הקצה של הגן האנוכי
הגן האנוכי, צילום: רונן ללנה

מאמרים

הקצה של הגן האנוכי

על אלבום שעשה להם את 2021 ושיר מדוייק על החיים כאמן שוליים: העורכים האורחים של השבוע משתפים

צוות "הקצה שלי" 09.12.2021

שימו לב, לפניכם התראת איחוד נדיר ומרגש: הגן האנוכי חוזרים! הלהקה שסחפה אחריה מעריצים רבים בשנות התשעים והתפרקה במפתיע אחרי עשור של פעילות אינטנסיבית ומשמעותית, החליטה להפתיע את כולנו עם EP חדש ונפלא בשם Dream of Electric Guitars שממש לא ראינו מגיע.

הלהקה הוקמה בדיוק לפני שלושים שנה ברעננה, ובזמן קיומה הקצר הספיקה לסמן מסלול מרהיב. הם הופיעו לצד הגדולים בזמנם, זכו להשמעות ברדיו למרות ששרו באנגלית בניגוד למקובל בתקופה, ואפילו חיממו את Sonic Youth. גם את ברי סחרוף הם חיממו בתקופת שיא, בסיבוב ההופעות של סימנים של חולשה, וזכו לעבוד איתו צמוד כמפיק מוזיקלי. אחרי ההצלחה המוכחת בארץ, הגן האנוכי טסו יחד ללונדון ב־1997 כדי לנסות שם את מזלם, אך המסע המטורף הזה נקטע בתחילת שנות ה־2000 כשהלהקה התפרקה.

חברי הגן האנוכי המשיכו בדרכם, חלקם עם להקות מעולות אחרות: הגיטריסט עידו אגמון הוא חלק מהצמד המצויין Raaul, וסולן הלהקה כפיר בסון הוציא בשנה החולפת אלבום ראשון עם ההרכב נהריה אקספרס. אולם נקודות הציון הללו כנראה עוררו משהו בחברי הלהקה, גם אלו שלא ראינו על במה שנים רבות, משהו שהוביל אותם לכתוב יחד בהרכבם המקורי את שירי ה־EP החדש, ובקרוב גם להופיע שוב כדי לחגוג את כל זה בענק. אוהד עזר, גיטריסט הלהקה שכתב והלחין את השירים, רן לוי המתופף, אגמון ובסון יצרפו אליהם את המוזיקאי וחבר הוותיק עומרי לוי על הבס, לשתי הופעות חד פעמיות ב־18.12 בוונדרבר, חיפה וב־28.12 בבארבי, תל אביב.

יש כל כך הרבה סיבות לחגוג עם הגן האנוכי ועם ההמנונים האדירים שלהם שאולי שכחנו ולא בצדק. אז הזמנו את הלהקה להתארח בתוכנית השבועית "הקצה שלי" ולהזכיר לנו עוד מוזיקה מעולה בסט בן שעה של השירים האהובים עליהם – Neutral Milk Hotel, אליוט סמית', The National ועוד. פינוק אמיתי לכל מי שיש לה אפילו קצת רוק ניינטיז בדם:

8.12.2021

אבל אנחנו תמיד רוצים לשמוע עוד. אז ביקשנו מהעורכים האורחים של השבוע לספר לנו על עצמם מהצד השני של המשוואה, כמאזינים, ולהכיר עוד מהמוזיקה שהשפיעה עליהם ושמחדשת להם עד היום.

התגלית המוזיקלית הכי טרייה אצלכם?

אוהד: "Wet Leg".

רן: "להקה ישראלית מעולה בשם Jericho Trumpets. להקת אינדי־רוק/פוסט־פאנק מתל אביב, שמנגנים רוק מלנכולי ואפל, עם השפעות מלהקות כמו The Cure, Suede, Jesus and the Mary Chain ואחרים. כל כך נדלקנו עליהם שהזמנו אותם לחמם את ההופעה הקרובה שלנו בבארבי".

Jericho Trumpets

מוזיקה שאהבתם בעבר וחזרתם לשמוע בתקופה האחרונה?

רן: "Bitches Brew של מיילס דיוויס. לא שמעתי אותו מלא שנים, וחזרתי אליו לא מזמן כדי לגלות שהוא הרבה יותר מושלם מאיך שזכרתי אותו. אחד הגדולים, בטח של מיילס".

אוהד: "The Church".

מה האלבום האחרון שהפתיע אתכם?

אוהד: "Mirror II של The Goon Sax, להקה אוסטרלית לא יומרנית שהפתיעה עם אלבום משונה במקצת, קורץ למוזיקה שידעה ימים טובים הרבה לפני שחברי הלהקה נולדו".

מתי בפעם האחרונה התרגשתם משיר ששמעתם בפלייליסט אקראי?

רן: "מאוד אוהב את סופיאן סטיבנס. כשספוטיפיי חשף לי את 'All Delighted People' שלו, שיר מדהים ומורכב באורך 11 דקות, חיי השתנו. שיר מושלם. וואו, חתיכת שיר".

יצירה משנת חיים. סופיאן סטיבנס

את מי הכי הייתם רוצים לראות בהופעה?

רן: "את Pavement, למרות שכבר ראינו בעבר. אבל היי, הם מתאחדים וקניתי כבר כרטיסים. אז יופי!".

אוהד: "Built to Spill".

הסוד המוזיקלי האישי שלכם?

רן: "להקה מאוהיו בשם Old Hundred. חותם לכם שאתם לא מכירים אותם, וחבל. לכל חובבי Built to Spill פוגשים אינדי פופ, זה בשבילכם! תתחילו עם 'Clouds', תמשיכו עם Let In the Light".

אוהד: "Trouble Books, זוג נשוי מאוהיו שמייצר מוזיקה מאוד אישית ויפה שלא נשמעת כמו שום דבר אחר. בין היתר יש להם שיר בשם 'cfhc' שמתאר בצורה הכי מדוייקת שאני מכיר איך זה להיות מוזיקאי בשוליים".

אלבום השנה שלכם לשנת 2021?

רן: "מכיוון שרן עונה על השאלה הזו, ורן חי בשביל ה־Flaming Lips, אז אגיד American Head של הליפס. שאר חברי הלהקה אהבו את החדש של Low, אז כדאי לציין גם אותו, למה Low?".

למה Low באמת. מתוך Hey What, אלבומם החדש של הדואו הוותיק ממינסוטה

משהו שתרצו להוסיף?

"הגן האנוכי מתאחדים! לאחר 20 שנה! וזה מרגש מאוד! מקווים שתבואו לראות אותנו בוונדרבר בחיפה (18.12) או בבארבי בתל אביב (28.12). יהיה ממש כיף! תבואו?".

מוזמנות/ים להאזין לשעה בעריכת הגן האנוכי בתוכנית "הקצה שלי" המשודרת כל שבוע ביום רביעי בשעה 18:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • עירית רוז שרון. צילום: אדוה דרור
    פוסט  

    ביקורות

    עירית רוז שרון שרה למאמינות ולמדמיינים

    אלבום הבכורה של היוצרת מציג עולם קסום עם כלים חיים ושירה תיאטרלית

    מלי רחום 24.04.2024
  • פוסט  

    מאמרים

    פרידה מריוט! שהביאה את המהפכה לרדיו הקצה

    ניצן פינקו מסיימת את שידוריה בקצה, ואנחנו חוזרים לתוכניות האייקוניות ביותר שלה

    צוות הקצה 22.04.2024
  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024