גן עדן בידיה: 20 שנה ל־Jane Doe של Converge
ג'יין דו, קונברג'. ארטוורק: ג'ייקוב באנון

מאמרים

גן עדן בידיה: 20 שנה ל־Jane Doe של Converge

הקלטות אינטנסיביות, גיטריסט שהועזב, אורח סודי ועוד: האלבום שמטלטל את עולם המוזיקה כבר 20 שנה

נועם ברדין 04.09.2021

לפני 20 שנה בדיוק, ב־4.9.2001, יצא אחד האלבומים הכי גדולים ומהותיים במוזיקה הכבדה: Jane Doe של Converge, והשאיר חותם עצום על אינספור להקות מטאל, הארדקור ופאנק שבאו אחריו. אם שמעתם אותו כבר אתם כנראה יודעים על מה מדובר, ואם לא, הנה הזדמנות טובה ומעמיקה לשמוע ולהכיר. דין לברון, חבר להקת המטאל/הארדקור החיפאית Östra Torn וחובב מושבע של הלהקה, צלל יחד איתי לתוך היצירה המרשימה הזו דרך הסיפורים הקטנים והגדולים שמאחוריה, בתוכנית מיוחדת של שעתיים על קונברג' ועל המסע המטלטל שחבריה עברו במהלך עבודתם על האלבום ויצירת המופת שהוא Jane Doe:

1.9.2021

האלבום הזה שינה את העולם מבחינה מוזיקלית. הוא משפיע עד היום על איך שכותבים, מנגנים ומקליטים הארדקור ומטאל, וגם הרבה מעבר לז'אנרים אליו הוא משתייך. יחד עם זאת וחשוב לא פחות, Jane Doe שינה גם את הלהקה עצמה, והפך את קונברג' מלהקת הארדקור קצת מפוזרת של חברים שמנגנים יחד מהתיכון, בלי הרבה קהל, ללהקה ענקית ורבת השפעה. כזו שעד היום מופיעה על הבמות המכובדות ביותר בתחום וסוחפת אחריה מעריצים מושבעים מכל העולם. וג'יין דו? את הפנים המסתוריות שלה אפשר לראות גם בימינו בכל מקום.

קונברג' הוקמה ב־1999 על ידי שני חברים מהתיכון: קורט באלו, אז בן 16, מוזיקאי עם רקע בכלי נשיפה ומוזיקה קלאסית וגיטריסט, וג'ייקוב באנון, אז בן 14, שהתאושש מתאונה קשה שקרתה לו כשקפץ מגשר לנהר עם חברים כשהחל לעבוד על שירים יחד עם באלו. לאורך השנים השניים האלו הוכיחו עצמם כשני כוחות יצירתיים שונים מאוד אך יציבים ופוריים, שמצליחים איכשהו לאזן זה את זה בצורה אופטימלית וליצור מוזיקה יחד עד היום, 30 שנה מאוחר יותר.

באנון ובאלו ניגנו לצד שני חברים נוספים מהתיכון, ג'ף פיינברג ודיימון בלוראדו, ומאוחר יותר הצטרף גם גיטריסט נוסף בשם ארון דלבק. אולם עם חלוף השנים חברי התיכון פנו לכיוונים אחרים, נגני בס ותופים זמניים הצטרפו לתקופות קצרות – אחד מהם, דרך אגב, היה סטיבן ברודסקי הצעיר, באותם ימים בהם הקים להקה אדירה אחרת בשם Cave In.

ג'יין דו הוא אמנם האלבום המלא הרביעי שלהם, אבל כשקונברג' נכנסו להקליט אותו, הם נכנסו כלהקה חדשה. זמן קצר לפני כן הצטרפו אל באנון ובאלו שתי דמויות מפתח נוספות בלהקה – נייט ניוטון כבסיסט ובן קולר כמתופף, שמנגנים בה עד היום, והפכו אותה גם למה שהיא כיום. לשניהם היו להקות נוספות מצויינות דרכם קונברג' שמעו עליהם, דוגמת Jeusit ו־Force Fed Glass (אותן ונוספות השמענו בתוכנית), והצטרפותם איפשרה לבאנון ובאלו להתנסות עם טכניקות וצלילים חדשים, בעוד הם לא ויתרו על מקומם וקולם בתהליך היצירה.

כשהם נכנסו להקליט את האלבום, הם כבר היו להקה שונה לגמרי. "Heaven in Her Arms", מתוך Jane Doe

הכוחות היצירתיים והטכניים שקולר וניוטון הביאו לשולחן שינו את הדינמיקה בתוך ההרכב. הם הפכו את תהליך הכתיבה והיצירה בלהקה לעבודה משותפת, וכתבו בהרכב הזה את השירים שהפכו לג'יין דו, בעוד הגיטריסט החמישי, ארון דלבק, היה עסוק עם להקה אחרת שלו – Bane. בהמשך קונברג' גם דחפו את דלבק לפרוש מהלהקה, לטובת ביין, רגע לפני שיצאו להופיע עם ג'יין דו כאלבום חדש והתפוצצו לגמרי. רגע לא מאוד מוצלח שלהם כלהקה (הרחבנו על זה גם כן בספיישל), אך לאחריו הרביעייה הזו התייצבה ומעולם לא שקלה לשנות את ההרכב שוב.

