הקצה של נמרי נייר
נמרי נייר, צילום: אביב בר אילן

מאמרים

הקצה של נמרי נייר

לשמוע שיר אחד של זאפה 4 שעות ולשלוח מייל הערצה לזמר מברזיל: העורכים האורחים של השבוע משתפים

צוות "הקצה שלי" 27.08.2021

מה קורה כשהשכלה מוזיקלית אקדמית פוגשת יצירתיות ורגש מתפרץ? במקרה של נמרי נייר, יצא מזה אלבום בכורה ממש מוצלח. להקת הארט־רוק מתל אביב הוציאה את אלבומה הראשון ביום רביעי (25.8), אבל כבר ברור שהוא יישאר לנו בראש ובאוזניים לזמן רב. עשרת שירי האלבום מספקים כל מיני רעיונות וכיוונים מוזיקליים מעניינים לאוזן, בו־בזמן שהם מניעים בעדינות משהו גם בבטן ובנשמה.

נמרי נייר הם יעל צורי, אייל אהרוני, עומר וילק ובארי ליבנת, רביעייה של בוגרי מגמות ג'אז נחשבות שמגיעים מרקע מוזיקלי אקדמאי ומשתמשים בו, מבלי להפחית ממקומו של הרגש. כל אחד מהם מעורב בפרויקטים מוזיקליים שונים ומביא איתו השפעות מוזיקליות שונות, מה שגם מורגש במוזיקה, שנעה בין סגנונות רבים של רוק, פיוז'ן, אלטרנטיבי, פרוג־רוק ופופ. הם רואים בעצמם בראש ובראשונה הרכב לייב, ההופעות שלהם הן דינאמיות וכוללות תמיד שינויים בזמן שהם מאתגרים זה את זה על הבמה.

האלבום החדש שלהם, נמרי נייר, יצא דרך הפצת קמ"ע, הוקלט אצל סטלה גוטשטיין ואדם שפלן באולפני Ampa, ואת כולו הם הקליטו לייב באולפן, בלי מטרונום, בשאיפה להישמע ממש כמו בהופעות. תוכלו לבדוק זאת בחודש הבא, ביום שלישי ה־21.9, בהופעת ההשקה החגיגית שהם מתכננים לאלבום בסטודיו חלל, תל אביב. דבר אחד שהאלבום שלהם הבהיר לנו הוא שמדובר בחבורה של אנשים עם טעם מוזיקלי מצויין, על כן מיהרנו להזמין אותם להצטרף לתוכנית השבועית "הקצה שלי" ולהיכנס לתפקיד העורכים המוזיקליים לשעה. קיבלנו מהם סט מלא בהפתעות, עם שירים של Grizzly Bear, פיונה אפל ו־Black Midi, וגם כמה מהשירים החדשים שלהם:

25.8.2021

אבל אנחנו תמיד רוצים לשמוע עוד. אז ביקשנו מהעורכים האורחים של השבוע לספר לנו על עצמם מהצד השני של המשוואה, כמאזינים וחובבי מוזיקה רציניים, כדי לשמוע עוד על האמנים והלהקות שמעוררים בהם השראה.

את מי הכי הייתם רוצים לראות בהופעה?

יעל: "סטיבי וונדר! האמת שכמעט הייתי בהופעה שלו, אבל בסוף זה לא הסתדר. אכלתי את עצמי אחר כך כל כך".

עומר: "אני הייתי חוזר ספציפית להופעה של צ'יק קוריאה עם ויני קולאיוטה וג'ון פטיטוצ'י בבלו נוט בטוקיו ב־1992".

אייל: "הייתי רוצה לראות את Mothers of Invention של זאפה, בגרסה של Roxy and Elsewhere".

בארי: "וואו, גם אני. זה אגב לא נכנס לנו בתוכנית של שעה, אבל כן, הרכב חלומות כזה. נראה לי ששנינו עברנו שלב של פשוט לראות את כל מה שיש ביוטיוב מהופעות של התקופה הזו. אגב, הם מבצעים כל פעם את השירים אחרת לגמרי, איכשהו".

מתוך ההופעה המדוברת של פראנק זאפה והרכב The Mothers of Invention בתיאטרון רוקסי שבהוליווד, קליפורניה

מה האלבום האחרון שהפתיע אתכם?

בארי: "ניר מטרסו הוציא הרגע אלבום שהעיף לי את הראש. משהו בין בריאן אינו לסיד בארט, טקסטים מעניינים בטירוף. הלכתי ישר אחרי זה להשלים גם את האלבום הראשון כי לא הכרתי אותו".

עומר: "שמעתי את האלבום של המוזיקאי הברזילאי ארתור ורוצ'אי אחרי שיצא שיתוף הפעולה שלו עם Hiatus Kaiyote, ודי נשבר לי השכל, זו מוזיקה משוגעת וזה הכניס אותי לפייז של מוזיקה ברזילאית. אציין גם את Modo Livre של איוון לינס שמדהים גם הוא בעצמו".

