הקצה של טוהר קדוש
טוהר קדוש, צילום: אדוה דרור

מאמרים

הקצה של טוהר קדוש

על רגע מושלם עם ארז לב ארי במדבר באמצע הלילה ועל חיית הטוטם שלה: העורכת האורחת של השבוע משתפת

צוות "הקצה שלי" 21.03.2023

מי תיארה לעצמה, ולו רק לפני כמה שבועות, שב־2023 נשאל את עצמנו כמה זמן נותר לנו להסתובב כנשים חופשיות ברחובות תל־אביב? כמה זמן נותר לנו לממש את זכויותינו לגלות את הנשיות שלנו ולבטא אותה באוות נפשנו? בין מיצגים מרשימים ומרתיעים של נשים בגלימות אדומות שמהדהדים ברחבי העולם לבין יותר מדי מקרי רצח ואלימות בלתי־נתפסת נגד נשים, באמת, כבר קשה שלא לתהות. המחשבות מטרידות והמילים נכתבות בכאב גדול, ואמנם אל מולם, הגאווה שלנו ביוצרות משוחררות ואמיצות כמו טוהר קדוש רק הולכת וגדלה.

אני מוכנה, אי.פי. הבכורה של הזמרת והיוצרת הצעירה טוהר קדוש, מגלם את שאיפתה לצאת מחושך לאור. הוא מסכם עבורה תקופה של התבגרות וגילוי, של ההבשלה שלה מנערה בחיפושים לאישה חזקה בעיר הגדולה. תמיד עם יד על הלב, בין ייאוש לתקווה ובין בלבול להארה, קדוש מספרת שדרך ששת השירים שכתבה והלחינה, היא הצליחה לעשות סדר במחשבות וברגשות שלה, ושואפת לעורר הזדהות כדי לספק נחמה למי שמקשיבה.

האי.פי. החדש יצא לפני כשבוע דרך הלייבל קמע, וכבר מתחיל לאסוף אחריו לבבות שנכבשו בכשפיה של קדוש. המילים העמוקות והשירה המלטפת של קדוש מוגשות על מצע של הפקה טריפ־הופית עוטפת עם גימור עילאי, תחת ידיהם של שני מפיקי על מקומיים: תמיר גורדין, שמוכר בעיקר בזכות עבודתו עם קובארי, ורועי אביטל (שקסמיו כמפיק כבר זכו להגשמות רבות מעבודותיו בטריו Garden City Movement ויחד עם Totemo, אבישי כהן, אורן לביא ועוד רבים ורבות.

שרויים באור ובתקווה שהיא מגלמת בקולה הנפלא, וכן בתקווה שהאי.פי. הזה לא יהפוך לתעודה היסטורית לכל החופש והיופי שהיה פה, הזמנו את טוהר קדוש להשתתף בתוכנית השבועית "הקצה שלי" ולבחור לכם שעה מהמוזיקה שחלחלה אליה כהשראה. קיבלנו ממנה סט מהמם, שכולל שירים של Sevdaliza, ביורק, Tricky ועוד לצד כמה מהשירים החדשים שלה:

15.3.2023

אבל אנחנו תמיד רוצים לשמוע עוד. אז שוחחנו עם העורכת האורחת של השבוע על מוזיקה מהצד השני של המשוואה, כמאזין, כדי ללמוד עוד על ההשראות המוזיקליות הרבות שתורמות ליצירתו הענפה.

מה האלבום האחרון שהפתיע אותך?

"YESSIE של Jessie Reyez".

מתי בפעם האחרונה התרגשת משיר ששמעת ברדיו?

"לפני כמה חודשים נסעתי לבד ברכב בדרך חזרה מסיני, וכשנסעתי בעליות מכביש הערבה, התנגן 'לאהוב ולשחרר' של ארז לב ארי. כל מה שהוא כותב מרגש אותי עד דמעות, ובאותו רגע לשיר הזה הייתה התפאורה המושלמת, כשכל המדבר נפרש בפניי".

את מי הכי היית רוצה לראות בהופעה?