באלו הודה בראיונות על יצירת האלבום כי עד לאותו זמן היה סוג של קונטרול־פריק, אבל כשקונברג' נכנסו להקליט את האלבום הזה, כולם רכשו כבוד זה לזה כמוזיקאים וכאנשים, וכולם היו באותו ראש. לראשונה הם לא רצו להשתמש בכל מה שכתבו, אלא רק ברעיונות הכי טובים שלהם. ניוטון סיפר על כך בראיון למגזין דציבל (בתרגום חופשי): "זו הייתה הפעם הראשונה שלקורט היה מישהו שאמר לו, 'היי, אני לא אוהב את מה שאתה מנגן'. לא היה ממש פילטר לפני כן. אני רציתי לכתוב שירים, לא רציתי רק ערימות של ריפים זה אחר זה, הייתי מאוד ביקורתי כלפי הכתיבה של קורט. ובסופו של דבר אני חושב שזה היה טוב עבורנו – זה לימד את כולנו להיות יותר ביקורתיים כלפי עצמנו".

קולר מצידו מספר על החוויה באולפני Q Division בבוסטון, בהם הם הקליטו את רוב האלבום לצד המפיק מאט אלרד, שזו הפעם הראשונה בה נכנס עם קונברג' לאולפן, ושנוצר אצלו רושם מקצועי ומרשים מאוד מהחבורה. יחד עם זאת, במהלך העבודה באולפן היה גם מקום לספונטניות ולרעיונות חדשים. אחד השירים באלבום נוצר אפילו כחצי־בדיחה, כשקולר צחק בסטודיו שהם צריכים להקליט שיר רק עם תופים ושירה. "אני לא מאמין שאשכרה שמנו את זה באלבום", הוא סיפר באותו ראיון לדציבל. "אני כל כך אוהב את השיר הזה".

"בהרבה מקומות אני נשמע כמו חיה מוכת כלבת"

לצד הכוחות המחודשים, המחלוקות והבדיחות, החוויה של הפרונט־מן של הלהקה, ג'ייקוב באנון, הייתה שונה למדי. מבודדת אפילו. הוא כתב את המילים לאלבום אחרי פרידה כואבת ומטלטלת שפירקה אותו מבפנים, והוציאה ממנו כאב מהמקומות החשוכים ביותר. ההתחדשות שחוותה הלהקה תרמה לו מאוחר יותר, והרימה את באנון למקומות חדשים, כשבמקביל באותם ימים גם הקים את הלייבל המצליח בו הוא שותף, Deathwish, אך הכאב שעבר בעת הכתיבה היה נוכח מאוד גם בעת ההקלטות.

באנון הקליט את השירה לג'יין דו בנפרד מהשאר, בחושך מוחלט, על במה באולפן שבנוי כמו אולם הופעות בשם Fort Apache. הוא סיפר על החוויה בראיון: "הקלטתי על במה אמיתית, בלי להקה מאחוריי, והרגשתי ממש חשוף ומבודד בגלל זה (…) בזכות זה יכולתי לאבד שליטה, ולהוציא את כל הרגש השלילי ממני על הבמה הזאת, ולהקליט. אני חוזר להקשיב לזה היום, ובהרבה מקומות אני נשמע כמו חיה מוכת כלבת. זה בהחלט אכזרי. לגמרי אפשר לשמוע את הכעס והרגש האמיתי שיש שם".

"אני לא מאמין שאשכרה שמנו את זה באלבום"."Phoenix in Flames" מתוך Jane Doe

Jane Doe חוגג בימים אלו כאמור עשרים שנה לצאתו, עשרים שנה בהן תמונתה של האישה המסתורית מלווה אותנו כסמל לאלבום ולרגע בזמן שמחלק את החיים ללפני ואחרי. גם מבחינת המהות שלו כפיסת מצויינות מוזיקלית שאין לה תקדים, אך גם בחוויה האישית של המאזינים, או לפחות של דין ושלי, ואנחנו בטוחים שגם עבור הרבה מעריצים אחרים. זה אלבום ששינה בנו משהו, שלא היה קל לגשת אליו או להבין אותו, אבל עם השנים הפך, יחד עם היצירה המתפתחת והמרתקת של קונברג' לאחריו, לחלק בלתי נפרד מאיתנו.

בתוכנית דין לברון ואני מספרים עוד על קונברג', על מה שעבר על חברי הלהקה בתקופה שהובילה להקלטות האלבום ועוד על הרגעים המיוחדים שקרו שם באולפן כשהם הקליטו אותו, כמו גם על העבודה הממושכת והמרתקת של ג'ייקוב באנון על העטיפה הבלתי נשכחת והארטוורק המורכב שלו שהשלים את האלבום, ועד היום מזוהה כעבודה הגרפית המוכרת והמצליחה ביותר שלו כאמן. על השירים בג'יין דו ושירים מאוחרים יותר, על כמה מהלהקות הנוספות והמעולות בהן חברים חברי קונברג', פרויקט הצד של באנון שהביא זווית ניסיונית אחרת ואף תרם שני שירים לאלבום, שלושת האורחים הבודדים שהלוו את קולם בהקלטות, והשיר שידעו כבר אז שהוא 'האחד' – כל זאת ועוד בספיישל קונברג' לכבוד חגיגות העשרים לאלבום המופתי והאהוב עלינו מאוד.

נועם ברדין עורכת ברדיו הקצה את התוכנית "לא נעים", המשודרת כל שבוע ביום רביעי בשעה 19:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024
  • הלאדו נגרו. צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב
    פוסט  

    ביקורות

    הלאדו נגרו משייט בין הטבעי לדיגיטלי

    האלבום החדש של היוצר האמריקאי־לטיני ממזג בין הנפש העדינה שלו לסקרנות המוזיקלית שמניעה אותו

    ירדן אבני 28.02.2024
  • עמית בויום (Cherry Coloured). צילום: ניתאי לוי
    פוסט  

    ביקורות

    הדמיון האינסופי של Cherry Coloured

    היוצרת עמית בויום הוציאה את אחד מהאלבומים הישראליים הכי טובים שעדיין לא שמעתם

    ירדן אבני 20.02.2024