בארי: "תכל'ס, כולנו חוזרים למוזיקה ברזילאית כל כמה זמן. יש מוזיקאי מדהים בשם קיקו דינוצ'י שאני ועומר כבר כמה שנים מנסים לעקוב אחרי כל מה שהוא עושה, זה קשה כי הכל בפורטוגזית. עומר בדיוק שלח לו מייל מעריצים חמוד".

מוזיקה שאהבתם בעבר וחזרתם לשמוע בתקופה האחרונה?

אייל: "Forca Bruta של ז'ורז'י בן. אני בתקופה של הפסקה מהלימודים, ואוהב מאוד לשים את האלבום הזה בבקרים".

בארי: "פרנק זאפה. אני מכיר אותו אולי מגיל 11, אבל בשנים האחרונות חוזר ומעמיק עוד בדברים שהוא עשה. יצא לא מזמן סרט סופר־מעניין עליו, וגם יוצאות כל הזמן הקלטות ארכיון מהאולפן. לפני איזה חודשיים ישבתי לשמוע ארבע שעות של טייקים של אותו שיר, והוא מדבר עם הלהקה תוך כדי ומסדר כל מיני דברים בין הטייקים. מעניין ברמות".

התגלית המוזיקלית הכי טרייה אצלכם?

אייל: "Umlaut של קלינטון מק'קינון, חבר Mr. Bungle לשעבר. וגם האלבום האחרון של Black Midi".

יעל: "עמרי קרן. אני חושבת שהוא ממש מוכשר, הוא מביא איזה משהו לקדמת הבמה שלא היה שם הרבה זמן".

'Going To', השיר החדש של עמרי קרן המסקרן

הסוד המוזיקלי האישי שלכם?

עומר: "כולם צריכים להפסיק מה שהם עושים ולשמוע את Since I Left You של The Avalanches, אלבום שיש לו מלא הערכה בחו"ל ובארץ פשוט לא מכירים אותו, לפחות לא כמו שהייתי שמח שיכירו. אלבום אלקטרוניקה פסיכדלי מפוצץ בסמפלים. ובאותה נשימה אזכיר גם את Ruby Vroom של Soul Coughing".

אייל: "XTC!".

בארי: "קאנטרברי! זה ז'אנר, תבדקו את זה".

מתי בפעם האחרונה התרגשתם משיר ששמעתם בפלייליסט אקראי?

בארי: "לפני איזה חודשיים שמעתי את 'Los Ageless' של סנט וינסנט באוטו. זה שיר מאלבום שאף פעם לא כל כך אהבתי, אבל אני משוגע על כל דבר שהיא עשתה עד אליו, ופתאום הוא תפס אותי וכאילו הבנתי אותו. הייתי ממש צריך לעצור רגע בצד ולשמוע אותו עוד כמה פעמים ברצף".

עומר: "היה קטע ברדיו בשם 'שרה' של אלונה דניאל, שזה שיר פופ מצחיק כזה, וב־10 שניות האחרונות של השיר בערך נכנס משום מקום סולו סקסופון ג'אז אטונאלי, משהו קולטריין רצחני. חוויה חיובית סך הכל מההתחלה ועד הסוף".

אייל: "'The Valleys' של להקת Electrelane. ספוטיפיי הבין שאני אוהב מאוד את המציאה האקראית הזאת, והוא מכניס לי אותה מחדש לפלייליסטים פה ושם. זה תמיד מרגש אותי בצורה מחרידה".

שיר לפתוח איתו את השנה החדשה?

בארי: "'יש לנו את כל הזמן' (של אביתר בנאי). זה מה שאני הולך לנסות לאמץ השנה, וזה גם אלבום חשוב ללב".

משהו שתרצו להוסיף?

"הוצאנו אלבום! מוזמנים ומוזמנות להאזין לו בפלטפורמות השונות. ויש לנו הופעה ב־21.9 בחלל, המסגר 1 תל אביב, אם הקורונה לא תתפוס אותנו. אחר כך בטח נצא להפסקה קצרה, להמציא את עצמנו שוב".

"שום דבר", מתוך האלבום החדש של נמרי נייר
מוזמנות/ים להאזין לשעה בעריכתם של נמרי נייר בתוכנית "הקצה שלי" המשודרת כל שבוע ביום רביעי בשעה 18:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024
  • הלאדו נגרו. צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב
    פוסט  

    ביקורות

    הלאדו נגרו משייט בין הטבעי לדיגיטלי

    האלבום החדש של היוצר האמריקאי־לטיני ממזג בין הנפש העדינה שלו לסקרנות המוזיקלית שמניעה אותו

    ירדן אבני 28.02.2024
  • עמית בויום (Cherry Coloured). צילום: ניתאי לוי
    פוסט  

    ביקורות

    הדמיון האינסופי של Cherry Coloured

    היוצרת עמית בויום הוציאה את אחד מהאלבומים הישראליים הכי טובים שעדיין לא שמעתם

    ירדן אבני 20.02.2024