"תמיד חלמתי לראות את ביורק בלייב, אני מדמיינת שאכנס לאיזו ארץ מראות שלא ארצה לצאת ממנה. את אביתר בנאי ראיתי כמה וכמה פעמים, וזאת הופעה שאני תמיד ארצה לראות שוב כי הוא פשוט מרחיב את הלב ומרטיט את כל המערכת. המסע שלו מדהים, הכנות שלו מעוררת הערצה ומרגש לראות אותו על הבמה שוב ושוב ושוב".

מוזיקה שאהבת בעבר וחזרת לשמוע בתקופה האחרונה?

"In Rainbows של Radiohead הוא אלבום שאני נוטה לחזור ולבקר פעם בכמה שנים. אני חושבת שזה האלבום הכי טוב שלהם ובעיניי יש בו כמה מהשירים היפים ביותר בעולם. כל פעם מחדש, רדיוהד יודעים לעורר בי השראה לכתוב מוזיקה יפה ומזכירים לי למה אני אוהבת לשמוע מוזיקה, ולא רק ליצור אותה".

הסוד המוזיקלי האישי שלך?

"Emilie Nicolas היא מוזיקאית נורווגית שחשפו בפניי לפני כמה שנים, ומאז אני מרגישה שהיא חיית הטוטם שלי. יש לה את הקול המלאכי ביותר וההפקות הכי מיוחדות, והיא הולכת איתי דרך כבר שנים. משום מה היא לא 'התפוצצה' כל־כך עדיין. ממליצה במיוחד על האלבום שלה Let Her Breathe".

"רוצה להוסיף גם את האמנית המצוינת Sevdaliza, שהפכה לאחת ההשראות הכי גדולות שלי. היא עוף מוזר בסצינה, כל כולה אמנות שבאה לידי ביטוי במוזיקה, באופנה, בקליפים שלה ובאיך שהיא מחזיקה את עצמה על במה. שווה להציץ אפילו רק כדי לקבל בוסט של השראה למה זה להביא את עצמך לידי ביטוי בצורה רדיקלית".

איך להביא את עצמך לידי ביטוי בצורה רדיקלית. מתוך האי.פי. The Suspended Kid של סבדליזה

התגלית המוזיקלית הכי טריה אצלך?

"RIMON".

ההמלצה המוזיקלית הכי טובה שקיבלת לאחרונה?

"בא לי להרים רגע לאמנים ישראלים חדשים: המליצו לי לא מזמן על האלבום ערפל של אבנר טואג, והוא פשוט קסם כן ומלטף . התחלתי להקשיב לאחרונה גם לצמד שנקרא KAYAM של קים ומייק ראוס, והמוזיקה שלהם אווירתית, מרגשת ומעולה".

משהו שתרצי להוסיף?

"אני מוכנה הוא אי.פי. הבכורה שלי שיצא לפני שבוע. אני חושבת שהוא נע בין פופ אלקטרוני נוגה לבין טריפ־הופ מהבוידעם של הניינטיז, ואני מאמינה שיש בו הרבה נחמה וגם הרבה מה להגיד, ובעברית. אני מתרגשת וגאה לשתף אתכם בעשייה שלי משלוש השנים האחרונות. אפשר למצוא אותי בפייסבוק, באינסטגרם ובכל הפלטפורמות, ואם התחברתם לבחירות שלי, אני חושבת שתתחברו גם למוזיקה שלי".

מוזמנות/ים להאזין לשעה בעריכת טוהר קדוש בתוכנית "הקצה שלי" המשודרת כל שבוע ביום רביעי בשעה 18:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • עירית רוז שרון. צילום: אדוה דרור
    פוסט  

    ביקורות

    עירית רוז שרון שרה למאמינות ולמדמיינים

    אלבום הבכורה של היוצרת מציג עולם קסום עם כלים חיים ושירה תיאטרלית

    מלי רחום 24.04.2024
  • פוסט  

    מאמרים

    פרידה מריוט! שהביאה את המהפכה לרדיו הקצה

    ניצן פינקו מסיימת את שידוריה בקצה, ואנחנו חוזרים לתוכניות האייקוניות ביותר שלה

    צוות הקצה 22.04.2024
  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024