ספר אקורדים זה לא נחמד, זה קריטי
אירוע ההשקה של ספרי האקורדים. עיצוב: יובל רוזין. איורים: עומר ברנד ואמיתי סנדי

חדשות

ספר אקורדים זה לא נחמד, זה קריטי

חוגגים את הספרים של נקודת חן בערב מיוחד בפופ־אפ של האוזן בבוטלג

ירדן אבני 12.11.2021

מאז ועד היום, אני ער מאוד לרמה שבה מוזיקאים שאני אוהב מאפשרים למאזין להתקרב ליצירה שלהם. בין אם זה מתבטא בלשתף את המילים לשירים שלהם בבאנדקאמפ, לשמור על תקשורת גבוהה עם הקהל באמצעות הרשתות החברתיות או להופיע בכל הארץ ולא רק בתל אביב. אלו דברים שמרגישים נקודתיים, אבל הם קריטיים בעיניי לתחושת הגילוי של מוזיקה בכלל, ומוזיקת שוליים בפרט.

בגלל זה ספרי האקורדים של "נקודת חן" מרגישים לי כמו אירוע כל כך חשוב – הם מהווים עוד צעד בדרכה של סצינת האינדי הישראלית לנרמל את היחסים עם הקהל שלה. הם מספקים הזדמנות למאזינים לקיים דיאלוג של ממש עם המוזיקה שהם אוהבים, להבין אותה לעומק, ובתקווה גם להעביר אותה הלאה לאנשים שלא היו מגלים אותה בדרך אחרת. עכשיו, חן ליטבק משיקה את הספרים באירוע חגיגי במועדון הפופ־אפ של האוזן בר, בוטלג.

יותר מזה, למידה של אקורדים לשירים עזרה לי גם להרחיב אופקים ברמה הבסיסית ביותר. מאחד השירים הראשונים שלמדתי, "Redemption Song" של בוב מארלי שגילה לי עולם מוזיקלי שלם שלא הכרתי, דרך העמקה בשירים של רדיוהד שגילו לי את היופי בלחרוג מהכללים ועד היום, שבו כל שיר חדש שאני מרגיש שאני רוצה להכיר לעומק יותר עובר חקירה רצינית דרך הגיטרה שלי. עבור מוזיקה עצמאית, הנגשה של מוזיקה בצורה כזאת היא בעלת חשיבות עצומה לחשיפה של הסצינה לאזניים חדשות.

נשאר רק לקוות שפרויקטים נוספים ימשיכו לנצל את השטח הלא מנוצל שבהנגשת אקורדים, ובינתיים לבוא ולחגוג את ספרי האקורדים של חן ליטבק באירוע ההשקה שלהם במועדון הבוטלג שמתחת לאוזןבר. עד שנתראה שם, בחרתי כמה שירים בולטים מהספרים שחייבים להכיר ולנגן:

ישי קיצ'לס – המצב אינו מזהיר

"המצב אינו מזהיר" מגיע באמצע האלבום החדש של ישי קיצ'לס, מוקף בשירים הציניים, הדוקרים והמרירים שהוא רגיל לכתוב, ולמשך כמה רגעים הפזמון האופטימי שלו ממלא את המרחב באור עם מלודיה מהממת ופסנתר צבעוני. זה הרגע שבו כל האינסטינקטים שלו כיוצר מגיעים לשיאם. הלחן החמוץ־מתוק שלו מלווה כל כך יפה את השיר המפוכח הזה, שהוא מצליח להאיר את כל עולם היצירה של קיצ'לס באור אחר.

אם שאר השירים באלבום הרגישו כמו דיווח ממורמר על מצבים לא־מזהירים נוספים, "המצב" תופס במדויק את התלות של קיצ'לס בדפוס החוזר של הצרות שלו – המסר הוא לא שהוא מחזיק את הראש מעל המים למרות המצב, אלא בזכותו. הוא נותן תוקף לשמחות שלו, לאנשים שהוא אוהב ומוכן להילחם עבורם. זה מרגיש כמו הרגע שבו מגלים את המניעים האמיתיים של נבל־על מרתק, במקרה הזה מדובר בפרסונת הגבר השבור שמנקודת מבטה קיצ'לס כותב. מה שהופך את השיר הזה למצוין באמת הוא כמה יופי מוצא קיצ'לס ככל שהוא מוכן להיכנס עמוק יותר אל תוך עצמו.

