נקודתיים: "נקודת חן" מארחת את מוטי רודן
מוטי רודן. צילום: ורוניקה ניקול טייטלבאום

מאמרים

נקודתיים: "נקודת חן" מארחת את מוטי רודן

על האלבום החדש, כתיבה בעברית ומים

חן ליטבק, ירדן אבני 19.12.2021

"נקודת חן" היא תוכנית מוזיקה מקומית המשודרת אחת לשבועיים, בימי ראשון, בה מארחת חן ליטבק יוצרים מקומיים לריאיון באולפן ולהשמעת המוזיקה שלהם ושל אחרים.

הפעם האורח הוא מוטי רודן, שהוציא בקיץ את צליין, אחד מהאלבומים הטובים של השנה (אפשר להצביע לו במצעד השנתי של רדיו הקצה). זהו אלבומו הראשון של רודן בעברית, ולפני כן הוציא שני אלבומים באנגלית – Children On The Island ב־2019, ו־ATUNA שיצא בשנת 2020. הנה מה שהיה לירדן אבני להגיד על האלבום:

כשכתבתי בסיכום השנה שלי על האלבום של מוטי רודן, התעסקתי בעיקר בחידתיות שקיימת במילים שלו. השירים שלו הם פאזלים מעניינים עם ציונים של מקומות, הרמזים למקורות ודימויים מיוחדים וציוריים. מה שלא התייחסתי אליו הוא כמה החזון המתעתע הזה לא היה שלם בלי העיבודים המיוחדים שיצר לשירים האלה.

לרודן יש חוש מלודי מצוין, והמנגינות שלו מרגישות בהאזנות ראשונות כנעימות לאוזן, נגישות וחמימות. מבט מעמיק יותר מגלה עושר שלא נראה לעין באופן ישיר, שנמצא באמצעות הצלילים המוזרים שבוקעים מתוך הסינתיסייזר שעליו מנגן גל עובד, או בנגיעות האלקטרוניות העדינות שמלוות את כל האלבום. בדיוק כמו שאר האלמנטים כאן, גם הרגעים האלו תורמים לגוף היצירה של רודן להתגרות במאזין בדיוק באותה מידה שבה הוא מזמין אותו, מאתגר אותו לנסות להבין לעומק את מה שהוא מנסה להגיד. זאת חווית האזנה שהיו מעטות כמוה השנה.

12.12.2021

הוצאת את האלבום הראשון שלך בעברית, מה דחף אותך לכיוון הזה?

נראה לי שזה היה קשור הרבה לגיא בן עמי (גיאגיא – ח"ל) ולשני פוקר, חברה טובה שהיא משוררת מעולה. אני וגיא היינו נפגשים ועושים כל מיני דברים והייתי מנסה להכניס מוזיקה שלי לתוך זה. אני חושב שבאיזשהו מובן אני הרבה זמן ניסית לחבר על מיני דברים בחיים שלי שהם נפרדים.

השיר שפתח את התוכנית היה "אגם". רציתי לשאול קצת על קונספט המים באלבום. הוא מופיע גם כאן וגם ב"טבלתי פעמיים". מאיפה זה בא?

יש במים איזה אלמנט, תחושה שהם יכולים לנוע לאנשהו. אני חושב הרבה על זה שאני קצת מפנה לעורף למציאות, ואני מרגיש שמים זה משהו שהרצון הזה כל הזמן חוזר אליו. שאלת אותי לפני כן לגבי זה שאני גר בעיר.

כן, מה אתה עושה בתל אביב? הכי מתאים לך לגור באיזה מושב, ליד איזה נחל

כן, הלוואי


יש סוג של רוחניות יהודית באלבום. זה משהו שיצא יותר בגלל המילים בעברית, או שגם באנלית הצלחת למצוא לזה את החיבור?
לא, נראה לי שזה מגיע יותר מעברית. אני ניסיתי לעשות את זה באנגלית, אבל יש משהו באנגלית שיוצא הרבה פעמים גנרי. מאוד לא אישי, לא קונקרטי. מה השם שלי? איפה אני נמצא? איפה אני גר? אתה לא רוצה להיות פרובינציאלי. אני חושב שזה כן הופיע שם, אבל בעברית זה מרגיש לי הרבה יותר טבעי.

הפקה: תום גבעול

מוזמנות/ים להאזין לחן ליטבק בתוכנית "נקודת חן", אחת לשבועיים, ימי ראשון בשעה 12:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024
  • הלאדו נגרו. צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב
    פוסט  

    ביקורות

    הלאדו נגרו משייט בין הטבעי לדיגיטלי

    האלבום החדש של היוצר האמריקאי־לטיני ממזג בין הנפש העדינה שלו לסקרנות המוזיקלית שמניעה אותו

    ירדן אבני 28.02.2024
  • עמית בויום (Cherry Coloured). צילום: ניתאי לוי
    פוסט  

    ביקורות

    הדמיון האינסופי של Cherry Coloured

    היוצרת עמית בויום הוציאה את אחד מהאלבומים הישראליים הכי טובים שעדיין לא שמעתם

    ירדן אבני 20.02.2024