נקודתיים: "נקודת חן" מארחת את ניר מטרסו
ניר מטרסו, צילום: חגית מיה קרקובסקי

מאמרים

נקודתיים: "נקודת חן" מארחת את ניר מטרסו

על האלבום החדש והמשיכה לכלים לא־שגרתיים

חן ליטבק, ירדן אבני 10.10.2021

"נקודת חן" היא תוכנית מוזיקה מקומית המשודרת אחת לשבועיים, בימי ראשון, בה מארחת חן ליטבק יוצרים מקומיים לריאיון באולפן ולהשמעת המוזיקה שלהם ושל אחרים.

אחרי שחזרנו מפגרה קצרה (שכללה את האירוע של ג'אם בסוכה 2021), האורח הפעם הוא ניר מטרסו, שהוציא לאחרונה את אלבומו החדש, מטמון. זה האלבום השני שלו, אחרי אלבום הבכורה זרע לויתן שיצא בשנת 2015 וה"ספרקלטת" הקסטה השחורה שיצא בשנה שעברה. בימים אלה הוא מופיע עם יעל ופתק (יעל בירנבאום מג'ק אין דה בוקס) על תופים ושירה ובוריס מרצינובסקי על אקורדיון.

יש לנו רכש חדש בתוכנית. ירדן אבני, שכותב ועורך עבור מגזין "הקצה", יכתוב בכל שבוע כמה מילים על האורחים בתוכנית. הנה הזווית של ירדן על מטרסו והאלבום:

מטמון, האלבום החדש של ניר מטרסו, מלא בשירים שמרגישים כמו חלומות פרועים, כאלו שזורקים את החולם אל תוך סיטואציה שמשחקת עם הגבול בין האמיתי להזוי כאילו היה חבל קפיצה. התחושות האלו מלוות היטב את משבר אמצע החיים שמטרסו מתאר באלבום הזה – גם הוא מסתכל על המקום שבו הוא נמצא ומנסה להבין איך לעזאזל הוא הגיע לכאן.

מטרסו נוגע במהלך האלבום בכל האתגרים שמוצבים מולו בתחומים כמו יצירה, מערכות יחסים והגשמה עצמית. אחרי אלבום בכורה מבטיח וספרקלטת שהוציא בשנה שעברה, הוא נמצא במקום מספיק בטוח כיוצר שהוא יודע בדיוק איך להפוך כל רגע במטמון ללא־שגרתי. הוא קופץ בין ז'אנרים כאילו הוא נמצא במשחק של לבה רותחת עם עצמו, ומתנסה באולפן עם צעצועים וכלים לא שגרתיים, כולל שלל כלים משרדיים ב"מחשוף מיצובישי". פשוט מאוד, אין הרבה אלבומים כאלה במוזיקה הישראלית.

מוזמנות/ים להאזין פה לתוכנית במלואה ולקרוא כאן קצת ממה שניר סיפר לנו:

3.10.2021

שיתופי פעולה פורים

את השידור פתחנו עם "מחשוף מיצובישי" שמתארחת בו יסמין רביב. היא התארחה בתוכנית לפני שנה וסיפרה על ההיכרות איתך. מעניין אותי לשמוע מהזווית שלך – איך נוצר החיבור שלך ושל יסמין?

מסתבר שליסמין היה דיסק צרוב של סקין בלוז, שזאת להקה שניגנתי בה פעם ביחד עם אלינור קנטור. יצא גם שהיא גרה שני מטר ממני, והתחלנו לעבוד ביחד על עיבוד מקהלה לשיר של צ'רלי קצ'רלי. הקלטנו את זה אצלי בבית, כי היא בעצם כל הזמן כתבה – באותו זמן היא התחילה לנגן גיטרה ולהוביל את קיקי מלינקי.

והחיבור עם יעל ופתק?

חיפשתי מישהי שתשיר את "לוטראקי". שרתי את שני התפקידים כשכל הזמן ברור שיש דמות מאוד ברורה בשיר הזה, מישהי שהיא קצת כמו בת הזוג שלי במציאות, עם חיים ונוכחות. היה קשה למצוא זמרת כזאת, ואיכשהו פתאום נתקלתי ביעל בפייסבוק ונזכרתי ב"ג'ק אין דה בוקס" וביקשתי ממנה שתקליט את התפקיד. היא עשתה את זה מצויין, ועכשיו היא גם מתופפת איתי בהופעות. אני הבסיסט שלה והיא המתופפת שלי.

כל הצבעים והצלילים

יש כלים מאוד מגוונים ומעניינים שאתה בוחר להשתמש בהם. אין פה גיטרה־בס־תופים לרוב.

הנחתי שזה משהו שכולם עושים ואני לא רוצה להתחרות במסלול המרכזי עם אף אחד. אפילו כשאני כותב את השירים על גיטרה בסוף זה לא נשמע כמו גיטרה. ב"תולדות המנגון" יש 400 ערוצים כי רצתי שזה יהיה תזמורת ערבית וישבתי וניגנתי 400 פעמים על צ'לו בשביל שדברים ישמעו כמו שהם נשמעים. גם הכלב שלי משתתף בחלק מהשירים, במיוחד ב"עקבות בשלג". אני חושב שהוא הכלב הראשון בהיסטוריה שיש לו דף אמן בספוטיפיי, קוראים לו גרגנטואה.

וואו עכשיו אני חייבת לחפש את זה

תעשי לו פולואו כי עכשיו אנחנו עובדים על אלבום חדש.

הפקה: תום גבעול

ניר מטרסו ישיק את האלבום בהודנא, ביום שבת, ה־23.10 בשעה 21:00

מוזמנות/ים להאזין לחן ליטבק בתוכנית "נקודת חן", אחת לשבועיים, ימי ראשון בשעה 12:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024
  • הלאדו נגרו. צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב
    פוסט  

    ביקורות

    הלאדו נגרו משייט בין הטבעי לדיגיטלי

    האלבום החדש של היוצר האמריקאי־לטיני ממזג בין הנפש העדינה שלו לסקרנות המוזיקלית שמניעה אותו

    ירדן אבני 28.02.2024
  • עמית בויום (Cherry Coloured). צילום: ניתאי לוי
    פוסט  

    ביקורות

    הדמיון האינסופי של Cherry Coloured

    היוצרת עמית בויום הוציאה את אחד מהאלבומים הישראליים הכי טובים שעדיין לא שמעתם

    ירדן אבני 20.02.2024