הקצה של אייל נחום
אייל נחום, צילום: עידו אסולין

מאמרים

הקצה של אייל נחום

להזיע ולצרוח בהופעה ביתית בארה"ב ולשיר עם מאק דמרקו בשמירות: העורך האורח של השבוע משתף

צוות "הקצה שלי" 19.08.2021

אולי זה רק נדמה לנו, אבל שלהי הקיץ תמיד היו זמן מושלם לפגישות והתחלות חדשות. ובאמת לא מזמן נתקלנו במוזיקאי שהתגלגל אלינו מהבריזה הנעימה של החופים של חיפה, ושנעים מאוד להכיר: אייל נחום, יוצר וכותב צעיר, הוציא בתחילת החודש את ה־EP השני שלו משבר גיל ה־20 דרך חברת התקליטים קו־אדום, ובו חמישה שירים אינטימיים ומתוקים על המעבר בין שנות העשרה לשנות העשרים.

את השירים כתב נחום בן ה־24 לפני ארבע שנים, בעת השירות הצבאי שלו, והקליט בקיץ הקודם יחד עם מוזיקאי ויוצר חיפאי צעיר ומסקרן אחר – אלכס גרביננקו, המוכר גם בשם הבמה Tendres. הם הוקלטו בחדר השינה של גרביננקו באווירת לואו־פיי ביתית וחמימה, מה שמכונה Bedroom Pop. גישה שתומכת בכתיבה המיוחדת של נחום ומעוררת מעין תחושה אינטימית, כנה ונוסטלגית, כמו פסקול לכמיהה לקייצים של חופש גדול וחוויות ראשונות.

ביום שבת הקרוב, אייל נחום יגיע להודנא־בר בתל אביב להופעת השקה מיוחדת ל־EP החדש. רגע לפני, הזמנו אותו להרגיש בבית ולהתיישב על כיסא העורך המוזיקלי לשעה, במסגרת התוכנית השבועית "הקצה שלי". הוא בחר לכן/ם שעה מהמוזיקה האהובה עליו, עם שירים של ארמון, דניאל ג'ונסטון ו־The Kims, וגם כמה מהשירים החדשים שלו:

18.8.2021

אבל אנחנו תמיד רוצים לשמוע עוד. אז ביקשנו מהעורך האורח של השבוע לספר לנו על עצמו מהצד השני של המשוואה, כמאזין, ולשמוע עוד על המוזיקה שמעוררת בו השראה.

מוזיקה שאהבת בעבר וחזרת לשמוע בתקופה האחרונה?

"Bossa Yeye של Makeout Videotape. יש מצב שה־EP הזה השפיע על הכתיבה המוקדמת שלי במידה לא מבוטלת. הייתי שומע אותו מהרמקול של הפלאפון בשמירות בצבא, ושר את המילים של השירים לכל האורך, כולל כמובן כל הפלסטים. זה היה בערך באותה התקופה שכתבתי את ה־EP החדש שלי. בשנים האחרונות לא הקשבתי המון למאק דמרקו, אבל עכשיו כשמשבר גיל ה־20 יצא, זה כנראה גרם לי לחזור אל Makeout Videotape. יש להם חומרים מגניבים לאללה שלוקחים את הראש שלי ישר לשכונת בת־גלים בחיפה, שם שירתתי".

מתוך Bossa Yeye של Makeout Video, פרויקט של מק דמרקו מהשנים 2008 – 2011

מתי בפעם האחרונה התרגשת משיר ששמעת באקראי?

"'Lovefool' של The Cardigans. הייתי שומע את הקרדיגנס המון בתיכון, הם תמיד הזיזו לי את הלב. First Band on the Moon הוא אולי אלבום הרוק־פופ האהוב עליי ובשיר הזה אני ממש מאמין לזמרת, מאמין שהיא באמת הרגישה את מה שהיא שרה, לפחות בנקודה מסויימת. דמיינו להיות מאוהבת, נואשת ושבורה עד כדי כך. מפחיד, לא?".

מה האלבום האחרון שהפתיע אותך?

"נראה לי ש־Come In של Weatherday. סופר אמוציונלי ונוגע. טיפה רועש גם. הפתיע אותי שזה יחסית חדש (2019), מההאזנה הרגשתי שזה מתחילת העשור, אם לא מלפני כן. ממליץ ממש למי שאוהבת אלבומי לואו־פיי מלנכולי ומאוהב של רגישים. יש בזה גם קצת מהאימו, אני חושב".

את מי הכי היית רוצה לראות בהופעה?

"הייתי ממש רוצה להיות בהופעה בייתית של Algernon Cadwallader, בארצות הברית איפשהו. להזיע ולצרוח עם כולם ולהרגיש ביחד".

הסוד המוזיקלי האישי שלך?

"MIKE. מייק, מייק, מייק. אני מכור אליו. אם אתם אוהבים ראפרים כמו Earl Sweatshirt, MAVI, Pink Siifu ו־Cities Aviv, אני סופר־אמליץ לכם על MIKE. מבחינתי הוא המלך הבלתי־מעורער של הז'אנר הזה בהיפ־הופ".

מתוך Disco, האלבום החדש של MIKE שיצא לפני חודשיים

התגלית המוזיקלית הכי טרייה אצלך?

"Standing On The Corner. אני מעריץ את הסאונד שלהם, הוא פגע בי בול. הקשבתי לאלבום הראשון שלהם (ה־Self titled) לבד בדירתי הקטנה בחיפה, אחר הצהריים של יום שישי, והרגשתי את החדר שלי הופך לאוקיינוס חמים, ואני שוקע בתוכו לאט, ביחד עם השמש שהאירה את החדר. מבינים 'תי? עדיין לא הקשבתי לאלבום השני שלהם. מקווה שהוא ייגע בי גם".

שיר הקיץ האולטימטיבי שלך?

"Quantum Leap של Dumbo Gets Mad. ממש מרגיש לי כמו קיץ. אלבום שעושה לי חשק לטייל בטבע, לאכול מלא אוכל שאני לא מכיר, להדליק נרות וקטורת, להתקלח עם הרבה סבון ולצחוק ממשהו טוב".

משהו להוסיף?

"דבר ראשון! פניתי לקוראים בלשון זכר מטעמי נוחות, אך כמובן שאני פונה לכולן. דבר שני, אשמח לאללה שתשמעו את ה־EP השני שלי שיצא החודש, משבר גיל ה־20".

אייל נחום יופיע בערב יום שבת הקרוב בהודנא־בר, תל אביב, בשעה 21:00, מופע השקה חגיגי ל־EP החדש יחד עם Tendres.

מוזמנות/ים להאזין לשעה בעריכתו של אייל נחום בתוכנית "הקצה שלי", המשודרת כל שבוע ביום רביעי בשעה 18:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024
  • הלאדו נגרו. צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב
    פוסט  

    ביקורות

    הלאדו נגרו משייט בין הטבעי לדיגיטלי

    האלבום החדש של היוצר האמריקאי־לטיני ממזג בין הנפש העדינה שלו לסקרנות המוזיקלית שמניעה אותו

    ירדן אבני 28.02.2024
  • עמית בויום (Cherry Coloured). צילום: ניתאי לוי
    פוסט  

    ביקורות

    הדמיון האינסופי של Cherry Coloured

    היוצרת עמית בויום הוציאה את אחד מהאלבומים הישראליים הכי טובים שעדיין לא שמעתם

    ירדן אבני 20.02.2024