ספיישל דינוזאור ג'וניור
עטיפת האלבום Sweep It Into Space

מאמרים

ספיישל דינוזאור ג'וניור

תומר קופר חוגג את צאת אלבומם החדש של הטריו הבועט מאמרסט, מסצ'וסטס

תומר קופר 30.04.2021

אמצע שנות השמונים לא ממש האיר פנים לרוקנ'רול, במיוחד לא לזה שבמיינסטרים. מהצד האפל יותר, לעומת זאת, החלו לעלות מספר הרכבים שהציעו אלטרנטיבה לחובבי הגיטרות, המלודיות המלוכלכות והמילים החזקות. היו אלה הרכבים שהגיעו מערים קטנות ושמצאו קהל שהיה צמא למשהו חדש. בין הרכבים אלה אפשר לציין את R.E.M מאת'נס, ג'ורג'יה, או את ה־Replacements ו־Husker Du שייצגו את מיניאפוליס וסיינט פול, ה־Twin Cities של מינסוטה.

בשנת 1985, בעוד הרכבים אלה, ואחרים, היו חלק מהאלטרנטיבה הבועטת של התקופה, שרק הלכה וגדלה, שוחרר אלבום הבכורה של הרכב נוסף שנתן משמעות חדשה למילים "רוק אלטרנטיבי". היו אלה דינוזאור ג'וניור, הרכב שמגיע מהעיירה אמרסט, מסצ'וסטס, ומורכב משלושה חברים שבתחילת הדרך קראו לעצמם Dinosaur.

ג'יי מסקיס, לו בארלו ומרף (קיצור של אמט ג'פרסון השלישי) הציגו בתחילת דרכים רעש יפהפה, כזה שהגיע בדיוק בזמן כדי להכניס דיסטורשן ולנער כמה אוזניים. הם שילבו רוק קלאסי מחשמל, יחד עם Low-Fi ונויז, כשהקול המלנכולי של מסקיס והגיטרה המרחפת והאדירה שלו השתלבו בהרמוניה נפלאה ומלוכלכת עם הרית'ם סקשן של מרף ובארלו.

דינוזאור ג'וניור היא להקה שעברה שני מהפכים די מדהימים מבחינתי. המהפך הראשון קרה יחסית מהר, כשהליין־אפ המקורי של הטריו החזיק מעמד רק בשלושת האלבומים הראשונים. אבל ג'יי מסקיס עשה במו ידיו דברים מטורפים ששימרו את הסגנון של דינוזאור ג'וניור גם בשנות התשעים, אחרי העזיבה של שני חבריו להרכב. המהפך השני והמדהים עוד יותר, קרה כמעט עשור אחרי שהלהקה התפרקה בשנת 1997. זה היה רנסנס מופלא של הליין־אפ המקורי ששב לחיינו ב־2005 עם הקאמבק אולי הכי מדהים במילניום הנוכחי, או בכלל.

הרנסנס המוזיקלי הזה החזיר את הטריו מסקיס־בארלו־מרף להיות אפילו יותר גדולים, ותקופת הקאמבק הזו כבר הולידה חמישה אלבומים שיצאו החל מ־2007 ועד היום. האלבום החמישי והאחרון לעת עתה מתוכם, שוחרר ביום שישי האחרון (23.4). קוראים לו Sweep It Into Space והוא ממשיך נהדר את התנופה של הלהקה, עם הצלילים והאווירה שנותנים תחושה של בית, אבל מביאים עמם גם משהו חדש ויפהפה.

לכבוד צאת האלבום הטרי של דינוזאור ג'וניור הגעתי לאולפן הקצה כדי לשדר עליהם ספיישל ענק וחגיגי בשני חלקים. בספיישל סקרתי את הקריירה הנרחבת של הלהקה, והשמעתי נציגים מכל האלבומים (כולל בונוסים וגרסאות לייב אהובות).

החלק הראשון של הספיישל מתמקד ב־10 השנים הראשונות של הלהקה. החל מפריצתה בשנות השמונים, עם הסאונד האלטרנטיבי החדש שהביאו, ועד לעזיבה של לו בארלו ומרף, וההמשך של ג'יי מסקיס עם ההרכב בשנות התשעים. החלק השני מתמקד בפירוק של ההרכב, הקאמבק המדהים בשנות האלפיים של הטריו המקורי והתחייה מחדש של דינוזאור ג'וניור מאז ועד האלבום האחרון.

ניתן להאזין כאן לשני חלקי הספיישל:

23.4.2021
25.4.2021
מוזמנות/ים להאזין למוזיקה בהגשת תומר קופר בתוכנית הרמוניה דרומית, מדי יום ראשון בשעה 10:00 וספיישלים נוספים רבים שהוא מגיש ברדיו הקצה

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • עירית רוז שרון. צילום: אדוה דרור
    פוסט  

    ביקורות

    עירית רוז שרון שרה למאמינות ולמדמיינים

    אלבום הבכורה של היוצרת מציג עולם קסום עם כלים חיים ושירה תיאטרלית

    מלי רחום 24.04.2024
  • פוסט  

    מאמרים

    פרידה מריוט! שהביאה את המהפכה לרדיו הקצה

    ניצן פינקו מסיימת את שידוריה בקצה, ואנחנו חוזרים לתוכניות האייקוניות ביותר שלה

    צוות הקצה 22.04.2024
  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024