שלו לסקרנות המוזיקלית שמניעה אותו

    ירדן אבני 28.02.2024
  • עמית בויום (Cherry Coloured). צילום: ניתאי לוי
    פוסט  

    ביקורות

    הדמיון האינסופי של Cherry Coloured

    היוצרת עמית בויום הוציאה את אחד מהאלבומים הישראליים הכי טובים שעדיין לא שמעתם

    ירדן אבני 20.02.2024