נקודתיים: "נקודת חן" מארחת את יעל קראוס
יעל קראוס, צילום: ארלה הצמצם הבוער

מאמרים

נקודתיים: "נקודת חן" מארחת את יעל קראוס

חורפי, איטי ובעברית - אלבום הסולו החדש מגשים פנטזיות

חן ליטבק 20.04.2021

"נקודת חן" היא תוכנית מוזיקה מקומית המשודרת אחת לשבועיים, בימי ראשון, בה מארחת חן ליטבק יוצרים מקומיים לריאיון באולפן ולהשמעת המוזיקה שלהם ושל אחרים. התוכנית חזרה לאירוח חי באולפן לאחר שנה, חודש, ועשרה ימים שבהם האירוחים התקיימו בפורמטים מרוחקים בהתאם להנחיות.

הפעם האורחת היא יעל קראוס. זמרת ויוצרת, הייתה חלק מהרכב הארט־רוק הותיק פאניק אנסמבל, שותפה כיום במופע המחווה שרים החלונות הגבוהים לצד שלומי שבן ואסף אמדורסקי ובהרכב בוסה וכעת משחררת אלבום סולו חדש בעברית, בשם אחד חורף, שיצא במרץ האחרון, בהפקה מוזיקלית של שי רוט.

מוזמנות/ים להאזין פה לתוכנית במלואה ולקרוא כאן קצת ממה שיעל סיפרה לנו:

18.4.2021

"שונה מאיך שעשיתי מוזיקה כל החיים"

חן: "מאיפה מגיע השם לאלבום?"

יעל: "בהתחלה השם של האלבום היה 'לאט ונמוך', כי הוא פשוט נורא איטי ובסולמות נמוכים, שזה היה איזשהו סוג של חוק שקבענו כשעבדנו על האלבום, שכל שיר ינוגן בטמפו הכי איטי ובסולם הכי נמוך. למה? לא יודעת, אותנו זה שיעשע. זה שונה מאיך שעשיתי מוזיקה כל החיים, זה היה לי כיף. אבל הכיף הזה יצר משהו מאוד אפלולי, כי הוא נורא נמוך ואיטי וזה אלבום מאוד חורפי. פעם אחת נסעתי באוטו והייתה שמש בחוץ, אני מאוד אוהבת לשמוע מוזיקה בנסיעה והבנתי שזה לא מתאים לנסיעה יומית והחורפיות של זה התחילה להיות מאוד ברורה לי. ו'אחד' כי זה באמת אלבום ראשון, מהרבה בחינות הוא לא ראשון, אבל הוא גם ראשון בשבילי. ומשהו בשילוב הזה של 'אחד חורף' שזה רצף מילים הפוך, שגם נשמע כמו תרגום מאנגלית one winter, שזו גם מעין פרידה מארה"ב, וגם שזה מזכיר קצת דפיקות כזאת של איך המוח עובד כשהוא לא מתקשר, הרצף של המילים הוא לא הרצף הרגיל – משהו עבד לי בזה".

על מציאת שותפים נכונים

חן: "מאיפה הגיע החיבור שלך עם שי? מי שלא מכיר/ה, שי רוט ידוע מהרכבו תעני אסתר".

יעל: "כשחזרתי מארה"ב התחלתי להגדיר באופן מאוד מדויק מה אני מחפשת. נורא רציתי שותף צמוד ואת החוויה של עבודה משותפת מההתחלה ועד הסוף. שמתי לב במהלך חיי שאם את מצליחה להגדיר חלום, או משהו שאת רוצה, באופן מדויק באמת – יש סיכוי שזה יגיע. אז הלכתי כל הזמן ואמרתי מה אני מחפשת ויצא שבמשך כמה ימים כולם הפנו אותי אליו, וברגע שראיתי שהוא גם גר לידי אז זה היה לי מושלם. פגשתי אותו והייתה שיחה מעולה ושבוע למחרת כבר התחלנו לעבוד והיינו נפגשים פעם בשבוע, אוכלים חומוס והולכים לעבוד, עייפים והולכים לעבוד".

על הגשמת חלומות מוזיקליים

חן: "ונגיע לשיר שהוא בעצם קאבר לאהובה עוזרי, 'לאן אלך'. השיר יצא כחלק מפרויקט של תומר קריב שיצא פה בתחנה בשם זיכרון אחר, אז אתם יכולים לשמוע את השיר גם כחלק מהאוסף הזה ואתם יכולים גם לקרוא באתר שלנו כתבה, שם את מספרת למה בחרת לבצע דווקא אותו. את רוצה לספר עליו קצת לפני שנשמע?"

יעל: "האמת ששמעתי אותו בפעם הראשונה בהופעה, בטח ההופעה האחרונה שהיא עלתה על הבמה, ופשוט הוקסמתי מהשיר, ממש אהבתי אותו, אבל בגלל שהוא שיר מאוד אפל והוא בא עם מקצב מאוד… לא יודעת, בעולם שלי אפשר לקרוא לזה קרחניסטי ממש, זה נורא סיקרן אותי לקחת אותו לצד האפל שלו עד הסוף, לשקוע איתו, לטבוע איתו. אז שי גרם לזה לקרות. יש נקודה שיש כדור פינג־פונג נופל בתוך השיר. היו לי כל מיני פנטזיות והן הוגשמו. שם ממש בסוף השיר אפשר לשמוע גשם בערוצים של השירה. יש מלא סאונדים ברקע. זה הוקלט בפרדס חנה בחדר, לא באולפן, אז כל הזמן התגנבו לנו רעשים מבחוץ והלכנו איתם עד הסוף. חיזקנו אותם".

הפקה: תמר חזנובסקי

מוזמנות/ים להאזין לחן ליטבק בתוכנית "נקודת חן", אחת לשבועיים, ימי ראשון בשעה 12:00

וואלק יש מצב שתעופ/י גם על אלו

  • גיאגיא ואיילו בבארבי. צילום: תומר גילת
    פוסט  

    ביקורות

    גיאגיא ואיילו השכיחו לרגע את הצרות שבחוץ

    הצמד השיקו את האלבום השני שלהם בבארבי החדש, מול קהל שמוכן להישבע להם אמונים

    ירדן אבני 08.03.2024
  • הלאדו נגרו. צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב
    פוסט  

    ביקורות

    הלאדו נגרו משייט בין הטבעי לדיגיטלי

    האלבום החדש של היוצר האמריקאי־לטיני ממזג בין הנפש העדינה שלו לסקרנות המוזיקלית שמניעה אותו

    ירדן אבני 28.02.2024
  • עמית בויום (Cherry Coloured). צילום: ניתאי לוי
    פוסט  

    ביקורות

    הדמיון האינסופי של Cherry Coloured

    היוצרת עמית בויום הוציאה את אחד מהאלבומים הישראליים הכי טובים שעדיין לא שמעתם

    ירדן אבני 20.02.2024