בנוסף לערב ההשקה של הספרים, קיצ'לס יופיע עם הרכב מלא בלבונטין 7 ב־16.11 ובמזקקה ב־17.11

הקליפ לשיר "המצב אינו מזהיר" של ישי קיצ'לס

טל אורן – כל היום דיברת על לבוא

השירים של טל אורן הן דוגמה מצוינת לכתיבה מבריקה שמתגלה כאשר מסתכלים על המילים כתובות על דף. פתאום התיאורים הציוריים שלה קמים לחיים, והדמיון הפרוע שלה נחשף בשיאו. כשהיא שרה "מרקר זהר ברחובות מהם אתה אמור ללכת" הכל מורגש בבת אחת – ההתרגשות והציפייה של התאהבות בשיאה, יחד עם הפגיעות החשופה של הלב של אורן כשהיא מוסיפה את המילה "אמור". מקרה קלאסי של שיר שכל מילה בו במקום.

"כל היום דיברת על לבוא" של טל אורן. דוגמה לכתיבה מבריקה

נו פוינט בייבי – ריטה

יש תחושה של קלילות טהורה בשירים של נו פוינט בייבי, כזאת שמשחררת אותך מהצורך להבין בדיוק על מה הם שרים בכל רגע. בכל זאת, יש ערך מוסף נדיב מלקרוא את המילים של עדן אטד, עומר ברנד ודוד גורנשטיין. כל שיר שלהם מכיל לפחות משפט אחד לפנתיאון, כזה שהוא גם מצחיק, גם מתגלגל על הלשון וגם מכוון למקום יותר עמוק מהתחושה הראשונית שהוא מעניק.

במקרה של "ריטה", אחד מהשירים הבולטים באלבום החדש שלהם, מדובר דווקא במה שלא נאמר שצובע את השיר בצבעים האמיתיים שלו. בין תיאורים של חילופי עונות ובדיחות על ריטה, כל בית נגמר בחזרה בודדת על המשפט האחרון שבו, מעין תזכורת כואבת על סופה של מערכת יחסים קיצית שמורגשת במיוחד כששרים אותה ביחד עם הלהקה.

נו פוינט בייבי ישיקו את האלבום השני שלהם בלבונטין 7 ביום שבת, 13.11, בשעה 22:30

"ריטה" של נו פוינט בייבי. תזכורת כואבת לסופה של מערכת יחסים

רננה נאמן – פצצה

לא צריך להבין על מה שרה רננה נאמן ב"פצצה", אפשר להרגיש בדיוק למה היא מתכוונת דרך המוזיקה שלה. כשהיא מבצעת אותה ביחד עם המפשעות, היא והלהקה מכניסים טונות של גרוב ודינמיות שמדמות את סצינת התוהו ובוהו שמתוארת בשיר. בנקודה מסוימת במהלך השיר, שכבת הלכלוך לפתע מתקלפת מעליו ונשאר רק יופי מזוקק – הנבל של נאמן, שעד עכשיו תרם לשיר להישמע מוזר ועקום, חוזר להיות יציב ויפיפה.

האיזון של נאמן בין רגעים של אור לכאלו של חושך הוא מה שהופך את "פצצה" לאחד מהשירים הטובים ביותר שכתבה. כל החוויה הזאת עובדת כל כך טוב שאפשר להרגיש אפילו כשמנגנים אותה לבד, מתנדנדים איתה בין אימה לשלווה.

נאמן והמפשעות מבצעים את "פצצה" בתוכנית "מפשעות מארחות"

אירוע השקת ספרי האקורדים של "נקודת חן" ייערך בבוטלג, מועדון הפופ־אפ של האוזן בר, ביום ראשון, ה־14.11, החל מהשעה 20:00

מוזמנות/ים לעקוב אחרי ירדן אבני בעמוד הפייסבוק והאינסטגרם, ולהאזין לתוכנית הכל בבת אחת בימי ראשון ב־13:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • ספר האקורדים האלטרנטיבי
    פוסט  

    מיוחדים

    נקודת חן מציגה: ספר האקורדים האלטרנטיבי

    חן ליטבק חוגגת שנה של שידורי "נקודת חן" ומשיקה ספר אקורדים אלטרנטיבי עם אורחי/ות התוכנית

    צוות הקצה 16.08.2020
  • ספר האקורדים האלטרנטיבי 2021, עיצוב: נועה אברבנאל, איור: אמיתי סנדי
    פוסט  

    מיוחדים

    נקודת חן מציגה: ספר האקורדים האלטרנטיבי 2021

    חן ליטבק חוגגת שנתיים של שידורי "נקודת חן" ומשיקה ספר אקורדים אלטרנטיבי עם אורחי/ות התוכנית

    צוות הקצה 15.08.2021
  • ספיר וולך, צילום: ענבל איל
    פוסט  

    מאמרים

    נקודתיים: "נקודת חן" מארחת את ספיר וולך

    על ה־EP החדש, הטיול בהודו והבית

    חן ליטבק, ירדן אבני 07.11.2021